Pro potenciální problémy s přihlášením tady na fórum, pokud by se vám objevila chyba přihlášení, není problém v hesle ale v cookies. Nutno vymazat mezipaměť a cookies v Nastavení vašeho prohlížeče.

Tatra 130

Odpovědět
Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

Takhle vypadá auto po více než šesti letech provozu v těžkém terénu. Pravda, trošku jsem Tatru umyl, ale fakt jenom trošku :)

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) DRracer dne 24 led 2014 08:19, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
jirka
Expert fóra
Příspěvky: 1079
Registrován: 09 bře 2006 00:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kopřivnice, Mniší

Re: Tatra 130

Příspěvek od jirka »

Tak zase krásně napsané. Ještě jednou k těm karambolům. Trošku nedorozumění způsobila reklama co jsme tam měli na DMR arénu, kde stálo že tam půjčuju modely a bohužel někteří hosté a diváci si mysleli, že je to právě v tom stanu. Pak nechybělo málo a nějaký taťka ukecal majitele modelu a bylo. Neomlouvám nikoho, mě samého by to taky sr...... . Takže ponaučení na příště.
TATRA 816 LIWA 8X8 VALNÍK - 1:10 - rozpracováno

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

10.srpna se konal již osmý Memoriál Františka Proseckého sen. organizovaný veterán TATRA klubem v Bystřici nad Pernštejnem.

Už v pátek byl pro bystřický Tatraklub velký den. Přesně v 16:00 byl totiž veřejnosti slavnostně zpřístupněn depozit Tatraklubu v objektu bývalého lihovaru. Od silvestrovské vyjížďky, kdy jsem měl možnost vidět stav lihovaru naposledy, tu členové Tatraklubu odvedli kus poctivé práce. Už to nejsou ty holé surové zdi, teď tu je útulný, krásně nasvícený interiér a nádherně naaranžovaná expozice. A nejsou to jen historická auta - expozici doplňují vitrínky s dobovými doplňky, sbírka hraček (pochopitelně na téma Tatra), sbírka šlapacích autíček a v neposlední řadě také Františkův "plyšový kurník" :) .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Na takové slávě nesměl chybět dort a zákusky, které připravila cukrárna Na růžku. Na dortu byla věrně vyobrazena černá Tatra 30 s předkem z T97, ovšem s nápisem 54. František to označení reklamoval, ale sám dobře věděl, že ta číslovka znamená něco jiného ;) . Na dortu bylo i detailní logo Tatraklubu a erb města Bystřice nad Pernštejnem. Bohužel od dortu nemám žádnou fotku, neboť zmizel rychle do lednice. Zbyly "jen" zákusky a jiné cukroví. Přímo ve zmíněné cukrárně jsme se pak v neděli stavili na drobný mls - velmi příjemná obsluha, taková až "prvorepubliková", no a samozřejmě výborné čerstvé cukroví.

Obrázek

Na členech Tatraklubu byla vidět únava z posledních několika měsíců usilovné práce. A to je ještě čekal sobotní Memoriál, možná ani netušili, kolik aut se nazítří sjede.

Každopádně poučeni nezdarem na minulém ročníku spřádali "esenbáci" v pátek večer plány, kterak učinit přítrž řádění metalistek během sobotní módní přehlídky. S jasným odhodláním bránit pořádek naší socialistické vlasti mi představili připravené vybavení a donucovací prostředky: helmu, VUML (vulkanizovaný učitel marxismu-leninismu), klepeta, štíty... Tentokrát nebudou přemoženi - republiku si rozvracet nedáme! :) .

Pak na oslavu nastartovali jednu T57A kombi. Tatrovka si spokojeně blafala a dým spáleného benzínu se líně obtáčel okolo rozsvícených reflektorů osvětlujících expozici.

Obrázek

Na této T57 mě zaujala registrační značka - jde totiž o starý rakouský systém, který se u nás používal do 30.června 1932 a na veteránech se vyskytuje jen zřídka. Zajímavé ale hlavně to, že při renovaci tohoto vozu byly odkryty části této původní registrační značky.

Obrázek

Sobota ... kupodivu neprší :)

Od časného rána příslušníci SNB odchytávali přijíždějící veterány a jejich posádky informovali o dalším přesném postupu. To bylo velmi prozíravé a - jak se později ukázalo - velmi nutné. Každá posádka absolvovala jakýsi okruh náměstím, během něhož byla vyfocena na diplom a poté zaparkovala na přesně vyhrazené místo. I jednotlivá stání byla předem pečlivě definována - to se týkalo i jednotlivých typů - soustředění T603 na jednu hromadu, hadimršky, aerovky, youngtimers, motorky atd.

Obrázek Obrázek Obrázek

Pak již pomalou chůzí na registraci, kde byla permanentně fronta. Dle pořadatelů měla děvčata na registraci za úkol schválně psát pomalu :), abychom při módní přehlídce zavzpomínali na všudypřítomné fronty v 80. letech. Pravdou ale je, že ani přes své heroické nasazení nestíhaly obrovský nápor účastníků.

Obrázek Obrázek Obrázek

Po absolvování registrace se už každý mohl kochat tou pestrou paletou nádherných karoserií a dobových obleků jejich posádek. Nebo třeba i využít kyvadlovou dopravu z náměstí do muzea.

Dolní část náměstí - Aerovky, Hadimršky a Simcy

Obrázek Obrázek Obrázek

Naproti nim T57A, T57B a T75 - prostě kopřivnické kapoty designu 1935 a novější

Obrázek Obrázek Obrázek

Uprostřed náměstí poválečná auta, mnohým dobře známá z dětství

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Naproti nim T613, užitková vozidla a Neretva zjišťující kyvadlovou přepravu přímo do muzea

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

a moto uni- a bi-cykly :)

Obrázek Obrázek

Horní část náměstí

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

František uvítal za vydatné podpory Matýska všechny účastníky Memoriálu i diváky a předal slovo paní Baxantové-Procházkove, aby uvedla svou tradiční módní přehlídku. Ta nám tentokrát přiblížila oděvy z let osmdesátých. Začala v půl jedenácté a v půl dvanácté bylo pro velký úspěch ještě jedno opakování. Jako modelky se letos zúčastnily i manželky a přítelkyně členů tatraklubu, protože profesionálních modelek byl v tento letní čas jaksi nedostatek. Proto taky neřádily metalistky (asi se válely někde u vody), což asi nejvíc rozesmutnilo letos pečlivě připravené příslušníky SNB. Během přehlídky jsme se jen tak na okraj dověděli, že mezi modelkami bude brzy nový přírůstek. Jak ten čas letí ... minule ještě punkerka a dnes už nastávající maminka ;) .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Po přehlídce mě ulovila jakási reportérka. Barvitě jsem jí vylíčil, co se mi na této akci líbí, proč jsme přijeli a také že nejvíce mě zaujala tato Tatra 57 dochovaná v původním nerenovovaném stavu (což je z hlediska historie to nejcennější). Mohlo mě napadnout, že soudružka do svého článku napíše jen část mé výpovědi, a tu ještě překroutí. Asi jsem jí to měl nadiktovat slovo od slova, ale co bych pak psal do své reportáže :) .

