Lanový bagr DC 031 - T 138

Představení vašich modelů, fotografie ze stavby a ježdění.
Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1972
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jozef Dojčar » 29 dub 2013 15:30

jirka píše:No doufám že až budete ladit zvukový modul, tak bude slyšet i skřípaní rezatých částí. Krásná práce a těším se až ho za týden uvidím na vlastní oči!
Tak to já se budu těšit taky. :wink:

Jerry
Občasný přispěvatel fóra
Příspěvky: 64
Registrován: 27 lis 2008 23:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Rožmitál p. Tř. Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jerry » 29 dub 2013 16:30

Moc pěkná práce, ale pošlu nemalou částku na renovaci toho starýho a téměř nefunkčního stroje. :D Ten vzhled vysloveně nutí člověka se zamyslet, jestli to bude pracovat, nebo to jen na výstavách "straší" jako vrak. :wink:

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1972
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jozef Dojčar » 29 dub 2013 17:17

Prosím nezasílat žádné dary. Renovace je zamítnuta. Musím se smířit s tím, že už do konce života nedokážu pořádně a čistě zasklít ani boční okénko. Proto ty vraky - mají špinavé a upatlané skla.

Jerry
Občasný přispěvatel fóra
Příspěvky: 64
Registrován: 27 lis 2008 23:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Rožmitál p. Tř. Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jerry » 29 dub 2013 18:28

:rofl Těším se, až ten skvost uvidim opět naživo a v plnej parádě.

Uživatelský avatar
Michal Boček
Junior člen fóra
Příspěvky: 211
Registrován: 02 pro 2005 23:40
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Michal Boček » 02 kvě 2013 11:46

Tak teď už je to ale fakt pořádná vrana :D .
S to majoránkou je to dobrý nápad, určitě to taky zkusím na vleku. A kafe je teda lepší suché nebo navlhlé?
patřím nejen k nim - http://www.uds.unas.cz 8)

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1972
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jozef Dojčar » 02 kvě 2013 12:00

Michale, pokud použiješ majoránku, nepotřebuješ kafe. Jinak navlhlé kafe udělá větší flíčky než suché.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1972
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jozef Dojčar » 26 bře 2017 18:47

Bagřík dostal na sezónu nové větší pneumatiky. Při té příležitosti došlo i k výměně převodů v zadních nápravách. Jak je vidět, už to bylo potřeba po těch 8smi letech bezúdržbového provozu :whew .

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Jozef Dojčar dne 27 led 2019 12:48, celkem upraveno 1 x.

tangokes
Expert fóra
Příspěvky: 624
Registrován: 13 dub 2012 11:53
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od tangokes » 26 bře 2017 18:57

Pěkné pneumatiky, a typřevody,divím se že to ještě tak dobře jezdilo.
tangokes (Riči)
Zde můžete sledovat stavbu Tatry
http://cracken.rajce.idnes.cz/Stavba_Tatry_2

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 836
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od DRracer » 26 bře 2017 19:07

Parádní gumy, Pepo, laňák je zas o kousek realističtější :yes . Věřím, že budou i skvěle fungovat.
Až když teď vidím ten písek v převodech, plně chápu, proč jsi byl tak překvapený u repase T130.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1972
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jozef Dojčar » 26 bře 2017 21:04

Původně jsem chtěl vyměnit jenom ty gumy, ale když jsem rozebral rozvodovky kvůli větším vůlím v převodech, nestačil jsem se divit. Holt to máčení v blátě taky udělá svoje. První dojem z nových pneumatik je takový, že bagr se při jízdě víc pohupuje a gumy jsou v profilu trochu promáčknuté což by mělo mít za následek lepší jízdní vlastnosti zejména v písku nemluvě o lepším vzorku. Už se těším, až to vyzkouším na nějaké akci.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 836
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od DRracer » 26 bře 2017 21:26

:D to není máčením v blátě, ale staženými prachovkami (=zanedbanou kontrolou :bandit ). T130 se koupe už 10 let a takové haldy písku v převodech nebyly ... vlastně tam bylo skoro netknuté mazivo a dobře zajeté ozubení.
To pohupování znám - to je super efekt - taky se těším, až to vyzkoušíme na akci.
Ale pozor, lepší vzorek znamená, že Tatra bude v písku rychleji kopat hlubší jámy. Bude to chtít citlivou práci s plynem :) .

