Tatra 130

Odpovědět
Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 846
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 03 dub 2010 20:34

Hanys píše:Že by dorazy na péra?
:yes , přesně tak. Vidím, že hádanka byla až příliš lehká. Poprvé jsem je viděl na skutečné T128 v Šiklově mlýně. Od té doby mi to vrtalo hlavou :). Kdo netuší, jak dorazy vypadají ve skutečnosti, nechť si dobře prohlédne tuto zajímavou fotosérii:
http://vojenskatechnika-krusnehory.webn ... tra-b-jpg3

konkrétně tento obrázek:
http://vojenskatechnika-krusnehory.webn ... da-663-jpg

Pro T130 jsem dorazy musel patřičně přizpůsobit z hlediska rozměrů a namontovatelnosti. Základní "kus železa" vypadá takto:
Obrázek Obrázek
Je to našroubováno na rámu, v dolní části to má samozřejmě zapuštěný kus gumy podle skutečnosti. Hlavní výhoda je, že kola přestanou brousit blatníky :) .
Jozef Dojčar píše:Čekal jsem spíš olejovou vanu :) Budeš chtít uzavřít diferenciál?
:) , o olejové vaně jsme už několikrát mluvili, časem bude taky. S diferenciálem pořád nevím. Úplně nejlepší by byla třeba i ručně řaditelná uzávěrka, ale ta není kam dát :( .
Naposledy upravil(a) DRracer dne 23 led 2014 21:10, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Hanys
Expert fóra
Příspěvky: 1357
Registrován: 13 srp 2005 06:46
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kósek na sever vod Brna
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od Hanys » 03 dub 2010 20:46

DRracer píše: Vidím, že hádanka byla až příliš lehká.
Ale kdepak, musel jsem projít celý vlákno a prohlídnout všechny fotky abych to našel bo spíš nenašel?
Taky se mi zdálo, že ty dorazy mají kapánek jinej odstín barvy, že ještě nejsou "jetý". Ale to se venku hnedka spraví.
Hanys
rctruckercom@seznam.cz
http://www.rc-trucker.com
http://www.youtube.com/rctruckercom

"Není problém něco vyrobit, jen je potřeba nejdřív přijít na to jak...?"

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 846
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 03 dub 2010 21:12

Hanys: máš pravdu, odstín olivové není úplně shodný se zbytkem auta - je o lehce tmavší. Ale trocha prachu a nějaké to koupání odstín sladí se zbytkem auta :) .

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1999
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 03 dub 2010 21:28

Ta khaki co je na autě, je moje vlastní receptura. Bohužel jsem ve vzorkovníkách nenašel odpovídající odstín. Recepturu jsem vytvořil, když jsem lakoval skutečnou vojenskou T 815.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 846
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 16 dub 2010 18:49

Opět něco pro radost a inspiraci...
Dnes odpoledne jsem při venčení strážních psů objevil zajímavý palouk s překrásnou čerstvou vzrostlou "travou". Ihned jsem dolil nádrže a vyrazil s Tatrou. Sice se slunce ze všech sil snažilo schovat, aby mi překazilo můj foto-záměr, ale nakonec jsem to přeci jen stihnul včas a výsledek stojí za to. Inu, posuďte sami :) .

Předposlední obrázek ukazuje detail modelové "trávy", určitě poznáte, co to je.
Poslední obrázek je celkový pohled na "palouk", kde všechny dnešní fotky vznikly.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Zbytek nafasované nafty jsem použil na ověření dorazů předních náprav. Naložil jsem na Tatru předepsaných 5 tun smrkových šišek a vydal se do okolí nedalekého trucktrialového kopce, který už tu na několika fotosériích je. Dorazy se velmi osvědčily, Tatra nejen že přestala brousit blatníky, ale hlavně jí lze konečně naložit náklad, aniž by to ohrožovalo nosník předních per. Jistě si vzpomenete na nešťastnou událost v Brně, kdy Tatře, vezoucí půlkilovou kameru za kabinou, nosník praskl ...
Naposledy upravil(a) DRracer dne 23 led 2014 21:11, celkem upraveno 1 x.

Zdenda
Junior člen fóra
Příspěvky: 103
Registrován: 02 pro 2008 18:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kunčina okr. Svitavy

Re: Tatra 130

Příspěvek od Zdenda » 17 dub 2010 07:24

Pět tun smrkových šišek! -biggrin To by byl ve skutečnosti pořádný úkol. Fotky jsou parádní, skoro se nedá poznat že je to model a ne skutečné auto. To by ale nebylo tak čisťoučké.