T130 se dostalo té cti projet startovací rampou jako první. Byl jsem nervózní jak sáňky na podzim. Tatru jsem vykoupal ve veletoku, který se line středem náměstí. Pak jsem ještě pro jistotu přeleštil kabinu a půl hodiny před plánovaným startem prověřil všechny funkce. Tatra chytla jako vždy na první otočení starterem, motor se pravidelně převaloval a nekouřil :) .

Obrázek Obrázek

Přesně ve 12 hodin jsem zároveň s odbíjením zvonů kostela nastartoval Tatru před startovním obloukem s logem Motorjournalu a mávnul na Františka, že jako můžeme celou show spustit. Tatra se po dlažebních kostkách na malou dvojku pomalu připlížila ke startu. Foťáky cvakají, stejně jako v minulých ročnících. František o ní řekl pár slov a přiložil mikrofon na kapotu. Párkrát jsem přidal plyn a už vyrážíme jakoby směr Proseč na rozhledny. Ve skutečnosti se Tatra jela uklidit do Renaultu do krabice, takže startovací rampou projela de-facto dvakrát :) .

Obrázek Obrázek

Někteří účastníci bohužel nevydrželi dlouhé čekání ve frontě na start a pod obloukem Motorjournalu neprojeli. Trochu hřešili na to, že medaili a diplom mohou dostat zpětně na některé z dalších veteránských akcí. Nutno ovšem dodat, že ne každého baví čekat ve frontě 4 hodiny na průjezd startem, kde František stejně neměl dost času na to, aby každou posádku a vozidlo nějak detailně představoval. Ze dvou minut představování každé posádky obvyklých v předchozích ročnících Memoriálu se představení letos smrsklo na necelou minutu. Podle informací od pořadatelů bylo na letošním ročníku Memoriálu absolutně nejvíc aut ze všech dosud konaných ročníků - celkem skoro 300 účastnických vozidel, z toho 85 motocyklů. V roce 2011 jsme se rozplývali nad tehdy "neuvěřitelnými" 145 automobily ... bystřické náměstí je asi nafukovací, nebo umí František čarovat :) .

Obrázek Obrázek

V Proseči jsme dle plánu navštívili muzeum dýmek a dýmkařského řemesla. Ač mi dýmky a kouření nic neříkají, obdivoval jsem řemeslné zpracování a bohaté zdobení těchto předmětů i naznačené postupy výroby. Poté jsme vyrazili na první rozhlednu.

Obrázek

Ještě když jsme se vraceli zpátky přes Proseč, stále přijížděli další účastníci srazu a řadili se na prosečském náměstí. Po vyjížďce jsme se vrátili do Bystřice na večeři, prohodili jsme na lihovaru pár slov s organizátory a "tak tedy zítra v 10".

Neděle , počasí úplně stejné, jako před rokem

Tradiční společná projížďka našich Tater byla domluvena na 10. hodinu. Nějak jsme se s Františkem minuli. Suverénně jsem najel se svou přepravkou na Tatru přímo do dvora lihovaru, jak jsem byl zvyklý. Borci nás ale hned vypakovali pryč, že průjezd musí zůstat volný. "Vylož, co potřebuješ, a pak odjeď." Pochopil jsem - LR by zakrýval pohled na poutače muzea a návštěvníci by zbytečně bloudili. Celý den do muzea spontánně přicházeli návštěvníci.

Video tentokrát není, T128 neměla dostatečně nabitou vysílačku, tak ujela jen do první kaluže. Ale ta tedy byla :) . Dokázali jsme se v ní dokonale zaprasit, takže zpět do muzea se vracely dvě koule bahna. A to jsme ještě chtěli fotit v muzeu. Takhle malá T128 asi ještě nikdy špinavá nebyla. Ale jak si tak vzpomínám ze Šiklova mlýna před 5 lety, skutečná T128 tehdá vypadala dost podobně :) .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Udělali jsme pár dokumentačních fotek z muzea a z okolí. Uvnitř v muzeu se nepotvrdily obavy, že by zde bylo málo místa pro návštěvníky. Experimentálně jsme ověřili, že tu v pohodě projedou dva náklaďáky vedle sebe a ještě okolo mohou chodit lidi :) .

Obrázek

T130 docela řve, v tichém muzeu byla slyšet pomalu víc, než v pátek nastartovaná T57A.

Foto ve venkovní expozici, po letech se opět sešly tři sestry - předloha a modely. Čtvrtá (model skříňové T128) se akcí bohužel nezúčastňuje. Už se těším, až je nastartujeme všechny tři najednou ;)

Obrázek Obrázek

Muzeum bude otevřené do konce srpna, pak už jen po předchozí domluvě. Budou totiž probíhat instalace dalších exponátů a další úpravy.

Na závěr reportáže bychom rádi opět poděkovali členům bystřického Tatraklubu a zejména Františkovi za vřelé přijetí, skvělý víkend a v neposlední řadě také za uskladnění Renaulta v prostorách lihovaru přes noc. Bylo to moc prima, děkujeme! Konečně se letos nějaká akce bezvýhradně povedla.

PS: přivezl jsem si domů "práci", ale o tom až někdy jindy. Zasvěcení vědí a nezasvěcení si počkají, až budou nějaké hmatatelné výsledky ;) .

Edit 2014-01-23: opraveny odkazy na obrázky
Naposledy upravil(a) DRracer dne 23 led 2014 09:26, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

a aby toho nebylo málo ;) ...

Fajné léto 2013, díl šestý - Tatramuzeum. Když to vezmu kolem a kolem, tak to byla akce vcelku zajímavá. Pořadatelé akce prostřednictvím Pepy pozvali výhradně majitele modelů Tater jako doprovodného programu. Součástí akce byla i muzika, byť trochu hlučná. Její styl mne však nijak neurážel, mohlo to být i horší ;) . Na chodníku přímo před muzeem byla připravena pečlivě zapáskovaná kopice velmi jemného písku. Písek sice během těch 4 hodin proschnul do hloubky, takže se velmi sypal, ale stále byla jízda v něm zvládnutelná. Z jedné strany byl vymezený prostor ohraničen vysokou stěnou s nevýrazným šedým obkladem, z níž na nás shora koukalo nějaké to zelené lupení.