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1972
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jozef Dojčar » 27 bře 2017 05:27

Přiznávám, že kontrola neprobíhala žádná........... :oops:

Uživatelský avatar
Lukas M
Junior člen fóra
Příspěvky: 216
Registrován: 30 zář 2006 21:14
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Řícmanice Brno-venkov

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Lukas M » 31 bře 2017 07:41

Koukám na disky a vše okolo a člověk už nepozná co je umělá patina a co už ta opravdová :)))

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1972
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jozef Dojčar » 31 bře 2017 08:52

Disky a gumy jsou teď nové, ale většina patiny je uměle vytvořená. Té opravdové je tam vidět minimum, nejvíce na lžíci a bordel na podvozku :mrk .

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1972
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jozef Dojčar » 27 led 2019 12:43

Nebudu jí zakládat nové téma, vždyť je to starší sestra bagru -wink


Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 836
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od DRracer » 27 led 2019 13:48

Pravá sibiřanka, krásné video :) .
A nové pneu se ve sněhu evidentně osvědčily. Zaujalo mě, jak si Tatra razí cestu vpřed - sněhu musela být správná vrstva, jinak by se nedokázala prohrábnout na tvrdý podklad a znovu se rozjet.
PS: sešrouboval jsi jí konečně rouru, že už se při jízdě nekroutí :) ?

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1972
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jozef Dojčar » 27 led 2019 14:20

No, pár šroubků jsem utáhl, ale chtělo by to novou skříň převodovky a ideálně i komplet rám pod korbou a kabinou.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 836
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od DRracer » 03 bře 2019 18:24

Tak, a už jsou tři :) . Dnes byla dokončena a předána naladěná řídicí jednotka se simulací motoru Tatra 928 ... jakožto pomyslná třešnička na dortu v podobě krásného modelu lanového bagru na podvozku Tatry 138.

Příprava a ladění

Už druhý den po příjezdu z Domažlic jsem to nevydržel ... Tatra se poprvé pohnula výsledkem simulace vpřed i vzad! Potvrdilo se, že procesor přepólování napájení přežil a odešel jen výstupní zesilovač. Zásadní problémy při zprovoznění byly nakonec tři:
  • Kanál 8 je díra na opačném konci přijímače (označeno 8/B), nikoli DSC.
  • Tatra 138 má obráceně kanály plynu. Řazení nakonec bylo stejně, jako to mám já na sto-třicítce. Proto se Pepovi nepodařilo nastartovat, když se zvukáčem bojoval sám. Ale je mi jasné, že zrovna tohle je tvrdé know-how a že se to velice obtížně diagnostikovalo.
  • Kabel k reproduktoru měl zlomené OBA kablíky těsně u konektoru. To nemohlo hrát ani omylem :) .


Pro řídicí jednotku jsem vyrobil jednoduchou papírovou krabičku okolo zvukáče (a natřel barvou, aby nehnila a z modelu nebylo vidět ostré modré světlo z power LED Arduina ). Krabičku jsem umístil hned vedle přijímače, připravené kabely vyšly pěkně.

Při první testovací jízdě ujela Tatra asi 4m. Provedení řádných provozních testů v terénu jsem plánoval na leden nebo únor.

Terénní testy

Zástavba řídicí jednotky se odehrála velmi rychle a bohužel jsem se testům věnoval jen jeden den - a to je málo. Už při první jízdě v lehkém travnatém terénu se ukázalo, že bagr má jinak nastavené převody a je nutné výrazně "přidat plyn". Po několika iteracích už se mi chování modelu zdálo odpovídající.