Střelec

Re: Tatra 130

Příspěvek od Střelec » 17 dub 2010 08:49

:chuckle Chtělo by to pár týpku a dřevařský speciál postavený ve stejné velikosti pro naložení materiálu na model.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 846
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 17 dub 2010 10:14

Zdenda píše:Pět tun smrkových šišek! -biggrin To by byl ve skutečnosti pořádný úkol.
:) , všechna kulatina okolo byla z nějakého důvodu vrostlá kořeny do země a nechtělo se mi to kácet, tak jsem musel zvolit náhradní řešení v podobě šišek. Ve skutečnosti by jedna šiška byla pěknej macek - měla by něco kolem 250 kilo :)
Zdenda píše:Fotky jsou parádní, skoro se nedá poznat že je to model a ne skutečné auto. To by ale nebylo tak čisťoučké.
Díky za pochvalu, Tatra zatím má nárok být po umytí a naleštění čisťoučká - jsou jí teprve 3 roky a té koroze na ní zatím díky bohu moc není ... trochu výfuky a zadní nárazník (obojí se pravidelně koupe :) ) ... a přestože továrna Tatra Dojčar v poslední době cíleně produkuje vozidla ve stavu takříkajíc "před-renovačním", T130 vznikla jako nové auto bez patiny.
Střelec píše::chuckle Chtělo by to pár týpku a dřevařský speciál postavený ve stejné velikosti pro naložení materiálu na model.
Dobrý nápad, vůbec by to chtělo nějakého dalšího dobrovolníka na společné ježdění.
A ačkoli T130 nebyla původně určena jako oplen, jedna z posledních legend praví, že kdesi u Lipna ji ještě před 20 lety jako oplen používali :idea: . Prokazatelné ovšem je, že jako zátěž při vojenských testech v roce 1951 sloužila hromada písku (viz. jedna z dobových fotografií).

Střelec

Re: Tatra 130

Příspěvek od Střelec » 17 dub 2010 13:55

Koukal jsem na internetu -ugeek po nějakém lesnickém traktoru,lesnickém nakladači atd.pro stahování dřeva z doby kdy existovala skutečná tato Tatra a zatím nic.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 846
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 17 dub 2010 14:24

Střelec píše:Koukal jsem na internetu -ugeek po nějakém lesnickém traktoru,lesnickém nakladači atd.pro stahování dřeva z doby kdy existovala skutečná tato Tatra a zatím nic.
Řekl bych, že ještě po druhé světové válce byl nejrozšířenějsím mechanizačním prostředkem lesnických prací stále Equus caballus ;) .

Uživatelský avatar
Roman
Expert fóra
Příspěvky: 919
Registrován: 24 bře 2006 13:13
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: MORAVA, Česká republika

Re: Tatra 130

Příspěvek od Roman » 17 dub 2010 15:35

Nebo takovejto koník .................

Obrázek nebo takovej Obrázek

Uživatelský avatar
Fox Dave
Junior člen fóra
Příspěvky: 104
Registrován: 21 dub 2009 13:13
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Olomouc

Re: Tatra 130

Příspěvek od Fox Dave » 17 dub 2010 17:43

A co Lakatoš ? LKT 75 výroba do 1975 (+-) a Tatra 130 do 1971 ? Tak to by šlo ? :x

História L K T
História výroby špeciálnej lesnej techniky v Trstenej siaha do roku 1971, kedy bola zahájená overovacia séria lesného kolesového ťahača LKT 75. Tento výrobok pre úväzkové približovanie dreva, s rampovacou radlicou a jednobubnovým navijakom, vybavený motorom Zetor, bezpečnostnou kabínou a nápravami vlastnej výroby, sa vyrábal až do roku 1975. Vyrobených bolo viac ako 800 kusov strojov tohto typu.

http://www.lkttrstena.sk/index.php?mode ... yrobcu-lkt
Obrázek

http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... t_tractors
Pokud všechno ostatní selže, přečtu si manuál ...

Střelec

Re: Tatra 130

Příspěvek od Střelec » 17 dub 2010 19:17

To si myslím,že by se tyto stroje setkat nemohly.Ten LKT je moc moderní. -sad

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1999
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 17 dub 2010 22:49

Moc hezké Davide. Nešlo by, že bys sebou vzal do Kopřivnice tu skálu? :wink: Vypadá autenticky.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 846
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 18 dub 2010 19:47

Jozef Dojčar píše:Moc hezké Davide. Nešlo by, že bys sebou vzal do Kopřivnice tu skálu? :wink: Vypadá autenticky.
:) díky, ta skála je ohořelý pařez a docela drží v zemi - měl bych problém ho vyrvat i se skutečnou T130. Vlastně celá ta zelená plocha je spáleniště po těžbě dřeva s čerstvě vyrostlým mechem. A protože na něj svítí slunce, tak krásně hustě kvete. Nikdy předtím jsem neviděl mech takhle kvést.
Fox Dave píše:A co Lakatoš ? LKT 75 výroba do 1975 (+-) a Tatra 130 do 1971 ? Tak to by šlo ?
LKT je minimálně o 20 let mladší, než T130. T130 byla vyrobena (a zřejmě i zničena) v roce 1951.
Roman píše:Nebo takovejto koník ...
Tyto traktory vypadají přijatelně na padesátá léta, to by šlo. Stejně ale někdo musel naházet ty klády na auto...