Počasí nám přálo - bylo krásné sluníčko. Stín sousední budovy zakrýval zpočátku jen drobný úsek našeho prostoru. Postupně se šířil - každou hodinu nám ukrojil přibližně půl metru. "Pekly" se ale jen modely, jejich piloti si seděli pěkně v chládku na lavičce právě v tom stínu. Tady je dobře vidět, jak stín postupoval - foceno v rozmezí 1,5 hodiny.

Obrázek Obrázek

Příjemně nás překvapila hojná účast - sešlo se prakticky kompletní jádro tatrováckých modelů, jen Igor a Petr chyběli (čemuž se ale vůbec nedivím). V první dvouhodinovce jezdili skutečně všichni. Napadlo mě, že v takových (výjimečných :) ) případech bychom mohli udělat nějakou synchronizovanou jízdu, něco jako tanec s auty, protože tohle bylo fakt jako mraveniště. Možná příště...

Na písku se postupně projely všechny Tatry:

T138 lanový autobagr a T813 8x8 S1

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

T815 Agro - jejího pilota musím pochválit, že od školení techniky jízdy v písku pilně trénoval nabyté znalosti a zde jezdil už jako zkušený matador. Příprava terénu, volba stopy a správné dávkování plynu v písku mu nečinily problémy.

Obrázek Obrázek Obrázek

T815 TerrNo1 8x8 S1

Obrázek Obrázek Obrázek

Dokonce i T815 TP 6x6, samozřejmě bez podvalníku

Obrázek Obrázek Obrázek

T813 TP 6x6

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

a dokonce i T163 NT 6x6, která se většinou sypkému písku vyhýbá, protože s návěsem to jde jen velmi těžko

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

oslnění sluncem ;)

Obrázek

Diváci byli velmi slušní a disciplinovaní, nesnažili se cpát do zapáskovaného prostoru. Jen jedno děcko jsem musel důrazně okřiknout, neboť kopnulo do jedné z Tater. Z toho důvodu jsem si už odvykl jezdit blízko diváků.

Akce trvala přesně 4 hodiny, ani o minutu déle. Na začátku moderátor vyhlásil, že modely půjčujeme divákům. Pepa, vida naše "protažené xichty", jen lakonicky poznamenal, že nic takového neslíbil. Nakonec se o tuto možnost naštěstí nikdo moc nehlásil a ani to moderátor dále nezdůrazňoval.

Martin předváděl svůj nejnovější podvozek - tak trochu mimo "soutěž", neboť zvány byly výhradně modely Tater. S uzavřenými diferenciály a kvalitním terénním vzorkem pneumatik samozřejmě neměl v písku konkurenci. Martin pronesl něco ve smyslu, že by se tento podvozek hodil na Tatru 805. Nejprve jsem mu špatně rozuměl, ale to tedy ani omylem - tohle je podvozek na Land Rover, to znám, to už jsem někde viděl v trochu jiném měřítku :) . Pokud by to měla být Tatra 805, tak by to muselo mít kyvné polonápravy, rouru, redukce v kolech (!) a odpužení zkrutnými tyčemi. Jinak to bude jen a pouze "tuzing" nějakého Land Roveru...

Obrázek

Martin s Vláďou trochu drbali Jirkovu T815 8x8 S1, že to je auto z Kopřivnice a ne z Brna, a že se to hned pozná na jízdních vlastnostech. Přičinou bylo to, že se Jirkovi nedařilo vyjet se svou plně naloženou Tatrou na písek. Tak jsem to vzal do ruky sám a ukázal jsem jim, že to není pravda, že teď už má tato Tatra náhodou velmi dobré jízdní vlastnosti a je schopná leccos vyjet i s nákladem.

Nakonec jsme každou Tatru nafotili:

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

A závěrečné defilé. Tady už je vidět postupující stín a poslední zbytky nasvíceného pískoviště:

Obrázek Obrázek Obrázek

Tatra 130 zopakovala poslední rekord v úspornosti - i v písku zvládla na jednu baterii jezdit 155 minut - to je doba záznamu z kamery v kabině. Vysílačka ukazovala 180 minut, ale Tatra občas stála s vypnutým motorem, tedy nenatáčela a nežrala tolik paliva. Pravda, po 145 minutách bylo cítit, že už motor nemá takový výkon, ale stále jela.

Sto třicítku jsem musel před akcí důkladně umýt od zbytků z bahenní lázně v Bystřici před týdnem (aby mě jako obvykle mohl Martin pochválit, jak mám krásně čisté auto :) ). A když už se doma koupala T130, T128 nemohla zůstat pozadu - zejména proto, že ji potřebuju testovat na stole, a moc se mi nehodí, když z ní odpadává bahno. Tak drhnu její kola a pořád je to na pohled nějaké špinavé ... pak jsem si uvědomil, že za to může Pepa a jeho patina :) .

Zvláštní poděkování patří mé krásné kameramance - buď řídila Tatru, nebo natáčela, takže z akce bylo docela hodně natočeného videa. Když jsem video začal stříhat, měl jsem trochu obavy z návaznosti zvuku (zejména té hudby). Ale tyto obavy se ukázaly jako neopodstatněné - hudba byla natolik "pestrá", že nebyl problém ani s přehazováním dílčích částí videa mezi sebou :) . Přesto je tentokrát video trochu neuspořádané, byť pro dokumentační účely doufám postačuje. Povšimněte si také, jak bylo na písku a v jeho okolí rušno. Tentokrát skutečně jezdilo najednou vše, co mělo kola :) .

Na záběrech z kabiny si možná všimnete, že kamera sebou občas škubne - výrazně se to od poslední akce zlepšilo, nicméně tento problém přetrvává. Podezřívám Arduino, že občas nevygeneruje správně dlouhý pulz PWM, na což servo zareaguje škubnutím. Jestli to nestíhá, nebo se špatně potkají obsluhy přerušení... nevím, zkoumám. Regulátor v T128 mi to teď dělá taky, pokud není nastartovaná a nebo má vyřazeno (volnoběh). Tohle už je na osciloskop ;) .

Celkově hodnotím akci velmi pozitivně. Byť to bylo kapánek krátké a z ruky, pěkně jsme si zajezdili. Pořadatelům patří poděkování za pozvání a logistické zajištění akce.

PS: video bude v dalším příspěvku, ještě se balí ;)
Naposledy upravil(a) DRracer dne 23 led 2014 20:44, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

tak, tu je video...
Naposledy upravil(a) DRracer dne 17 srp 2016 12:57, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 2027
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar »

Zcela vyčerpávající a tím nemyslím vyčerpávající jako vyčerpávající, ale vyčerpávající jako vyčerpávající.... :yes :mrk

Udělal jsem o něco kratší a méně kvalitnější záznam.

