Tatra 130

Odpovědět
Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 811
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 26 led 2018 22:03

Díky Stando, byl by to nástěnný A3 na šířku.
Jestli dobře počítám, zatím jsou 3 potvrzení zájemci (Pepa, chazzy93, Standa)?
Riči, mám tě taky počítat?

tangokes
Expert fóra
Příspěvky: 610
Registrován: 13 dub 2012 11:53
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno

Re: Tatra 130

Příspěvek od tangokes » 27 led 2018 17:47

Ale jo,dík.
tangokes (Riči)
Zde můžete sledovat stavbu Tatry
http://cracken.rajce.idnes.cz/Stavba_Tatry_2

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 811
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 27 led 2018 19:36

Riči: :) ok

Teď trochu z jiného soudku - krátká připomínka horkého léta na kopřivnickém polygonu:

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1914
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 27 led 2018 22:10

Ta třetí minuta se mi líbí. Pěkně to tam Lukáš rozhrábnul :cool

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 811
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 27 led 2018 22:17

Jj, to byly ty nejlepší skoky z celkových asi 10 pokusů, co jsem měl natočené.
Takhle zpomalené je pěkně vidět, jaká pecka ten dopad je a co model vydrží :muscle .

Uživatelský avatar
Stan
Junior člen fóra
Příspěvky: 154
Registrován: 09 bře 2009 18:19
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Tábor, Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od Stan » 27 led 2018 22:35

Ok. budu čekat na výzvu. :mrgreen: :yes
Stan

Uživatelský avatar
Michal Boček
Junior člen fóra
Příspěvky: 208
Registrován: 02 pro 2005 23:40
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od Michal Boček » 28 led 2018 15:50

Já bych sa ke kalendáři taky přidal.
Pokud dáš předběžný náhled kalendáře s nabídkou i na tamiaforum tak myslím že se ještě pár zájemců najde ;-) .
patřím nejen k nim - http://www.uds.unas.cz 8)

karelgrassl
Nováček na fóru
Příspěvky: 3
Registrován: 01 úno 2017 15:18
Účastník závodů RCTT: ne

Re: Tatra 130

Příspěvek od karelgrassl » 29 led 2018 14:19

dobrý den měl bych zájem taky o jeden
zatím díky

karelgrassl@seznam.cz

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 811
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 11 bře 2018 16:44

Pro mnohé kolegy je RC show na olomouckém výstavišti Flora každoročním úvodem do modelářské sezóny. My jsme si to vyzkoušeli minulý rok a akce se nám velmi líbila - i přesto, že nám padající hotelová závora poškodila naši "dvoutunovou plně pohonnou přepravku na Tatry". Ke cti hotelového personálu dlužno podotknout, že se usilovně snažili řešení pojistné události maximálně urychlit (což se ovšem nedá říci o jejich pojišťovně a zejména pojišťovací agentuře).

Letos jsme tedy vyrazili do Olomouce znovu a do stejného hotelu. Jen jsem byl pevně rozhodnut do podzemního parkoviště nejet a stát raději venku. Během pobytu mě však velmi pobavilo, že ty zákeřné závory byly po celou dobu zdviženy :) .

Měli jsme opět krásně připravený modelový terén s velkým mostem, množstvím silnic, pískovnou a rašeliništěm. Bylo vidět, že v pátek kolegové odvedli obrovský kus práce.

Obrázek Obrázek

Prostor byl ohraničen ohrádkou z dřevěných hranolů téměř kolem dokola. To je podle mého názoru super nápad. Má jedinou drobnou chybičku - když se dostanu "omylem" ven (jako třeba při testu sjízdnosti rašelinového náspu za tunelem), musím objet ohrádku kolem dokola, abych se s Tatrou vrátil zpět na silnice.

Dle očekávání byl sobotní program nabitý - přihlášeno bylo cca 50 vystavujících (včetně případného doprovodu).

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Mezi modely bylo několik premiér - zde rozpracovaný dakarský speciál Tatra 815 6x6 VE Ostrý-I (startovní číslo 634) ...

Obrázek Obrázek

... a podvozek s kabinou Tatry 111 v provedení autojeřáb

Obrázek Obrázek

Pozor na hřebíky na silnici ... tohle byl pořádný macek :)

Obrázek

Pravidla:
Nově byla také před akcí stanovena pravidla právě vzhledem k velkému počtu přihlášených.

Přestože osobně preferuji svobodnější přístup, kdy jednotlivec se sám vůči svému okolí chová zodpovědně a ohleduplně, aniž by mu někdo něco musel nařizovat, chápu motivaci k vytvoření soupisu pravidel - přibývá modelů a modelářů a ne všichni si uvědomují důsledky svého konání. Pravidla se jinak vcelku dodržovala. Děti neběhaly za svými modely po silnicích a neválely se na modelovém pískovišti.

Byl jsem ovšem také svědkem dost tvrdého vykázání modelu Tatry 815 AWS v měřítku 1:10. Nevím přesně, co takové reakci předcházelo - zda model ohrožoval ostatní modely nebo ničil vybavení. Pokud se však choval ohleduplně a slušně, nemuselo být podle mého názoru jeho vykázání tak tvrdé. Respektuji ale slovo hlavního stavbyvedoucího :) .

