LIAZ vyklápěč

Představení vašich modelů, fotografie ze stavby a ježdění.
Uživatelský avatar
Jiri Novotny
Nováček na fóru
Příspěvky: 26
Registrován: 24 čer 2007 20:21
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Praha, Česká republika

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od Jiri Novotny » 19 kvě 2010 01:39

Zdravim a posilam jeste jednu radu pres "velkou louzi".

Jak David spravne pise, Liazka nebyla do terenu. Ale autor si s ni bude chtit urcite vyjet na kazdy kopec, ktery bude na jakekoliv akci ci doma na kupe pisku. Tak je k tomu dle meho nazoru prizpusobit vlastnosti auta.

Pozor na predni napravy Tamiya od S-Hobby.
Mam ji na Aeromaxu, ale radsi bych si priste koupil jinak delanou treba u Hafnera :
http://truckmodellsport.de/shop/index.html , Shop -> Achsen -> Tamiya
Rozdil je v tom, ze ty predni napravy jsou predelavane ze zadnich a zalezi na tom, jak a z ceho se to udela a co se do toho da za poloosy. Ty lepsi tam maji standardni kardanove klouby. Ty z S-Hobby jen kulicku s kolickem. A hlavne je to nejake cele mekke a mam predni kola trochu do 'A' co se mi moc nelibi.

Jo a jeste jeden problem v teto kombinaci nastane. Jak udelat nahon predni napravy. To bude asi tochu konstrukcni orisek, protoze u tohoto kratkeho podvozku tam neni moc mista na prevodovku a sestupnou prevodovku jako u vetsiho auta. Tam by se velmi hodila ta kovova prevodovka se sestupnou a vypinatelnym predkem, viz. S-Hobby nebo Hafner. Ale cena bude asi limitujicim faktorem. Je dlouha asi 70mm + 20mm sestupna. Chodi suprove, mam ji doma, ale jeste nejezdi.

http://truckmodellsport.de/shop/index.html , Shop -> Getriebe

Pokud se tyka jezdeni a jizdnich vlastnosti, tak si myslim, ze by model mel mit co nejlepsi pruchodnost terenem aby se za nim nemuselo porad behat a strkat ho nohou nebo nejakym jinym autem. Vzhledem k tomu, co se se pouziva za material na tuzemskych velkych akcich, tj. vetsinou pisek nebo neudusana raselina, tak vse pod 6x6 bude mit problemy, protoze se tezke auto proste probori a zahrabe. Staci do terenu proste poslat jakykoliv normalni tahac a podivat se jak zustane viset na prvni hroude.

Jak pise David, ta realistickost jezdeni je tak trochu vec pohledu a dojmu divaka. Ono se to musi trochu pred kamerou prehnat, aby to pak ve skutecnosti vypatalo dobre. Kdyby Pepa udelal realne vykyvy naprav tak by to taky nebylo tak pekne a o to prave jde. Ono pohled na trapici se model v terenu neni moc pekny. No ja jen chtel rici, ze je treba udelat maximum, aby se dosahla maximalni pruchodnost terenem, tj. pokud mozno i pohanenou rezervu, protoze se nasi krasavci casto vali na boku, protoze se s nima jezdi za hranou pruchodnosti a kam by realne auto nejelo.

Jo a Davide, kdychom si chteli realne zajezdit, tak to by znamenalo si domu a popr. na akce poridit ten super material z kamenolomu od Kolina. Ono je vetsinou to pod kolama nerealne a tak se to musi "vytunit" aby to bylo jako realne.

Uživatelský avatar
Michal Boček
Junior člen fóra
Příspěvky: 208
Registrován: 02 pro 2005 23:40
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od Michal Boček » 19 kvě 2010 13:48

S tím se nedá než souhlasit - auta co nemají hnané všechny kola mají v terénu problémy, a o podvozcích Tamiya se už vůbec nebavím. :|
Jestli v Liazce necháš původní převodovku od Tamiye, je tu ještě jedna záludnost - ona je totiž dobře funguje při řazení na silnici, protože má hodně velkou vůli v převodech. Ale v terénu se to projeví tím, že auto "skáče" - při přechodu mezi klesáním a stoupáním se auto zastaví a pak cukne, přejezdu vrcholu kopce samo popojede. :? Takže pokud to finance dovolí bych taky doporučoval tu převodovku od Veromy (Š-hobby)
patřím nejen k nim - http://www.uds.unas.cz 8)

Uživatelský avatar
kubaculen
Junior člen fóra
Příspěvky: 160
Registrován: 06 říj 2009 13:08
Skype: scofield1234321
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brodské, Slovensko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od kubaculen » 19 kvě 2010 15:51

No za takou cenu si ještě převodovku dovolit nemohu, :( jelikož ještě nepracuju. Jak sem už spomínal momentálně pracuju na 2 - stupňové převodovce, oz. kola sou použité z vrtačky. Sice je trochu větší (ale zase menší od tamiye) ale snad nějaký ten pátek vydrží. Taky se chystám na výrobu vlastní převodovky co sou v liazech -Praga, ale to je ještě v nedohledně.
CNC frézování, 3D tisk -------- culen.jakub@gmail.com ----------