[youtube]Yb33Okzkhh4&feature[/youtube]

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

Jozef Dojčar píše:Zcela vyčerpávající a tím nemyslím vyčerpávající jako vyčerpávající, ale vyčerpávající jako vyčerpávající.... :yes :mrk
:lol: ty máš taky dobrý vtípky
Jozef Dojčar píše:Udělal jsem o něco kratší a méně kvalitnější záznam.
Parádní, to se ti povedlo, pěkně ukazuje dění na pískovišti z jiné perspektivy.

Uživatelský avatar
Michal Boček
Junior člen fóra
Příspěvky: 213
Registrován: 02 pro 2005 23:40
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od Michal Boček »

Vypadá to na povedené akce, pánové :wink: .
Davide obďivuju tě že si dokážeš po takové době vybavit a popsat celou akci takhle dlouhým a podrobným komentářem s množstvím přesně přiřazených fotek :yes :mrk . Já většinou píšu články hned po akci a i tak sem rád když sesmolím pár řádků ... :S
patřím nejen k nim - http://www.uds.unas.cz 8)

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

Díky, Michale. Taky sepisuju poznatky hned po akci, stačí krátké štěky. Nejdéle obvykle trvá sestříhat video a dát textu trochu čtivou podobu ;) .
A kde ty máš své reportáže?

Uživatelský avatar
Michal Boček
Junior člen fóra
Příspěvky: 213
Registrován: 02 pro 2005 23:40
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od Michal Boček »

Tož přeca tady :wink: .
patřím nejen k nim - http://www.uds.unas.cz 8)

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

Tak, už mám spoustu výsledků, tak s tím musím ven :) ...

Tatru 128 valník, potažmo jejího majitele znám především z každoroční veteránské slavnosti Memoriál F.Proseckého. Na druhý den si vždycky dobře zajezdíme. T128 byla ale vždy v terénu poměrně neschopná, poskakující a trhaně jezdící. Po dnešku mohu říci, že na tom má svůj nemalý podíl i její regulátor elektromotoru. S tou sveřepou bestií jsem si totiž užil. Ale od začátku...

2013-08-11: Seznámení
Těsně po návratu z Bystřice jsem sejmul kabinu a propadl panice, že se tam zvukáč nevejde. Elektroniku má T128 totiž udělanou dost jinak, než T130. Všemu vévodí velká červená krabice regulátoru elektromotoru s hliníkovým chladičem. Ten chladič mě tu vytáčí ze všeho nejvíc, jinak bych dal reproduktor stejně, jako na T130.

Kanálů na přijímači je naštěstí úplně presně akorát - jeden volný na řazení tu Pepovi přeci jen zbyl.

Obrázek

2013-08-14: První krůčky
Poté, co jsem si pohrál s vysílačkou, abych dostal řazení na joystick plynu, tak to jede, řadí a hraje. Kanál řazení se zpočátku choval obráceně, než u T130. Bylo nutné na vysílačce otočit kabel od potenciometru.

A hned jsem také zjistil, že s regulátorem elektromotoru nebude jednoduché pořízení.

Malá vsuvka pro ty, kdo netuší, jak vypadá pulzně-šířková modulace (PWM) pro řízení serv a elektromotorů RC-modelů. Přibližně 50x za sekundu se posílá pulz, jehož šířka reprezentuje výchylku páky na vysílačce. Nejmenší výchylka je pulz široký cca 900 mikrosekund, maximální výchylka je pulz široký přibližně 2050 mikrosekund. Hodnoty nejsou zcela přesně definovány, záleží to na konkrétní vysílačce, přijímači atp. Důležité je, že střed by měl být přesně 1500 mikrosekund. Serva, potažmo regulátory si délku pulzu měří a podle toho provádějí svou činnost - servo se natočí daným směrem, regulátor pustí příslušné množství "šťávy" do elektromotoru.

A na 1500 mikrosekund jsem měl taky odladěný simulátor zvuku. Tak a když regulátor T128 dostává těch 1500 mikrosekund, tak chce jemně točit s motorem. Prostě má svůj střed někde trochu jinde. Nutno změřit, kde.

Na druhou stranu motor zabírá "pěkně od spodu", ne jako T130, která má na regulátoru pásmo necitlivosti, kvůli němuž jsem musel dělat úpravy ve zvukáči, aby to jelo plynule.

Pomocné krátkodobé "plné plyny", které tam mám v malých otáčkách, aby T130 pohnula s převody, se tady projevují velkým přidáním plynu, takže je budu muset buď zredukovat, nebo odstranit úplně. To se ještě uvidí.

No a v neposlední řadě točí regulátor motorem výrazně rychleji, než na T130, takže bude potřeba naladit správný přepočet. ... ještě že jsem si koupil ten osciloskop :) .

2013-08-15: Bitva
Po několika hodinách s osciloskopem se mi podařilo regulátor částečně zkrotit. Narazil jsem přitom na zajímavou věc - regulátor se vůbec nenainicializuje, pokud nemá po zapnutí napájení tu svou středovou hodnotu signálu. A ta je 1540 mikrosekund. Zřejmě to souvisí s jeho naprogramováním. No nic, v Arduinu to změním raz dva.

Jak se v zápětí ukázalo při prvních testech venku, pomocné plné plyny při rozjezdu budou trochu potřeba.

A taky bude potřeba zcela jiný přepočet simulace na otáčky elektromotoru. Regulátor sice na prázdno točí s převody jako šílený, ale pokud má auto jet samo po svých, tak je strašně líné, rozumně jede až tak na čtyřku. To ale opět není žádný problém, to se doladí v dalších testech. Ideálně by to řešil snímač otáček, ale to ještě nemám vymyšlené ani na T130.

Při těchto testech se ale ukázala největší podivnost - když Tatra stojí (ani není nastartovaná), tak sebou občas náhodně škubne směrem vzad. Škubne velkou silou, ale na krátkou vzdálenost, ujede asi tak centimetr. Zajímavé bylo, že pokud byl zařazen nějaký kvalt (a elektromotor pískal), tak se to nikdy nestalo.