Pro mé Tatry jsou daleko nebezpečnější rychlé modely, které jejich piloti nemají plně pod kontrolou. Jsa dalek toho, abych někoho vyháněl nebo napomínal, raději v okamžiku výskytu takových strojů takticky a s děsem ve tváři ustupuji někam do bezpečí. Riskovat poškození svých Tater nehodlám. Sto-třicítka má sice ocelový nárazník, ale dřevěná korba a jemné detaily by se mohly nenávratně poškodit. Agrovka je na tom podobně. Ti, kteří mají výrazně odolnější modely svařené z ocelových dílů, mé obavy jen obtížně chápou.

Jeden takový bezprizorní stroj (tuším, že to byl oranžový dakarský speciál IVECO) se dokonce nečekaně rozjel plnou rychlostí, přeskočil zábradlí mostu a narazil do ohraničení modelového prostoru. Skočili jsme po něm a obrátili ho na střechu. Chvilku cukal řízením a pak se zastavil. Tahle věc mohla napáchat značné škody... Odpojili jsme baterii a René se jal celou situaci vysvětlit mladému pilotovi - rázně, ale tak, aby z toho klučina neměl trauma. Podle první nechápavé reakce bylo vidět, že kluk to slyšel poprvé. Pak už se to ale neopakovalo a kluk si na svůj stroj dával větší pozor.

Zpět k sobotnímu programu:
Hned ráno se mi podařilo zastihnout Liebherr 742 Litronic v pohybu při práci :) . Ne, že by se kolega jinak na akcích flákal, ale dosud pokaždé jsme se nějak minuli. Obdivuji postup nakládání plného kontejneru na tento "buldozer" a jeho sklápění. Celou operaci máte taktéž možnost shlédnout na začátku videa.

Pak mě pobavil dotaz od kolegy, zda jsem zkoušel tisknout gumu na 3D tiskárně. Ano, krátce jsem si to vyzkoušel ... 22 půlek pneumatik po 16 hodinách tisku a blíže neurčené množství času věnované přípravám a ladění :) . Měl jsem tu čest mít zcela první vyrobenou roli černého Flexfillu 92A, kterou mi připravili ve firmě Fillamentum právě pro pneumatiky pro Tatru 130. Dnes už se černý Flexfill 92A prodává běžně ;) .

Hlavní stavbyvedoucí stanovil denní úkol - vozit písek a pak drť. Bude se stavět podklad pro silnici, který bude následně překryt vrstvou modelového asfaltu. Písku bylo navezeno hodně, bohužel drti bylo málo. Drtič sice běžel oba dny, ale musel pracovat na výrazně snížený výkon, aby bylo co drtit déle než pár hodin. I v modelovém provedení jde o velmi výkonnou mašinu, která zvládne zlikvidovat 50kg betonu za dopoledne.

Obrázek Obrázek Obrázek

Než Agrovka vyrazila plnit stanovený plán, požádal jsem projíždějící hasičskou jednotku o osprchování zadního čela korby. Pneumatiky na Agrovce jsem umyl už před časem ve sněhu , ale zadní čelo zůstalo značně zaprášeno z minulých akcí. Předepsané omezení maximální rychlosti bylo hůře čitelné a nechtěl jsem riskovat řešení dopravního přestupku s ozbrojenými šimpanzy. Jak to dopadlo uvidíte hned v další části videa.

Obrázek Obrázek

Než jsem nastartoval Tatru 130, zaslechl jsem bublavý zvuk škodováckého vodou chlazeného motoru. Hasičák Škoda 706 RTHP má zvukový modul, byť přehrává pouze samply zaslané přes chmatací telefon. Motor se nepravidelně převaloval a dlouho trvalo, než se nafoukaly brzdy. Trochu jsem kolegu pošťouchnul, jako že mně Tatra drží vzduch líp. Kolega mou námitku akceptoval, ale že prý je tato hasičská jednotka poněkud svérázná a nechce se jim na autě všechno rozebírat a přetěsňovat :) . Hned se také objevily uštěpačné poznámky, že si to hned v pondělí přečtem v reportáži. Tak, tady to máte :) .

Obrázek Obrázek Obrázek

Hasičák však nejezdil po modelové ploše jen tak zbůhdarma - právě naopak, měl důležitý úkol - otestovat nové disky , které se chystají do výroby. Už před akcí se ukázalo, že hasičák zřejmě nedokáže dvojmontáž zadních disků nijak poškodit, byly tedy namontovány na sklápěčku LIAZ a její řidič dostal za úkol provést zrychlené životnostní zkoušky s nákladem v terénu. Pokud je mi známo, prototypový zadní disk při testech vyhověl, nebylo zjištěno žádné poškození.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Po poledni, když krásně svítilo sluníčko, jsme vyrazili ven před halu do parku. Chtěl jsem využít posledních zbytků zmrzlého sněhu pro pořízení několika skoro jarních foteček. Navrhl jsem, že součástí testů disku by mohly být i zkoušky při nízkých teplotách, konkrétně ve sněhu. Ven jsme tedy jeli dva ;) . V parku jsme se trochu projeli ve sněhu a pořídili tyto fotečky. Každopádně i v těchto podmínkách nový přední disk bez problémů fungoval, vydržel a nepraskl.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Tatra 130 se pak projížděla po silnicích i po terénních cestách. Dodržoval jsem pravidla silničního provozu, stanovenou maximální rychlost atd. Jakmile jsem na zadní nárazník upevnil žluté nylonové lano (skvěle vypadá na videu :) ), hned bylo co vyprošťovat. Jako první jsem měl možnost vytáhnout dakarskou Tatru 815, která se nešťastně zahrabala při objíždění bagru :) . A v zápětí zapadl v suché rašelině rozpracovaný model Zetoru Crystal s vlekem plným písku. Vlek byl příliš těžký, ani s funkčním pohonem přední nápravy by to podle mého názoru nedokázal vyjet. Rašelina byla velmi sypká. I Tatra měla s vyproštěním této soupravy problémy - musel jsem jí naložit na korbu betonový panel o hmotnosti 2 tuny. Zadní pera si pěkně sedla. Až s touto adhezní zátěží dokázala Tatra vytáhnout Zetor i s jeho vlekem. Obě vyproštování máte možnost vidět na videu.