Uživatelský avatar
Roman
Expert fóra
Příspěvky: 919
Registrován: 24 bře 2006 13:13
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: MORAVA, Česká republika

Re: Tatra 130

Příspěvek od Roman » 18 dub 2010 22:20

V těch dobách se klády povětšinou natahovaly navijákem ocelovým lanem přes kladky na vršku klanic, teprve pozdějc hydraul. rukou.
Ty Zetory jsou Echt , z tý budovatelský doby co tvá Tatřička :wink:

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 846
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 10 čer 2010 21:27

technická poznámka: vzhledem k tomu, že příspěvek se týká především T130 a T128, je zařazen zde. Patří také částečně do vlákna o modelářských akcích...

I letošní sraz historických náklaďáků pořádaný Tatra historik klubem začal již v pátek odpoledne, kdy se sjela většina účastníků. V sobotu ráno představili organizátoři program srazu. Oproti minulým ročníkům chyběla návštěva kamenolomu. Místo toho se letos konala prezentace vozidel na kolínském náměstí. Účastníci byli jasně instruováni, v jakém pořadí budou na náměstí přijíždět a čeho se při parkování vyvarovat.

Jako jedna z posledních vyjela ze statku vyleštěná Tatra 128. Nevěřícně jsem na ni zíral, den před tím jsem totiž přesně o tomto konkrétním kusu diskutoval s kámošem ... prostě neuvěřitelná náhoda. Při tradiční zastávce v Krychnově jsem se dal do řeči s jejím řidičem (mimochodem moc fajn borec) a dostalo se mi té cti celou sobotu se vozit v T128 na sedadle spolujezdce. A projížďka to byla naprosto úchvatná (celkem 2h videa). Prázdná T128 je strašná koza :) - cítíte každý hrbol, auto se natřásá a poskakuje (videa z kabiny T130 jsou až nerealisticky "plavná"). Ovšem podvozek je téměř dokonale tichý, nejsou slyšet žádné rány ani při přejíždění velkých hrbolů. V kabině to krásně voní olejem (a dělá se tam od motoru a převodovky strašné vedro), zpěv motoru je slyšet tak akorát. Dostalo se mi konečně také odpovědí na zásadní otázky - takže vězte, že T128 má jen 4 kvalty (+redukci samozřejmě) a nemá uzavíratelný přední diferenciál.

T128 je všude středem pozornosti, dávno pryč jsou doby, kdy tyto náklaďáky byly běžnou součástí provozu. Dokonce se mnozí dnešní řidiči okolo jedoucích plechovek přestávají věnovat řízení a místo toho se za jízdy snaží udělat co nejvíce fotek!

Na náměstí jsme dorazili mezi posledními, podle plánu jsme zaparkovali na připravené místo, což byla pro řidiče taková před-obědová rozcvička, bitva s volantem bez posilovače vyžaduje značnou sílu zvlášť při malé rychlosti na asfaltu, protože T128 standardně "leží na předku".

Obrázek

Na náměstí byla na podvalníku ještě jedna T128. Budila však rozporuplné reakce - na jedné straně řemeslné zpracování na vynikající úrovni (zvláště když dokončenou renovaci srovnáte s fotkami předrenovačními), na druhou stranu její současný vzhled a zejména barevné podání se od dobového dost liší. Z původního auta se zachovala kabina a podvozek, nástavba byla vyrobena zcela nově. Přirovnal bych to trochu k americkému tuningu veteránů.

Už na náměstí jsme vyjeli s modely ... a mezitím autobusy odvezly všechny ostatní účastníky na oběd. Mimochodem - zajímalo by mě, koho napadlo namontovat do dlažby osvětlení. Teda, ne že by mi vadilo to sklo, ale proč tam proboha natáhli i ty napájecí kabely? To jim mohlo dojít, že to bude rušit vysílačku, což může přímo způsobit dopravní nehodu :) ... Na oběd jsme nakonec dojeli vlastními silami a po něm jsme se vydali na tankáč. Postupně se tam sjeli všichni účastníci se svými vozidly.