2013-08-23: Zkrocení sveřepé bestie
Už jsem si myslel, že za to může Arduino... Pečlivě jsem prozkoumal program, ale nenašel jsem žádný potenciální problém, což potvrzoval i osciloskop - pulzy PWM byly správně dlouhé a jeden jako druhý - tedy žádné náhodné záškuby. Ze zoufalství jsem připojil zpět regulátor na přijímač a přímo k němu jsem připojil osciloskop, abych viděl, co tam leze přímo z vysílačky. Tatra sebou náhodně škubala úplně stejně, pulzy jeden jako druhý! Takže zvukáč je v tom zcela nevinně, chybu nutno hledat v regulátoru ... ačkoli to je možná ta horší varianta, protože s tím nic neudělám, mohu to pouze obejít.

Vypadá to, že regulátor elektromotoru je bestie sveřepá náhodně používající svou super-cool fíčuru automatické brzdy, a to zejména v okamžiku, kdy motor stojí. Prostě do motoru čas od času šlehne plnou zpátečku, takže Tatra poskočí dozadu. Fakt super. Regulátor tím pádem musím udržovat jakoby v tahu směrem vpřed, aby ho tyhle choutky přešly - ale jen tolik, aby elektromotor ještě nepískal.

Opět vyjádřeno délkami pulzů PWM - střed pulzů pro tento regulátor je 1540 mikrosekund, ale musím ho udržovat uměle na 1580 mikrosekund, aby nestřílel zpátečku. No, Tatra mi tu už hodinu stojí na místě, občas si trochu pískne motorem, ale stojí, ani se nehne. Tak doufejme...

Každopádně tak prudkou "inteligenci" regulátoru jsem fakt nečekal. No nic, vyřešeno, teď už je Tatra hodná, konečně testy dopadly dobře. Tatra jede a teď už i pokojně stojí, když je motor vypnutý, nebo je vyřazeno. Při těchto úspěšných testech mi vyžrala 2 baterky - nejdřív dorazila svoji a pak ještě zhltla zbytek baterky T130 z Kopřivnice :) . Teda ale byla to pakárna vyjet s ní až nahoru na písek :) .

Obrázek Obrázek

Ovšem moc se mi líbí, jak výborně zatáčí, to z T130 neznám. A taky téměř nemá vůle na řízení, je vidět, že s ní její majitel moc nelítá. Takže teď začnu připravovat zástavbu repráku a procesoru do motorového prostoru. To bude taky lahůdka.

2013-08-29: Test v náročnějším terénu
Tatra se chová znamenitě. Už to není to trhaně jezdící neschopné "ošklivé káčátko". Už je to labuť a je skutečnou lahůdkou s ní jet. Tedy ne, že by ztratila něco ze svých skvělých zěmě-vrtných schopností, kterak se bleskurychle a beznadějně zakopat v písku na rovině :) . To tedy ne, ale pokud se jí zrovna terén nesype pod koly, tak se v něm i na malou jedničku pohybuje velmi ochotně a plynule. Lehké přidání plynu jemně otočí převody, skoro bych řekl, že lépe než na T130. Vyjet pomalu na ten šutr nebyl žádný problém. Pomalá jízda v kamenitém terénu rovněž žádný problém - stačí lehce přidávat plyn a Tatra se pomalu převaluje přes kameny.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Na čerstvě nabitou baterii jede poněkud rychleji, ještě trochu snížím převodní konstantu pro regulátor elektromotoru. Při zastavení stále je ještě patrné, že si regulátor dělá co chce, ale Tatra už aspoň necuká a stojí na místě.

PS: chybějící příčka v ochranném krytu levého předního světla se neztratila. Mám ji schovanou v pytlíku, nalepím ji na čisto, až budu dělat finální zástavbu zvukáče.
Naposledy upravil(a) DRracer dne 23 led 2014 20:45, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 2027
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar »

Tohle nikdy nepochopím, ale je super, že to má někdo v hlavě tak srovnané :lol: :hand .

Uživatelský avatar
Michal Boček
Junior člen fóra
Příspěvky: 213
Registrován: 02 pro 2005 23:40
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od Michal Boček »

Vidím že se nenudíš :D .
Ale nebylo by jednodušší vyměnit regulátor za nějaký stabilnější typ?
patřím nejen k nim - http://www.uds.unas.cz 8)

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

Jozef Dojčar píše:Tohle nikdy nepochopím, ale je super, že to má někdo v hlavě tak srovnané :lol: :hand .
Já ti na osciloskopu ukážu, co se tam děje, a hned to pochopíš, to se spolehni. Jsem zvědav, co zjistíme u tebe ;) .
V podstatě je to velmi jednoduché, ale modeláři ani většinou neví, co po těch drátech chodí, protože pouze používají hotové odladěné komponenty. Na tom samozřejmě není nic špatného.
Naposledy upravil(a) DRracer dne 29 srp 2013 21:20, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

Michal Boček píše:Vidím že se nenudíš :D .
Ale nebylo by jednodušší vyměnit regulátor za nějaký stabilnější typ?
Ano, ale pro mne je důležitá ta originalita stavu modelu a vratnost změn, které s sebou zástavba zvukáče přináší.
A taky mě to samozřejmě zajímalo z principu, co se tam děje, protože u Pepy bude něco podobného ;) ... a hlavně, že jsem regulátor přelstil :muscle .

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

V této oblasti obvykle na sto-třicítku nasazuju řetězy. Jenže na T128 ale řetězy nasadit nelze, protože má málo místa v zadních blatníkách a řetězy trhá. To už jsme jednou zkoušeli. Navíc má tvrdá nepoddajná pera (zejména zadní), tak jsem jí tu moc šancí nedával.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Omyl - Tatra i zde jela najednou vcelku dobře a pokud se mi dařilo držet přední kola v kontaktu se zemí, tak se dokázala prohrabat hodně zajímavými terény. Velice se osvědčuje schopnost Tatry točit s koly minimální rychlostí - na malou jedničku nebo dvojku s minimem plynu.

Reproduktor si zatím Tatra veze na korbě, tak je z některých směrů špatně slyšet. Ale to se ještě vylepší s finální zástavbou pod kapotu. Celkově z toho mám radost - Tatra jede spolehlivě a příjemně překvapila, co dokáže projet.

Tentokrát u toho byl i filmový štáb ;) .

Naposledy upravil(a) DRracer dne 17 srp 2016 12:57, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

Výstava RC modelů v Domažlicích byla zcela nový a ojedinělý podnik. Organizoval ji modelářský klub rc-truck Domažlice.

Už před akcí jsme si s hlavním organizátorem vyměnili několik emailů, kde jsem popsal pár postřehů, co považuji na modelářské akci za důležité z hlediska organizace a zajištění. Bohužel byl v průběhu roku stanoven termín konání na konec září, což nám kolidovalo s jinými aktivitami, tak jsem akci pustil ze zřetele. Uprostřed října však z čista jasna přišel email, že se akce posunula na začátek listopadu. To už začalo být zajímavé.