Obrázek Obrázek Obrázek

Na videu jsem nechal i velmi svérázné skládání palety s cementem pomocí traktorbagru v podvečerních hodinách ... Druhý den jsem se dozvěděl, že strojník traktorbagru už měl v té době "pořádně nakoupeno" - těžko říct, kolik by nadýchal. Doplníte do pravidel kontrolu střízlivosti :) ?

Naložený Mercedes měl na štěrkovém povrchu velké problémy. Napadlo nás, že bychom ho mohli potlačit na tyči za Agrovkou. Pro mne to byla velmi zajímavá zkušenost, nikdy předtím jsem to nezkoušel. Bylo to jako jízda s neposedným vlekem s vlastní inteligencí. Prázdná Agrovka s tím měla docela problém, drť jí pod koly prokluzovala a udržet tyč ve správném směru nebylo vůbec jednoduché. Nakonec se to ale podařilo a Mercedes úspěšně složil svůj náklad písku až na konec budoucí silnice.

Na stejném místě jsem se pak proháněl se sto-třicítkou. Panu stavbyvedoucímu se to ale moc nelíbilo a důrazně mě upozornil, abych po staveništi nejezdil. Nemohl jsem si pomoct, takový krásný terén :) . Asi jsem obdržel trestný bod za porušení pravidel, omlouvám se :) .

Navečer jsem poprvé měl možnost si projet zprovozněný podvozek Tatry Phoenix EURO6 MX-13 s testovací odpruženou kabinou. Je to skutečná Tatra, přejet panely ležící na silnici pro ni nebyl žádný problém ... jen se tak pěkně pohupovala. Kolegovi jsem předal ověřovací výtisky opěradla a sedáku z materiálu ASA. Věřím, že jejich vlastnosti a kvalita již budou dostatečné a s tímto nastavením bude možné provést finální tisk kabiny.

A nyní již sobotní video:



Těsně před ukončením sobotní části show jsem odpojil reproduktor u Tatry 130 a pochlubil se Pepovi s jejím vyladěným pohonným ústrojím. Tatra už tolik nevrčí a nerachtá ... už je to ten "šepot květin", který jsme chtěli mít při první opravě před Modely Brno 2008 . Nový a velmi přesný kloub mezi motorem a převodovkou je zatím velmi tichý. Samozřejmě k tomu přispívá i uchycení přední části převodovky do přední rozvodovky (jako u skutečné T130) a zajištění vstupního ložiska proti posunu.

Neděle

Těsně před začátkem nedělní části výstavy pro veřejnost zalil ostrý sluneční svit naši modelovou pískovnu. Při té příležitosti vznikly tyto fotečky.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Chtěl jsem využít i rašeliny, ale sluníčko postupovalo příliš rychle. V 9:00, kdy se brány výstaviště otevřely divákům, už bylo sluníčko příliš vysoko nad obzorem ... až zase krátce po poledni.

Obrázek Obrázek Obrázek

Sobotní plán výstavby silnice se přes usilovné nasazení dostupné techniky splnit nepodařilo. Na neděli byl plán změněn na převoz písku zpět do pískovny ... aby diváci viděli v pohybu co nejvíce modelů. Agrovka hned po ránu využila čistého prostoru pod drtičem a nechala si naložit první ranní náklad betonové drti, což dalo vzniknout úvodním atraktivním záběrům na nedělním videu.

Obrázek Obrázek Obrázek

Přízemí výstavního pavilonu s námi sdíleli lodní modeláři, letečtí modeláři, sekce s velkými modely tanků, několik stánků s modely a RC vybavením a v rohu dráha RC driftu. Lodní modeláři předváděli své krásné modely ve velkém bazénu. Měli jsme možnost před časem shlédnout jejich představení i v krásnému prostředí lomu Bořená Hora .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Jakmile nastartovaly velké tanky, začal Roman obracet směrovky volaje při tom: "Rusáci jedou!". Co na tom, že se jednalo především o modely německých a amerických strojů z období 2. světové války :) .