Uživatelský avatar
kubaculen
Junior člen fóra
Příspěvky: 160
Registrován: 06 říj 2009 13:08
Skype: scofield1234321
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brodské, Slovensko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od kubaculen » 27 črc 2010 15:27

Zdravím všechny. Tak zase po dlouhé době něco přidávám:

http://pokec.azet.sk/2lopata2/fotoalbum ... -353705273
http://pokec.azet.sk/2lopata2/fotoalbum ... -353705261
http://pokec.azet.sk/2lopata2/fotoalbum ... -353705245
http://pokec.azet.sk/2lopata2/fotoalbum ... -353705227
http://pokec.azet.sk/2lopata2/fotoalbum ... -353705215
http://pokec.azet.sk/2lopata2/fotoalbum ... -353705203

Takže sem dal na vaše rady a udělal sem i předný náhon. :D Když tu někdo říkal že od s-hobby sou předné nápravy na nic tak sem koupil zadní a předělal ji sám :D .
Převodovka je nakonec jen obyčejná 1-stupňová z aku vrtačky. Na ní sem pak udělal sestup abych to mohl zapojit i na předek :D Mimochodem sem plánoval 2-stupňovou ale ta byla dobrá jen na zadný náhon, na předek bych to neměl jak zapojit.
CNC frézování, 3D tisk -------- culen.jakub@gmail.com ----------

Uživatelský avatar
Jiri Novotny
Nováček na fóru
Příspěvky: 26
Registrován: 24 čer 2007 20:21
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Praha, Česká republika

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od Jiri Novotny » 27 črc 2010 16:29

Moc pekne, uz se tesim az tam soupnu plnou lzici z nakladacem. No jen vidim mensi problem s jednostupnovou prevedovkou. Bude treba presne vybrat prevody, aby to jezdilo nalozene v terenu i prazdne po silnici. To bude tezke hledani kompromisu.

Uživatelský avatar
jirka
Expert fóra
Příspěvky: 1073
Registrován: 09 bře 2006 00:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kopřivnice, Mniší

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od jirka » 27 črc 2010 16:45

Ač přesvědčený TATROVÁK musím říct, že se těším na výsledek vypadá to velice slibně.
TATRA 816 LIWA 8X8 VALNÍK - 1:10 - rozpracováno

Uživatelský avatar
kubaculen
Junior člen fóra
Příspěvky: 160
Registrován: 06 říj 2009 13:08
Skype: scofield1234321
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brodské, Slovensko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od kubaculen » 27 črc 2010 16:46

Nějak moc se do elektroniky nevyznám ale nemohl by to trošku upravit regl? Například že v teréne tomu trošku uberu a na silnici bych jel napřiklad na maximum. Nebo je regulátor určenej jenom na plynulej rozjezd a takové maličkosti?? Snad ste tomu pochopili co sem tím chtěl říct. :chuckle
CNC frézování, 3D tisk -------- culen.jakub@gmail.com ----------

Uživatelský avatar
Jiri Novotny
Nováček na fóru
Příspěvky: 26
Registrován: 24 čer 2007 20:21
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Praha, Česká republika

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od Jiri Novotny » 27 črc 2010 21:42

To neni tak jednoduche. Protoze tocivy moment, tj . sila motoru zavisi na otackach motoru. Ale bude asi treba zkustit jak to jezdi prazdne a nalozene a na rovne silnici a v terenu. Z praxe jak s nekolika modely Tamiya tak i Tatrou na podvozku od Pepy Dojcara mohu pouze konstatovat, ze si bude treba vybrat podle toho kde a jak se s tim bude jezdit. Pokud se s nalozenym modelem pojede do kopce, staci kopecek hliny, tak se jezdi na jednicku na plny plyn ale to zase nejede po rovine. Takovyhle model, zejmena kdyz se bude nakladat nekolika kg , potrebuje min. 2 prevody.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1938
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od Jozef Dojčar » 28 črc 2010 14:08

V podstatě má Jirka pravdu. Já jezdím většinu akcí na jedničku. Je potřeba mít motor s otáčkami kolem 18 000 a převodový poměr asi 80-90 :1 pro kola průměr 84 mm. Ale je to převod do terénu. S nižšími otáčkami motoru ztratíš i sílu, takže pokud by jsi chtěl kompromis a udělal menší převodový poměr, můžeš jezdit s fůrou akorát kolem Kolína. Tam je rovina. :wink:

Uživatelský avatar
kubaculen
Junior člen fóra
Příspěvky: 160
Registrován: 06 říj 2009 13:08
Skype: scofield1234321
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brodské, Slovensko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od kubaculen » 28 črc 2010 14:54

Aha, to sem nevěděl. Já sem si koupil motor POISON z s-hobby ten má 6500 ot. Ale uvidím, za chvíli začnu kupovat elektroniku tak to pak skusím jak to pojede a uvidím jak dál. :wink:
CNC frézování, 3D tisk -------- culen.jakub@gmail.com ----------

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1938
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od Jozef Dojčar » 28 črc 2010 15:22

S těmito otáčkami by ti teoreticky stačil převodový poměr asi 40 : 1, ale nevím jak velkou má ten motor sílu a jestli by utáhl model těžký zhruba 5 - 6 kg.