Software řídicí jednotky byl po celou dobu stabilní jako v T130. Navíc zvuk motoru má laňák výrazný se silnými hlubokými tóny. Zřejmě nezanedbatelnou roli hraje vyměněný zesilovač, sehnal jsem jen skoro stejný typ s větším výstupním výkonem.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Mám také připravené nějaké úpravy v simulaci, ale zatím jsem je nechtěl dávat do auta, když nejsou řádně otestované a auto nebudu mít po ruce. Týká se to zejména charakteristického zvuku naplnění brzdových válců, pneumatické řazení půlek atd. To bych kdyžtak přehrál firmware někdy později, až budu mít jistotu, že je to opravdu spolehlivé. Bude to potřeba i pro Kolosa, co ho všichni tak strašně chtějí.

Předání a další terénní testy

Při dnešních testech se ukázalo několik záležitostí - za prvé - při bagrování může zůstat motor Tatry nastartovaný. To je velmi příjemné a mohlo by to aspoň částečně simulovat samostatný motor v bagrovací nástavbě.

Tatra 138 má opravdu silný zvuk - nastartovaná sto-třicítka vedle laňáku není skoro slyšet. Naštěstí každá z Tater zní trochu jinak, tak jsem se při krátké společné jízdě nakonec zorientoval :) . Plánujeme přemístit reproduktor přímo pod kapotu a zmenšit ozvučný prostor, takže by T138 měla "plechovější" zvuk více odpovídající vzduchem chlazeného motoru.

Bude potřeba přidat na motor ještě "turbo". Při krátkém terénním testu samozřejmě Pepa zvolil ten největší kopec, co byl po ruce, a snažil se na něj s bagrem vyškrábat. A když se dřív elektromotoru v bagru nechtělo, dostal z vysílačky prostě plný ceres a s koly prostě otočil, i kdyby nechtěl. To nyní řídicí jednotka nedovolila a tak jsme se na rychlo ještě vraceli poladit simulaci, aby měla Tatra "víc šťávy". Mimochodem, skutečná T138 by tam zřejmě nevyjela ani na malou jedničku.

Obrázek

Bylo docela vtipné sledovat, jak byl Pepa zvyklý bagr ovládat nějakým způsobem a najednou je všechno jinak. Vzpomínám si na své začátky se simulací u T130, bojoval jsem s tím dost podobně. Ovšem Pepa je zkušený řidič, s novým ovládáním se velmi rychle sžil a na konci našeho společného testu už ho Tatra vcelku poslouchala :) . Věřím, že Pepovi bude chování řídicí jednotky teď už vyhovovat a budu se těšit na jeho postřehy z testovacích jízd.

Ale jedno je jisté - do budoucna bude nutné vyvinout pro těžké modely další variantu řídicí jednotky se zpětnou vazbou od elektromotoru - vylepšení, které jsem původně plánoval, ale na T130 a T128 se ukázalo stávající řešení jako zcela dostačující (obě auta jsou velmi lehká v porovnání s bagrem).

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1972
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od Jozef Dojčar » 03 bře 2019 21:57

Díky za výstižnou reportáž Davide. Dnes jsem provedl několik předváděcích jízd nedaleko Jindřichova Hradce a zvukový modul sklidil velký úspěch. Zejména řazení nahoru a dolů s meziplynem a k tomu velmi realistické chování auta. Zvykám si docela rychle a je to příjemná změna. Těším se na naše akce až tam provětrám repráček a zvukáček :lol: :yes

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 836
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Lanový bagr DC 031 - T 138

Příspěvek od DRracer » 04 bře 2019 14:13

Díky Pepo ;) . Taky se těším na další společné poježdění. Čím víc vyjících ventilátorů, tím víc Tatra!
Milan už publikoval sestřih naší bleskové testovací seance:

Nelekněte se hudby na začátku - po úvodním přehledu je už zvuk na videu tak, jak jen mikrofon ve větrném počasí dovolil.

Odpovědět