Obrázek Obrázek

Zajímavé srovnání historických a novodobých modelů závodních automobilů

Obrázek Obrázek

Ve vitrínkách i různě po stolech se tísnily sbírky drobných plastikových a papírových modelů. Některé kousky byly sběratelskými unikáty s velkou historickou hodnotou.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Trocha statické vojenské techniky

Obrázek Obrázek

Polétavá zvěř ... ty velké kusy vzbuzují respekt! Jeden podobný, avšak výrazně menší čtyřrotorový potvorák se pravidelně promenádoval nad naším modelovým terénem. Nejprve jsem ho dráždil svým dlouhým prutem (antény), až jednou si jeho operátor antény nevšiml a stroj málem havaroval.

Obrázek

Před mnoha desítkami let bylo raketové modelářství atraktivním odvětvím. Jen jsem vždy přemýšlel, zda lze vystřelenou raketu znovu použít - jestli není škoda stvořit model a pak ho jen odpálit ke hvězdám. Tato sbírka ale přestavovala spíše statické modely.

Obrázek

Přestože jsem s Agrem pečlivě dosypával obě krajnice těsně před mostovkou, pilot bílého Mercedesu nedbal varování a dvakrát těsně po sobě se pod ním krajnice utrhla. Poprvé se skutálel ze svahu přesně ve 13:10, přičemž posunul i Agrovku, která se ho snažila držet na laně. Ve 13:47 se situace opakovala na stejném místě. To ale Mercedesu pomohl se svahu nakladač. Přesné časy jsou uvedeny záměrně, neboť při druhou situaci doprovázela navíc vášnivá debata, že přeci první převrácení bylo někdy po ránu :) . Obě vyprošťovací operace máte možnost shlédnout na nedělním videu.

Obrázek

Zde bude nedělní video , očekávané doplnění do 16.3.2018.

U příležitosti olomoucké akce jsme také využili pozvání k návštěvě místního showroomu 3D tisku společnosti 3Dwiser, kam nás pozval Tomáš Vít, mj. bývalý šéfredaktor portálu 3D-tisk.cz a neúnavný propagátor profesionálního využití 3D tisku.

Během dvou hodin jsme nejprve prodiskutovali zkušenosti s FDM tiskem. Měli jsme možnost porovnat výsledky profesionálních tiskáren Ultimaker 3 s tím, co produkuje můj stroj Felix 3.1. Jako hlavní výhody těchto strojů vidím v:
  • tiskový prostor lze snadno zcela zakrytovat
  • pohybuje se pouze tisková hlava (plocha nikoli), takže nehrozí utržení velkých výtisků
  • extrudery lze vyměnit během několika sekund
  • rovná skleněná plocha (která se při ohřívání nekroutí!)
  • automatická kalibrace vzdálenosti obou trysek od plochy


Naopak jako nevýhodu vnímám podávání tiskové struny bowdenem (pohon je daleko od trysky), tedy tisk Flexfillem 92A by byl značně náročnější. Materiály tvrdosti 95A lze však již tisknout bez obtíží.

Pak nám pan Vít představil tiskárnu Form 2 od firmy Formlabs , která tiskne technologií SLA (vytvrzování tekuté pryskyřice laserem). Kvalita výtisků je samozřejmě o řád lepší, než na běžných FDM strojích. Běžně se dosahuje tloušťky tiskové vrstvy od 25 µm. Výtisky jsou čistější, mnohem detailnější, při tisku není potřeba vysoká teplota, výtisk se při chladnutí nekroutí. Na druhou je třeba s tekutou (nevytvrzenou) pryskyřicí manipulovat velmi opatrně. Po vytvrzení je ale bezpečná, existují dokonce i biokompatibilní varianty pro dlouhodobý styk s lidským tělem pro lékařství. Dozvěděli jsme se, že i SLA tisk má svá omezení (jako kterákoli jiná 3D tisková technologie), ale je to jednoznačně cesta do budoucna.

Zejména nás zajímaly zkušenosti s provozem takového zařízení. Provoz je v podstatě bezúdržbový, tichý a nevyžaduje dohled. Na drouhou stranu samostatně na stroji nemá člověk šanci nic moc opravit (kladivem :) ). Jakýkoli závažnější problém je vhodné řešit s (českou) servisní podporou. Pokud bych měl srovnat svého Felixe nebo třeba známé stroje Průša s Form 2, asi bych volil následující: Felix nebo Průša je jako Praga V3S. Form 2 je jako Tatra Phoenix :) .

Na závěr bychom chtěli poděkovat za pozvání organizátorům RC show i panu Vítovi. Moc jsme si víkend užili a těšíme se na shledání na dalších RC srazech.

A abych nezapomněl: Tatra 130 ujela odhadem 4h. Na kameře je přesně 3h 21m 11.43s záznamu, přičemž dobrá půlhodinka z neděle ještě chybí - neprohodil jsem paměťové karty při výměně baterií, neboť jsem neočekával, že bych v neděli tolik jezdil :) . K tomu Agrovka taktéž každý den spotřebovala energii ze své baterie, což je přibližně 2 x 1h jízdy.

Edit: oprava označení dakarské T815
Edit2: oprava odkazů na 3dtisk
Naposledy upravil(a) DRracer dne 14 bře 2018 18:40, celkem upraveno 1 x.