Rád bych se trochu víc zastavil u organizace celé akce. Už od začátku byla informovanost nadstandardní. Přibývající účastníky bylo možné sledovat online na stránkách pořadatelského klubu (vždy ovšem výhradně se souhlasem přihlášeného). Byť se zpočátku mělo jednat o výstavu kamionů a stavební techniky, postupně akce nabírala na velikosti. Povinná registrace modelů, jejich pilotů i doprovodu se ukázala jako velmi prozřetelná. Týden před akcí přišel požadavek na potvrzení účasti a seznam použitých kanálů. Zároveň dorazila detailní informace o rozmístění jednotlivých expozic v hale. Jen mi nebylo moc jasné, kam se to všechno do haly vejde, protože přihlášeno bylo cca. 60 lidí a přes 100 modelů.

Nechápu, jak tohle zvládnul organizátorský tým složený asi ze 3 lidí, přičemž to byla jejich první akce tohoto druhu. Bylo vidět, že to dělali srdcem a obětovali tomu vše. Skutečně - klobouk dolů, tohle se jim fakt povedlo, a to nejen z hlediska organizace. Možná by se tomu mohly přiblížit Horažďovice před třemi lety, kde to chlapi taky dělali srdcem a hlavně pro radost.

Při vstupu do haly jsem nás přihlásil, obdrželi jsme na pravou tlapu registační pásku, lístky na občerstvení a aktuální informace. Jen při dotazu na kanály na nás slečna nechápavě koukala. Pan šéforganizátor to ale v zápětí napravil. Kolize by nastat neměla, pásmo 40MHz v podstatě používaly v hale jen 3 modely.

První pohledy do haly nás ubezpečily, že organizátoři neponechali nic náhodě, přestože na přípravu haly měli v podstatě jen právě uplynulou noc. Expozice byly v hale rozmístěny logicky s dostatkem prostoru pro modeláře, vystavované modely i diváky. Totéž by se dalo napsat o zajištění - elektrika pro nabíjení, dostatek místa pro uschování pomocného vybavení i odpočinek znavených řidičů. Po celou dobu fungovalo v rohu haly malé občerstvení.

Velmi jsem ocenil, že hlavní organizátor celý den obcházel jednotlivé modeláře a diskutoval s nimi průběh akce. Mluvili jsme spolu během dne asi třikrát a vždy jsem cítil upřímný zájem na tom, aby se nám akce líbila a vše fungovalo jak má. Tohle myslím akci odlišovalo od mnoha jiných. I diváků bylo spousta, výstavní plochy neustále v obležení malých i velkých.

Obrázek

Jednotlivé expozice a měřítka modelů měly skutečně své oddělené sekce. My jsme se s Tatrami z bezpečnostních důvodů vyskytovali výhradně mezi kamiony a tanky. Na modelové silnice se postupně vydalo množství krásně pomalovaných kamionů všemožných značek a variant. V terénu nám pak konkurovala pouze plně pohonná silničářská Scania s radlicí.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Hned vedle sekce pro kamiony byl lehký terén pro tanky a vojenskou techniku v měřítku 1:16. Vyskytovala se tu i T805. Měřítko bych odhadoval na 1:10, ale podvozek byl bohužel bez roury, potažmo redukcí v kolech.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Trialové a expediční speciály v měřítku 1:10 si svou sekci ještě z rána dolaďovaly. Věřím tomu, že i tyto překážky by obě naše Tatry zvládly. Přesto jsme zde nejezdili, důvody jsem již psal v několika minulých reportážích.

Obrázek

V zadní části haly bylo volné prostranství pro statickou výstavu letadel a letecká zóna oddělená sítí, aby polétavá zvěř náhodou neopustila výběh a nezačala třeba lovit diváky.

Obrázek Obrázek

Prostor pro vojenský konvoj 1:6

Obrázek

Akce mi termínově přišla maximálně vhod, neboť mě donutila realizovat ozvučný prostor pro reproduktor zvukáče v T128. Proto je taky T128 na většině záběrů, protože hlavní prioritou bylo ji pořádně otestovat. Odhadem dala takové 4 hodiny, byť přesné záznamy z tachografu nemám k dispozici. Navíc den před akcí jsem konečně naprogramoval dlouho slibované odfuky vzduchojemů a brzd. Trochu mě překvapilo, že fungují na první dobrou ... prostě jsem to napsal, a chodí to. A to dokonce tak realisticky, že kompresor fouká podle otáček motoru - při vyšších otáčkách nafouká rychleji a Tatra častěji odfukuje. Brzdy po uvolnění samozřejmě odfouknou z pracovního válce taky.

Den před akcí dostaly nový firmware obě Tatry, ale zkoušel jsem ho jen v T128. T130 jsem jen nastartoval, jestli funguje kamera. Obě Tatry ale byly celý den zcela spolehlivé. Starty, jízda i bezpečnostní vypnutí v případě ztráty signálu nebo rušení.

V T128 ještě zbývá zamontovat procesor pod kapotu a hotovo. Krásně zpívá na kameru. Trochu jsem jekot ventilátorů přikrášlil, ale myslím, že se to vyplatilo. Spousta lidí v tom hned slyšela Tatru, dobíhající ventilátor po odsazení plynu je prostě nezaměnitelný. Zaznamenal jsem i to, že se modeláři i diváci k projíždějícím Tatrám nakláněli, aby je přes hluk v hale lépe slyšeli. Akorát moje krásná kameramanka odmítá řadit - jezdí na malou dvojku na plný plyn s ječícími ventilátory a čerpadlem opřeným o doraz. Bohužel to někde na videu vypadá trochu divně, zvlášťe když Tatry jedou bezprostředně za sebou. A taky vůbec neuznává dopravní značení ... žádné ... prostě čára není zeď :) . Ale v terénu už jí to celkem jde - začíná si lépe volit trasu, učí se couvat a nadjíždět. Pokroky jsou znát.

Tatry se rochnily v terénu a na kolech jako vždy vynášely hlínu na asfalt. Naštěstí tam byl zametací vůz, který se snažil udržet silnice aspoň trochu čisté. Každopádně pomyslnou soutěž o nejšpinavější náklaďáky jsme určitě s přehledem vyhráli.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Tato čerpací stanice se tak trochu vymyká dnešním poměrům. Už nejméně 3 roky drží stále stejné ceny :) . Za tyto peníze jsem tankoval naftu v Horažďovicích v roce 2010 :) . Tehdá mi to ale přišlo docela drahé.