Uživatelský avatar
Robert Seltz
Senior člen fóra
Příspěvky: 461
Registrován: 14 srp 2005 16:06
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Praha 7

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od Robert Seltz » 29 črc 2010 15:44

Kdysi jsem ten motor měl v mojí 8x8. Model měl tak 5-6kg a chovalo se to jako kdyby byly stále vybité baterie! Takže volba byla jasná normální speed600 + další převodovka.

Ale doporučil bych Speed 600Eco myslím, že točí kolem 11tisíc a pořád má sílu což u tohohle poisona se říct nedá :wink:
MAN SX2000 8x8 (Připraven na letní sezónu 2085)

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1938
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od Jozef Dojčar » 29 črc 2010 16:05

Měl jsem podobný dojem z toho motoru. Použil jsem ho v poslední 813 TP , ale neměl jsem možnost vyzkoušet ho v opravdovém tahu.

Uživatelský avatar
kubaculen
Junior člen fóra
Příspěvky: 160
Registrován: 06 říj 2009 13:08
Skype: scofield1234321
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brodské, Slovensko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od kubaculen » 30 črc 2010 13:58

A kruci :( :S . Tak příště si radši nechám poradit od odborníka :blush Mimochodem ten převodový poměr je počítaný už aj s diferákem?? A mám jestě takovou malou otázku: Když mám například převodový poměr v převodovce 10:1 a v diferáku 3:1 tak se to spočítáva, že výsledný poměr je vlastne 13:1 nebo to je jak? Dík za odpověď.
CNC frézování, 3D tisk -------- culen.jakub@gmail.com ----------

Zdenda
Junior člen fóra
Příspěvky: 103
Registrován: 02 pro 2008 18:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kunčina okr. Svitavy

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od Zdenda » 30 črc 2010 14:16

Převodové poměry se nesčítají ale násobí. Malý příklad: motor má 18 000ot/min, převod je 1:10. Výsledkem bude 1800ot/min. Další převod bude 1:3. Tedy 1800:3= 600 Výsledkem bude 600ot/min.
Výsledný převodový poměr je tedy 1:30

Uživatelský avatar
M.S
Senior člen fóra
Příspěvky: 330
Registrován: 20 lis 2006 18:47
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Strašín
Kontaktovat uživatele:

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od M.S » 30 črc 2010 19:18

Zdenda píše:Převodové poměry se nesčítají ale násobí. Malý příklad: motor má 18 000ot/min, převod je 1:10. Výsledkem bude 1800ot/min. Další převod bude 1:3. Tedy 1800:3= 600 Výsledkem bude 600ot/min.
Výsledný převodový poměr je tedy 1:30
Souhlas, jen dodatek, exaktně by to mělo být 30:1 a ne 1:30, teda aspoň podle toho co mě ve škole učili... :wink: (otáčky hnací ku hnaným).

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1938
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od Jozef Dojčar » 30 črc 2010 19:41

Převodový poměr, který jsem uváděl byl samozřejmě myšlený jako celkový. Proto jsem i psal, že je to pro průměr kol 84 mm. Je možné, nebo snesitelné použít i silnější převod. Zhruba dvakrát silnější ( 160 : 1). I s tím se ještě dá jezdit relativně rychle po staveništi s motorem, který má 18 000 ot. Naopak rychlejší převod už je nepraktický. Pokud máš problém s místem, možná by šel použít některý z motorů s převodovkami od S-hobby. Mají červené obaly a několik druhů převodů.

Uživatelský avatar
kubaculen
Junior člen fóra
Příspěvky: 160
Registrován: 06 říj 2009 13:08
Skype: scofield1234321
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brodské, Slovensko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od kubaculen » 31 črc 2010 11:54

Dík za rady. Jak sem psal výše, chtěl bych si udělat převodovku praga 10 P 80 nebo 9 P 140, asi 2 nebo 3- stupňovou, ale nejdřív musím udělat kabinu tak mi držte palce aby se povedla. :D
CNC frézování, 3D tisk -------- culen.jakub@gmail.com ----------

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1938
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od Jozef Dojčar » 31 črc 2010 20:05

Třístupňová převodovka je u těchhle modelů zbytečný přepych.

Uživatelský avatar
kubaculen
Junior člen fóra
Příspěvky: 160
Registrován: 06 říj 2009 13:08
Skype: scofield1234321
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brodské, Slovensko

Re: LIAZ vyklápěč

Příspěvek od kubaculen » 31 črc 2010 20:08

Takže by si doporučoval 2-stupňovou? A popřípadě jaký převodový poměr kdybych uvažoval o motoru speed 600 ECO co uvedl výše kolega. :chuckle
CNC frézování, 3D tisk -------- culen.jakub@gmail.com ----------

Odpovědět