Hepcziiik
Expert fóra
Příspěvky: 527
Registrován: 01 pro 2009 12:32
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Lovčice, Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od Hepcziiik » 14 bře 2018 13:54

Skvělá reportáž jako vždy, Davide.
K vykázání T815 AWS si myslím, že bylo naprosto zbytečně nepřiměřené a vše šlo vyřešit v naprostém klidu. Majitel Tatry (zde pod nickem FireHorse) chtěl předvést, jak se vozidlo chová, ovládá, v čem je zajímavé. Proč to neukázat na "modelplacu". Jezdil velmi opatrně, ohleduplně, co jsem Tatru chvíli sledoval, nedošlo nikde k žádné kolizi. Bohužel se jeden z účastníků dost razantně obořil, že tu jsou nějaká pravidla (na ploše pro modely v měřítku více či méně 1:14 se nemají pohybovat vozidla jiných měřítek aby to nekazilo celkový dojem pro návštěvníky) a že tu tedy nemá co dělat a ať vypadne. Majitel Tatry se mi nezdál nikterak konfliktní, rozhodně měl zájem vše řešit v klidu, druhá strana na tom evidentně zájem neměla. Myslím že je to škoda. Jak jsem zaslechl, postavil desetinu a protože sám zjistil, jak je to velké auto, uvažuje o stavbě modelu ve čtrnáctině. tedy jak se vyjádřil, uvažovat o tom přestává, když vidí, jak agresivně se umí "čtrnáctináři" chovat, u majitelů desetin (a to jsem slyšel už z více míst osobně) se s takovýmto chováním nesetkal.
Myslím že je to velká škoda, se takhle k sobě chovat, pomalu si nadávat a div se nefackovat. Myslím že stačilo za Firehorsem dojít, říci mu co a jak a věřím že on by neměl problém s vozidlem odjet mimo "pískoviště", když někomu jeho předvedení modelu vadí...

PS: a kdy že nám předvedeš své první výtisky z Form 2? :-D
"Výkonnost vozidla není závislá jen na počtu koní, nýbrž na stupni porozumění mezi člověkem a vozidlem" (dílenská příručka Praga V3S)
"Jedete-li s větrem v zádech, naučte se využívat jeho sílu" (příručka k obsluze Trabant 601)

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 811
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 16 bře 2018 01:16

Slíbené nedělní video - na úvod výkonný drtič polykající kilogramy skutečného betonu, pak trocha převozu drceného materiálu terénem a nakonec dvě vyprošťování Honzova převráceného Mercedesu:

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 811
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 16 bře 2018 01:17

Jirko, díky za názor ;) .
Tiskárnu Form 2 zatím neplánuju, nemám pro ní dost práce. Možná v průběhu roku... Ale výtisky jsou z ní vskutku kvalitní.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 811
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 25 bře 2018 13:41

Letošní veletrh Pro dítě na brněnském výstavišti s doprovodným programem Modely v pohybu byl skutečně silným zážitkem.

Nejprve varování čtenářům: pokud jste byli zvyklí na těchto stránkách načerpat pozitivní energii a radost do života, raději přejděte na reportáž z letošní Olomouce a na letošní Brno zapomeňte.

Nemohu se ubránit srovnání obou akcí - oba zážitky jsou příliš čerstvé a rozdíl mezi nimi značný.

Původně prý byla slíbena celá polovina pavilonu C. V úterý těsně před akcí se náš hlavní organizátor Olda od BVV dověděl, že dostaneme odhadem jen asi 7x10m - dohromady pro všechnu stavební techniku, velké modely druhoválečné vojenské techniky, modelovou železnici, lodě a trialové a expediční speciály v měřítku 1:10! Stěží jsme modely nastavěli do vymezeného prostoru se vším souvisejícím zázemím.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Za vším prý stojí nový majitel veletrhů. Už ročník 2017 Modelů v pohybu měl značně redukovanou podobu, ale tohle byl opravdu výsměch - tím spíš, že celá polovina pavilonu C byla po celou dobu prázdná!

Situace po ránu vypadala opravdu zoufale - minimum prostoru, žádné rekvizity (protože je nebylo kam dát!), jen smutná hromádka rašeliny.

Obrázek Obrázek

Přesto se sešlo pár zajímavých modelů - na kolejišti se objevil krásný model lokomotivy ČKD řady E436 z konce dvacátých let a ruční drezína...

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

... v bazénu se proháněly rychlé loďky, tradiční kachní rodinka a malinká ponorka ...

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

a na staveništi přibyl nový bagr a pár terénních vozidel

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Hasičská Tatra ... s tuhými nápravami a zadním nábojem Scania :)

Obrázek Obrázek

Velké modely World War II Circus

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Pak se ledy trochu pohnuly a trialisté směli využít prostor u vstupních dveří hned vedle, čímž se nás tu mačkalo o něco méně. Roztáhli jsme plachtu, v rašelině vytvořili jednoduché cesty a na okraj postavili modelovou boudičku. Do hromádky rašeliny se zakousl nakladač a začal plnit přistavené sklápěčky.

Obrázek Obrázek Obrázek

Dva natěšené buldozery se nějak nedokázaly dohodnout na rozdělení svých úkolů, došlo tedy na přetlačování :) . Těžko soudit, kdo byl vítězem, šarvátka skončila v okamžiku, kdy "Kraken" nadzvedl svého soupeře tak nešťastně, až vyklopil rašelinu z jeho lžíce na svou kapotu. Honza se pak snažil materiál ze svého naleštěného stroje očistit.