Obrázek

K dispozici byla i váha - takže aktuální stav je u prázdných Tater: T128 2,9kg, T130 3,7kg. To je přepočteno do skutečnosti 7,96t a 10,15t. Ano, jsou trochu těžší, než by ve skutečnosti měly být. T128 pak vozila necelé 2 tuny nákladu ... jen tak pro chuť. V terénu zcela bez problémů, ani se mi to nepodařilo vyklopit. A pak že je T128 nevhodná do civilu pro svou výšku a podseknutá kola, potažmo nestabilitu ;) .

Obrázek Obrázek Obrázek

T128 krásně zatáčí oproti T130. Navíc už taky jede krásně plynule, tak jsem z ní měl v terénu skoro lepší pocit, než z T130. Regulátor je výrazně živější, skoro by mohl dostat menší konstantu, aby Tatry jely na stejný kvalt a otáčky přibližně stejně. Zrychlení by ale měla mít o trochu lepší než T130, přeci jen je o cca 2 tuny lehčí. T130 se naopak v rohu na haldě hlíny trochu trápila, protože tam bylo málo prostoru a musela často couvat (protože nezatáčí :) ).

To modré světlo, co je občas vidět z kabiny T128, je LEDka procesoru. Přestože je přikrytá černou izolepou, stále svítí jako zběsilá. Nakonec to vyřeší trocha černé barvy, protože až se procesor přesune definitivně pod kapotu, nemůže Tatře svítit modře celý motorový prostor - žádný tuzing nebude :) .

Na oběd jsme samozřejmě jeli Tatrou... Když jsme dorazili na místo, úklidová četa právě lovila dotěrného kocoura, který se usilovně snažil dostat k troše odhozeného žvance v popelnici. Vyfasovali jsme teplý guláš a posadili jsme se ke stolu venku na trávě s přímým dohledem na zaparkované auto. Takhle dobrý guláš jsem už dlouho nejedl. Odpoledne jsme se tu ještě zastavili na svačinku a nějaké to nealko pití a kávu.

Obrázek Obrázek Obrázek

Po obědě jsme se přesunuli k tankistům. Velmi mne potěšila věta "konečně ji vidím ve skutečnosti" směřovaná na T130. Tankistům bych chtěl tímto poděkovat za zapůjčení děla, které jsme s T130 pak chvilku tahali. V terénu to ale nebylo nic jednoduchého, dělo bylo pěkně těžké - možná dokonce těžší, než max. povolené 3 tuny na tažném zařízení ;) . Prý se jednalo o původně německý kanón po válce převrtaný na sovětskou munici. Takže je možné, že by tohle T130 tahat v padesátých letech při vojenských testech mohla.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Naprosto skvělou vychytávkou bylo nadzemní parkoviště. Jednak umožňovalo lepší přístup k modelům a také člověk nemusel mít strach, že na odstavený model někdo omylem šlápne. Ale hlavně výjezd na parkoviště přímo sváděl k podřazení a pomalou jízdu na plný knedlík s ječícími ventilátory. Ne, že by to Tatra nezvládla na dvojku, nebo trojku, ale na malou jedna to bylo úplně k sežrání.

Obrázek Obrázek Obrázek

Trochu mě zaskočily světelné podmínky. Přestože na fotkách nažloutlá atmosféra setkání vcelku odpovídá, nastavit vyvážení bílé barvy na kameře se mi příliš nedařilo. Když jsem zpracovával video, tak jsem teprve pochopil - osvětlení bylo tvořeno světly dvou barev, na videu jsou místy dokonce vidět zelené a červené stíny. Navíc v každé části haly bylo barevné spektrum světla jiné, takže se musela ladit každá část videa zvlášť podle toho, kde byla natočena! Nakonec se vyvážení bílé částečně podařilo sladit, ale třeba LED světla všech aut jsou až nepřirozeně modrá jak vojenská knížka. A kamera v Tatře z toho byla chudák úplně mimo, její zdrojové video mělo hodně divoké barevné ladění a moc se mi to opravit nepodařilo.



Nejdojemnější na celé akci jsou zpětné ohlasy účastníků - modelářů. Objevily se spontánně hned po akci, adresované všem přihlášeným. Vyjadřují své velké uznání a poděkování za parádní akci. Reportáží, kterou právě čtete, bychom se k poděkování rádi připojili i my.

A pokud bude pan šéforganizátor opět připravovat nějakou akci, budu rád, když se na mne zase obrátí. Velmi rádi znovu přijedeme.
Naposledy upravil(a) DRracer dne 17 srp 2016 12:58, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 2027
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar »

To je bezvadná reportáž Davide. Už jsem viděl z této akce jedno 40ti minutové video. Je tam spousta zajímavostí, třeba ten zametací vůz mě hodně zaujal. Něco takového by bodlo udělat i v Kopřivnici. Tatrám to myslím nejvíc slušelo v tom vojenském prostředí. Ty protitankové zátarasy, dělo, prostě celkově paráda. :clap

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

Opět se nám dostalo té cti být mezi zvanými hosty na tradiční Tatraschůzi. Naše modely jsme vystavili pěkně vedle sebe na stůl, aby si je mohli všichni prohlížet. Po chvilce se za nimi objevilo i promítací plátno. Úvodní ukázka z pořadu "Historické nákladní automobily" se k vystaveným modelům hodila velmi pěkně.

Obrázek

Letos jsme představili spoustu novinek - T138 měla na poslední Tatraschůzi svou kabinu ještě ve formě čerstvého 3D výtisku. Letos ji mohli účastníci obdivovat již v téměř dokončeném stavu. Pak tu byla premiéra T147 s funkčním hydraulickým sklápěním, Petrův Kolos s podvalníkem P50 a v neposlední řadě rozestavěná Tatra 84.

Po obědě jsme vyrazili ven. Hlavní pozornost byla samozřejmě soustředěna na soupravu T147 a lanový autobagr T138. "Laňák" se spokojeně zakusoval do hromádky písku venku u rybníka a plnil dumpcar T147. T130 a T813 se projížděly okolo.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Sníh nám mizel doslova před očima. Během necelé hodiny, se ze zasněžené pláně stala zelená louka. Oblevu jsem očekával, tak jsem se ani nenamáhal nasadit řetězy. Ale - T130 začala z nějakého důvodu zlobit. Motor jde velmi nepravidelně, plyn nedrží úroveň a auto cuká (jako kdyby byly ucpané vstřikovací trysky). Na poslední akci se to ale nedělo a od té doby auto nejelo. Bude to chtít detailní analýzu, zatím mi není moc jasné, jak k něčemu takovému mohlo dojít.