Z hlediska prezentace modelů vystihuje letošní Kolín nejlépe věta našeho kamaráda Filipa: "jéé, dětičky našly louži" :) . Kromě náměstí, kde byla voda pouze v kašně, jsme se pořád rochnili ve vodě. A to jak na tankáči, tak zejména v neděli v pískovně. Zpětně zjišťuju, že se vždy nechám vyhecovat a s T130 brodím stále větší hloubky. Jestli to takhle půjde dál, budu mít za chvíli pod vodou i sedadlo a za tři roky bude auto zralé na rozebrání, opískování, vyvaření a nový lak ... prostě renovace veterána se vším všudy :) .

Obrázek Obrázek

Tak to je ona - Tatra 128 - naleštěnější, než moje sto-třicítka. Sklápěcí nástavba byla namontována až dodatečně, když auto vyřadili z armády. Pro armádu se sklápěčky nedělaly.

Obrázek Obrázek

Večer na statku - rozvoz piva ;)

Obrázek

Neděle byla úplně super. V 9 hodin jsme dorazili do pískovny Chotouň. Vjezd nám otevřel borec místního družstva s PV3S, který jel naštěstí okolo. S Pepou jsme prozkoumali všechny terény v pískovně z hlediska jejich využitelnosti pro modely. Nakonec se nám nejvíce zalíbila rozsáhlá louže trošku stranou od ostatního dění.

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Speciálně pro tento sraz jsem pro naše Tatry vyrobil nalepovací registrační kartičky za okno, jako měli ostatní účastníci. Největší radost z tohoto malého doplňku měli sami organizátoři srazu.

Obrázek Obrázek Obrázek

Myslím, že i ostatní účastníci se "vyblbli" v pískovně do sytosti. Došlo dokonce i na vyprošťování navijákem.

Obrázek Obrázek Obrázek

Opět je z akce připraveno video, "bohužel" je zase typu "Tatra 130 a spol.", jinými slovy, co záběr, to T130. Příště dostane kameraman jasné instrukce, aby točil všechno ostatní, jen ne T130. Když už jsou v záběru dvě auta za sebou, kde myslíte, že kamera skončí? Jak z toho pak mám udělat "nestranné" video, aby bylo vidět, že se ve vodě rochnilo i něco jiného než T130 :) ?
Nicméně na videu je jedna zásadní inovace, týká se záběrů z kabiny - pokud jste je v minulosti přeskakovali, tak na tomto videu se k nim určitě budete vracet 8) .

Naposledy upravil(a) DRracer dne 17 srp 2016 11:56, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1999
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 10 čer 2010 22:30

Jako obvykle jsem hltal každé slovo Tvojí reportáže. Moc se mi líbí. Ty videa z kabiny jsou opravdu nějaké lepší. Vyčistil jsi přední sklo? :lol: To je asi blbost, když to pořád leštíš :wink: Ty skoky dakarky vypadají spomaleně dost reálně. Škoda že je tak těžká, nebo spíš pomalá na svoji váhu. Mám jednu otázku. To video je bez zvuku? Já jsem měl reprák naplno a nic nebylo slyšet.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 846
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 10 čer 2010 22:42

Jozef Dojčar píše:Jako obvykle jsem hltal každé slovo Tvojí reportáže. Moc se mi líbí. Ty videa z kabiny jsou opravdu nějaké lepší. Vyčistil jsi přední sklo? :lol: To je asi blbost, když to pořád leštíš :wink: Ty skoky dakarky vypadají spomaleně dost reálně. Škoda že je tak těžká, nebo spíš pomalá na svoji váhu. Mám jednu otázku. To video je bez zvuku? Já jsem měl reprák naplno a nic nebylo slyšet.
Sklo jsem skutečně vyčistil před odjezdem do Kolína, z venku i zevnitř ;)
Dakarka je ok, měli jsme špatnou geometrii skokánku. Pusť si to video víckrát a uvidíš, jak skokánek nadhodí zadní nápravu, což způsobí, že se auto otočí na čumák a dopadne na zem. Šéfkonstruktér Tatry by tak tvrdý dopad na přední nápravu viděl dost nerad ;)
Video zvuk normálně má, dokonce je tentokrát důležitější, než kdy předtím ;)

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1999
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 10 čer 2010 22:48

Omlouvám se za poplašnou zprávu. Chyba byla v mém počítači. Po opuštění videa a opětovném prohlídnutí mi už zvuk jede. Teď už chápu, proč jsi celý den jezdil v T 128 :clap :clap :clap

Odpovědět