Obrázek Obrázek

S Agrem jsem asi hodinu vozil rašelinu, aby se vytvořily alespoň nějaké cesty. Sto-třicítku jsem ani nevytahoval, ačkoli se na ní kolegové ptali. Postupně se do našeho prostoru modelového staveniště začalo míchat úplně všechno, nazrál tedy čas k taktickému ústupu - popadl jsem obě Tatry a odnesl je do naší pojízdné přepravky.

Obrázek Obrázek

Musel jsem to jít rozdýchat - minuli jsme venkovní stánky s občerstvením a vstoupili do sousedního pavilonu E - hlavní části veletrhu Pro Dítě. Pavilon byl plný lidí i vystavujících. V minulosti jsme pavilon s tímto veletrhem sdíleli, což bylo podle mého názoru lepší řešení - děti vydržely sledovat naše modely dlouhé hodiny, zatímco jejich rodiče si mohli v klidu projít prodejní stánky s kočárky a vybavením pro miminka pod jednou střechou. Rybářský veletrh, který se konával ve stejném termínu a generoval taktéž velkou návštěvnost, byl pro letošek zrušen.

Trochu mi to připomínalo Mobil Salon v Č. Budějovicích před několika lety. Jenže tam bylo modelové prostředí naopak jednou z nejlépe vypadajících expozic na výstavišti - tehdá jsme měli celý pavilon pro sebe, spoustu silnic a rekvizit.

Z výstaviště jsme odjeli krátce po poledni rovnou do nákupního centra "Vikea" (znáte manželku náčelníka Vikingů z Asterixe, ne? ). Mezi davy bloumajících zákazníků kupujících nabízené produkty "po kartonech" jsem si uvědomil, že to konec konců mohlo dopadnout i hůře :) . Už jsme byli i na akcích, kde nám pořadatelé nevyšli příliš vstříc, a přece jsme si dobře zajezdili. Spíš mě mrzelo nenaplněné očekávání hvězdné úrovně předchozích ročníků - připomeňme naši účast: 2008 , 2011 , 2012 , 2013 , 2014 , 2015 a 2016

Na pozdní odpoledne jsem naplánoval zaměření a plán opravy předních kloubů na T130, ten pravý už je značně opotřebený. Stavil jsem se u kolegy, abychom plán prodiskutovali.

Neděle
Trocha ranního slunka před výstavním pavilonem

Obrázek Obrázek Obrázek

Druhý den bývalo obvykle volněji. Tentokrát byla neděle z mého pohledu lepší než sobota. Vzhledem k tomu, že jsem byl se svými Tatrami na placu sám, transformoval jsem hromadu rašeliny do zvlněné krajiny, která ideálně vyhovovala mým terénním nákladním automobilům. Desetiny (modely v měřítku 1:10) se vrátily z "vyhnanství" u dveří a společně jsme si dobře zajezdili.

Obrázek Obrázek

Moc se mi líbily trialové rekvizity, až na ostré horizonty jsem s Tatrou 130 všechny zvládnul projet.

Obrázek Obrázek Obrázek

Mezi velkými Tatrami jsem se necítil nijak ohrožen, kolegové jezdili velice ohleduplně a bylo vidět, že své stroje bezvadně ovládají. To platilo i o smečce terénních čtyřkolových automobilů (Land Rover, Toyota Land Cruiser a Ford Bronco).

Obrázek Obrázek Obrázek

Krásný model Tatry 815 AWS (All Wheel Steering) 4x4x4 přezdívané krab. Přestože model nemá patentovanou Tatrováckou mechanickou převodku řízení mezi oběma nápravami a zatáčení kol obou náprav se děje "po modelářsku" servem, zvládá model všechny jízdní režimy jako skutečná předloha - běžný režim zatáčení pouze přední nápravou, jízdu do boku (obě nápravy mají natočená kola do stejného směru) i režim minimálního průměru otáčení, kdy zadní kola jsou natočena do opačného směru než přední.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Bohužel přední kloub řízení nevydržel náročné předváděcí jízdy a praskl. Ale to je detail, který bude jistě brzy opraven.

Obrázek Obrázek

Tatra 813 8x8 Kolos

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Byl tu i moc pěkný model prototypu Škoda 998 Agromobil. Jeden kus se prý dochoval v Lešanech.

Obrázek

Z nedělního terénního dovádění je také krátké video:



Až k poledni se na placu objevily rychlé čtyřkolové stroje v rukou méně zkušených řidičů a to byl znovu ten správný moment uklidit Tatru do bezpečí krabice.

Ostatně, dlouhá léta mohly s námi v terénu desetiny normálně dovádět. Pak se v tomto měřítku rozmohly rychlé hračky za pár korun a v rukou nezkušených pilotů začaly kolem sebe rozsévat zkázu. V Olomouci jsem byl poprvé svědkem vykázání Tatry 815 AWS v měřítku 1:10 z našeho modelového prostředí (ale ne proto, že by bylo model nebezpečný ostatním). Při sobotních konzultacích s kolegy jsem vytušil, odkud vítr fouká. A jestli jsem to správně pochopil, cílem klubu FMST (Funkční Modely Stavební Techniky) je zvýšit realistické chování modelů na staveništi, dodržovat jízdu po vyhrazených cestách, neničit vyšperkovaný terén a také nemíchat měřítka modelů, což je zřejmě jednou z podmínek získání pozvánky na Modelbau Messe v Rajchu.