Obrázek Obrázek Obrázek

Zato Kolos na podhuštěných taktických pneumatikách zvládal veškerý terén zcela s přehledem.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Uvnitř účastníky srazu velmi zaujala zatím rozestavěná Tatra 84. Bude to zajímavý kousek, nad jehož identifikací se vedly a jistě ještě povedou "učené disputace". Bohužel nedošlo na její předvedení v terénu, bylo málo vysílaček a způsobilých řidičů :) .

Obdržel jsem také dotaz, jak to bylo s rozměrem pneumatik stotřicítky - jestli je 11x22.5" na tamyiáckých pneu správně. Není, T130 měla nízkotlaké pneu rozměru 12x20", ale když model vznikal, tyto pneu Tamyia svým vnějším průměrem odpovídaly požadovanému rozměru 12x20". Průměr disků správně není a byl přizpůsoben právě dostupným pneumatikám.

Pak jsem se přichomýtl k diskusi s bývalým bagristou na lanových autobagrech. Dověděli jsme se spoustu zajímavého. Něco z toho bychom mohli předvádět i v modelovém provedení.
Tak zaprvé - když je nakládaná sklápěčka vysoká, bagrista vykope dvě díry na zadní kola a sklápěčku do nich nechá nacouvat. Cílem je samozřejmě to, aby se nemusela zvedat lžíce bagru tak vysoko, tím pádem brzdit otoč a snižovat si pracovní výkon.
Nebo - bagr se zásadně vyprošťuje ze zapadnutí tak, že se položí lžíce vedle kabiny a přitahuje se, aby pomohla jízdě vpřed. Samozřejmě to odnesou boky kabiny (a ulomí se topení uložené v pravém zadním rohu :) ).
Z fabriky vyjížděly bagry vždy v konfiguraci podkop (čili obráceně, než to teď Pepa má) a dřevěné fošny mezi zadními světly sloužily právě k tomu, aby rychle spouštěná lžíce nerozmlátila zadek.
Úplně jsem nepochopil, jak přesně měla sloužit rohatka na lžíci, která ji mechanicky uvolnila do volného výkyvu až od určité pozice.


A pak už zlatý hřeb letošního setkání - vyprávění pana doktora Jiřího Plačka o expedici Lambaréné.

Pan doktor začal své vyprávění tím, jak se vlastně nápad uspořádat expedici s cílem dovézt lékařský materiál do pralesní nemocnice v Lambaréné v africkém státě Gabon změnil v realizaci. Autorem nápadu byl jeho kamarád a spolužák Petr Bartůněk. Původní předpoklad, že by se mohlo jet se Škodou 1203, vzal rychle za své, neboť "dvanáctsettroska" má své problémy i při jízdě po silnici, natož v terénu. Pak se uvažovalo o T805 a dokonce se podařilo sehnat i příslib dvou vyřazených strojů. V továrně v Kopřivnici jim ale jasně vysvětlili, že ani "kačena" není dobrý nápad. Volba proto padla na nově vyvinutý typ T138. Cesta měla sloužit jako ověření konstrukce i jako dobrá reklama na nový vůz.

Pro expedici tedy Tatra vyčlenila (po přímluvě ministerstva průmyslu) vojenský podvozek T138 VVN se speciální nástavbou, což byla vyřazená prototypová vojenská skříň s polystyrénovou izolací. Nástavba vážila odhadem jen asi 3 tuny, takže Tatra jela v podstatě prázdná. Ale nebyla to celková hmotnost, co určovalo jednoduchou montáž pneumatik na zadních kolech. Tím hlavním důvodem bylo snížit valivý odpor v málo únosném terénu - čili aby Tatra dělala v písku jednu stopu (aby zadní kola jela v projeté stopě kol předních).

Tatra měla exportní provedení (alternátor, vstřikovací čerpadlo atd.) a cyklónové čističe na blatníkách (tehdy ještě nebyly sériově montovány). Zajímavou "fíčurou" byly zdvojené pedály brzdy a spojky u spolujezdce (jako v autoškole). To zejména proto, že většina účastníků měla řidičák na náklaďák zcela čerstvý a zkušenosti s jízdou minimální. Jedinou výjimkou byl právě (tehdy ještě student medicíny) pan Plaček, který také podstatnou část cesty odřídil sám. Původně se také uvažovalo o pneumatikách Michelin, ale nakonec padla stejně volba na domácí Barumky. Ty se plně osvědčily, a přestože byly v půli cesty přichystána zcela nová obutá kola, vydržely by zřejmě cestu celou.

Za celou cestu se pár poruch přeci jen objevilo - tou hlavní byl popraskaný rám skříňové nástavby, na němž se podepsal skok přes jeden železniční přejezd a jízda kamenitou klikatou horskou stezkou. Na exportním alternátoru se zadřelo ložisko (jako na potvoru před průjezdem Saharou), protože chyběla těsnicí zátka. Na odstředivce oleje praskl úchyt. A těsně před Alžírem cestou zpět se zaseklo vstřikovací čerpadlo.

Expedice se proti původnímu plánu nakonec přímo do Lambaréné nedostala. Stát Gabon ji odmítl vpustit na své území. Pravý důvod se účastníci expedice dověděli až o mnoho let později. Důvod byl de-facto diplomatický - Gabon považoval pokus o převrat v roce 1966 za dílo ČSSR, neboť plukovník velící neúspěšnému převratu se uchýlil na ambasádu ČSSR v sousední zemi a převrat byl veden československými zbraněmi. Tedy neuznání vydaných víz při vstupu do země měla být jakási diplomatická odplata. Materiál pro nemocnici Lambaréné byl předán jejím pracovníkům na moři u břehů Gabonu.

Expedice se vrátila domů v září 1968, tedy měsíc po okupaci. Žádné velké ovace její účastníky tedy nečekaly. O expediční vůz projevila velký zájem automobilka Tatra. Předně jej chtěla vystavit na strojírenském veletrhu v Brně a poté prozkoumat, jak se cesta projevila na jeho opotřebení. Vozidlo bylo ale majetkem Univerzity Karlovy. Shodou okolností ale nakonec k majetkovému převodu mezu UK a Tatrou došlo - univerzita potřebovala šestsettrojku. Podmínkou však bylo, že expediční T138 bude vystavena v původním stavu v muzeu, což se také stalo a můžeme ji tam dodnes obdivovat.

Závěrem bychom opět chtěli poděkovat Milanovi za pozvání, příjemnou atmosféru setkání a těšíme se na sraz v Kolíně.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 868
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer »

Zima ... tedy spíš jaro na Šumavě...

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

... cestou zpátky se nám do cesty postavil jakýsi gauner s teréňákem ... chvilku tupě zíral na ocelový nárazník vojenské Tatry a pak dobrovolně cestu uvolnil.

Obrázek Obrázek

Odpovědět