Obávám se však, že požadavek na realistické chování na staveništi většina modelů terénních nákladních automobilů nesplňuje (obzvláště Tater :) ). Tatra si cestu tvoří, nepotřebuje, aby ji tam buldozer, válec a finišer teprve udělal. Vždycky jsme se krásně vyrochnili v písku, hlíně, rašelině a blátě prostě proto, že nás to bavilo. Písek se vozil z jednoho konce na druhý a moc jsme si užívali jízdu v obtížném terénu. Proto se mi tak moc líbila neděle, nebýt rychlých a nebezpečných čtyřkolek, rochnil bych se v rašelině asi až do spotřebování všech baterek.

Na druhou stranu věřím, že se všichni dokážeme přizpůsobit stanoveným pravidlům pořadatelských klubů, i těch zahraničních. Ale skutečně si to musíme "trénovat" zaváděním pravidel a předpisů na našich vlastních akcích? Opravdu nedokážeme skloubit realistické staveniště s těžkým terénem? Jak se teď budeme odlišovat od sterilního prostředí ostatních RC truck klubů a spolků po celém světě?

Spolu s námi byly v pavilonu C kolotoče, pouťové atrakce a také pódium se zábavným programem pro malé děti. Sousedilo přímo s naším vyhrazeným prostorem, měli jsme tedy možnost sledovat dění na pódiu. V hledišti byl po celou dobu značný přebytek volných židlí - v době průměrné obsazenosti se tu "tísnilo" odhadem 5 dětí s rodiči. Vrcholem zoufalství však byla nedělní situace, kdy si tři dospělé paní na pódiu házely plyšovou kostkou a hlasitě svou činnost komentovaly lákaje děti, aby se do hry zapojily. Drobný problém byl v tom, že v hledišti nikdo nebyl...

Obrázek Obrázek Obrázek

Snad jen sobotní vystoupení Transformers na chvilku vytvořilo nějakou koncentrovanější návštěvnost. Zvláště dětem se jejich vystoupení moc líbilo. Těsně před začátkem vystoupení nám bylo vyčiněno, že jsme si bez dovolení trochu rozšířili ohrazení našeho plácku. Musíme prý nechat uličku mezi stěnou rozdělující výstavní halu napůl a naším už tak omezeným prostorem. Pak prošli dva borci v maketovém obleku Transformers. Pro jistotu jsem varoval kolegu s modelovou železnicí, aby své krásné soupravy přesunul do bezpečí. Borec v robotickém oblečku to měl skutečně těsně a málem na koleje šlápnul.

Obrázek

Dohlížející pracovníci z jakési najaté agentury byli značně nepříjemní, bylo patrné, že jim jejich zaměstnání nepřináší nic než "radost". Naše potřeby jim byly evidentně fuk, ale o to víc dbali na dodržování všemožných nesmyslných omezení. Když jsem v neděli ráno prošel do haly otevřenými dveřmi, netušil jsem, jakou to bude mít dohru. V neděli se na mě zasloužilá pracovnice agentury s nekompromisním výrazem ve tváři obořila, že jsem rozbil dveře a ať je jdu spravit. Jak bych asi dokázal s plnýma rukama rozbít dveře, kterých jsem se ani nedotkl?

Těch incidentů jsem od různých lidí vyslechl víc - v pátek si nějaká pracovnice poddala Oldu, že v hale nebudou jezdit jeho velké tanky - že jejich zvuk ruší a že nejsou vhodné pro děti. Po mnoho let bývaly vyhledávanou atrakcí a když se daly do pohybu za doprovodu realistické zvukové kulisy, vždy je následoval dav nadšených diváků. A najednou nejsou vhodné?

Celková bilance jízd: v T130 jsem vyjel jednu baterku (přesně 01h 59m 27.51s jízdy), v T815 Agro v sobotu taktéž (cca 1h jízdy).

Olda nám osobně poděkoval za účast a předvádění modelů. Přes všechny výše popsané problémy i my děkujeme za pozvání, vážíme si toho a uvědomujeme si, že Olda pro letošní brněnské Modely v pohybu udělal maximum. Věříme, že příští ročník bude jen lepší.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1914
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 26 bře 2018 05:42

Parádní reportáž Davide. Na to že tam nebylo na co koukat.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 811
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 26 bře 2018 17:07

Díky Pepo :)

Uživatelský avatar
Michal Boček
Junior člen fóra
Příspěvky: 208
Registrován: 02 pro 2005 23:40
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od Michal Boček » 26 bře 2018 18:09

Seš dobrej nejen na pozitivní reportáže, Davide :wink: :yes
Po zkušenostech z minulých ročníků sem průběh Brna tak trochu očekával takže sem se tam nijak nehrnul.
Čí byl ten nový kloubový dumper?

Ohledně pravidel - spousta lidí si pravidelně stěžuje na až příliš velkou anarchii na staveništi, tak sem se rozhodl píchnout do vosího hnízda. Není za tím snaha dostat se do Vídně (ježdění jen v určené hodiny mě fakt neláká), ale spíš ujasnění názorů na věc. Pro příklad: pokud většině lidí vadí jedna desetina na ploše která je celá 1:14, bude se muset ten jedinec přizpůsobit. Na druhou stranu je nesmyslné třeba v Kopřivnici vyhánět desetiny z hromady hlíny, když je jich tam víc jak čtrnáctin. Takže kde je ta hranice? Nemůže nikdo nebo pouze pomalé modely? Nebo jen makety? Nebo jen pomalé makety? Nebo může to jednou projet a pak hezky rychle pryč? Nešťastná situace v Olomouci vznikla právě kvůli tomu že není stanovené, co je ještě OK - co někomu nevadí může jiné rozčílit. Právě kvůli tomu bych se dohodl (a sepsal kvůli mé děravé paměti) na pár pravidlech jak to vlastně chceme dělat. A není to jen měřítko, ale i vlastní ježdění, stavění a uklízení polygonu atd. A jak správně poznamenal Michal bude lepší to pořešit na živo, než si vypisovat maily, takže už plánujeme kdy bude velká porada :D .
Konec vysvětlovacího okénka 8)
patřím nejen k nim - http://www.uds.unas.cz 8)

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 811
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 26 bře 2018 18:21

Michal Boček píše:Seš dobrej nejen na pozitivní reportáže, Davide :wink: :yes
No, moc veselo mi z toho není :(
Michal Boček píše:Čí byl ten nový kloubový dumper?
Týjo, to bohužel nevím.
Michal Boček píše:Ohledně pravidel...
Jasně, tvou a Michalovo motivaci chápu. Sepsání pravidel a jejich vyžadování je práce nevděčná, souhlas. Těším se na velkou poradu (doufám, že to nebude jen chlastačka, protože to bych si jakožto nealkoholik moc neužil)

vincent
Nováček na fóru
Příspěvky: 29
Registrován: 19 čer 2013 21:29
Účastník závodů RCTT: ne

Re: Tatra 130

Příspěvek od vincent » 26 bře 2018 19:40

dobrý den kolegové, nedalo mě to a musím trochu reagovat. brno pro mě byla první halová akce které jsem se aktivně účastnil a moje pocity jsou dost podivné a to zcela opomenu tu úžasně velkou plochu. jsem tedy hrdým majitelem několika desetin se kterými se společně s dětmi účastním expedic na kterých se je maximálně snažím učit a hlídat aby nedocházelo ke kolizím s ostatními účastníky. zatím úspěšně. a i přesto jsem se neodvážil vzít je jezdit do haly. jestli jsem to dobře pochopil tak se bojíte o své stroje do kterých jste investovali nemalé peníze a čas. ale to se týká i nás expedičáků. alespoň já taky netoužím po tom aby mě můj model obouchával někdo jiný. a tak když jsem se v sobotu třikrát v pomalém tempu proplížil přes okraj hromádky hlíny v době kdy čilý stavební ruch pomalu ustával stejně jsem si připadal jako vyvrhel. já tyto akce beru jako ukázky pro veřejnost kde bych byl rád za společné ježdění, ale samozřejmě za určitých pravidel kde nebude na plac vpuštěno kde jaký hovado co tam bude jezdit jako prase.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 811
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 26 bře 2018 21:00

Vincente, díky za upřímný komentář. Co se týká společného ježdění s desetinami - momentálně registruji 2 pohledy na tuto záležitost:

1. Některé desetiny (ale i čtrnáctiny) v rukou nezkušených/nezodpovědných pilotů (jak píšeš těch, co jezdí jako prase) kolem sebe rozsévají zkázu. To vadí třeba mně. Sto-třicítka to už kdysi schytala a nehodlám dopustit opakování takového incidentu.

2. Druhý pohled na věc je dodržení modelového měřítka, aby divácký zážitek byl konzistentnější a věrnější realitě. To je řekněme další level modelové prezentace. S tím souvisí i "neprasení" v terénu, dodržování vyhrazených cest atd. S tím mám jakožto tatrovák trochu problém, protože Tatra cesty nepotřebuje a naopak přímo svádí k vyhledávání a projíždění toho nejabsurdnějšího terénu.

Já bych se zatím úplně spokojil s bodem 1, ale někteří kolegové preferují spíše bod 2 (a kupodivu jim kolize tolik nevadí). Jak píšu v reportáži, nedělní ježdění s velkými Tatrami se mi moc líbilo, vzájemně jsme si vyhověli a věřím, že se nikdo necítil jako vyvrhel.

Mimochodem - s čím jsi jezdil na akci?

vincent
Nováček na fóru
Příspěvky: 29
Registrován: 19 čer 2013 21:29
Účastník závodů RCTT: ne

Re: Tatra 130

Příspěvek od vincent » 26 bře 2018 21:35

účast jen v sobotu. trx-4 defender, trx-4 tactical, scx10 honcho, axial bomber, traxxas slash ultimate se kterým jsem chodil jezdit i mimo desetiny a dokonce i ven, protože brouček jezdí až 80 km/h a funglovka vysokozdvih huina 1/10 protože chci stavět autoservis kde bude použit na přepravu náhradních dílů, ale to je zatím daleká budoucnost

Odpovědět