Tatra 130

Odpovědět
Uživatelský avatar
jirka
Expert fóra
Příspěvky: 1068
Registrován: 09 bře 2006 00:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kopřivnice, Mniší

Re: Tatra 130

Příspěvek od jirka » 08 úno 2014 23:09

Jako obvykle vyčerpávající reportáž, jedinou chybu to má, že po dnešku již mám oči na sirkách tak si to budu muset znova přečíst zítra.
TATRA 816 LIWA 8X8 VALNÍK - 1:10 - rozpracováno

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1919
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 09 úno 2014 00:51

Já ještě sirky nepotřebuju, tak jsem si početl. I když jsem myslím poslouchal pozorně, některé detaily mi unikly. Ještě že máme Davida.....

Když už je jaro na Šumavě, tak doufám, že co nevidět dorazí i na Moravu...HEZKÉ OBRÁZKY.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 813
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 09 úno 2014 10:58

Pánové, děkuji za pochvalu!

Pepo, chceš říct, že na Moravě máte sníh?

A záhada s nepravidelným chodem motoru vysvětlena. Přehodil jsem signál z řízení na plyn a rázem se Tatra chová dobře. Čili je to vyběhaný potenciometr na vysílačce :( .

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1919
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 09 úno 2014 11:37

DRracer píše: Pepo, chceš říct, že na Moravě máte sníh? .
Sníh zrovna ne, ale v pátek tu byla docela kosa, konkrétně v Mikulově.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 813
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 23 úno 2014 20:06

Problémy houpání otáček, které se projevovaly v Tatrahospodě nakonec pomohly vyřešit až úpravy firmwaru zvukového modulu. Nakonec nebyl problém v potenciometru vysílačky a zdá se, že to ani nebyl problém elektrický. Jen mi nejde do hlavy, jak je možné, že se to neprojevovalo už v Domažlicích. Problém se podařilo obezdít, ale bohužel nikoli odhalit pravou příčinu. A hlavně doufám, že se to nebude projevovat v T128.

Úpravy firmwaru měly ovšem rozhodně blahodárný účinek. Odstraněním volání knihovních funkcí měření času Arduina a jejich přepsáním na ty dvě instrukce, co z nich ve skutečnosti potřebuju, se mi podařilo kód vykrátit o celých 300 bajtů (a tím pádem i v určitých částech výrazně zrychlit).

Tatru jsme vzali na testy do obvyklých lokalit. Po celou dobu byly otáčky stabilní a Tatra přesně reagovala na plyn. Dokonce je teď i výrazně plynulejší reakce na brzdu. Takže je "způsobilá do Brna", jak jízdu zhodnotila má krásná kameramanka ;) .

Obrázek Obrázek Obrázek

Uživatelský avatar
Hanys
Expert fóra
Příspěvky: 1337
Registrován: 13 srp 2005 06:46
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kósek na sever vod Brna
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od Hanys » 23 úno 2014 20:24

Tomu popisu jsem vůbec nerozuměl, asi nějaký cizí jazyk :rofl
Ovšem fotky krásný, příjemně jarní :yes
Hanys
rctruckercom@seznam.cz
http://www.rc-trucker.com
http://www.youtube.com/rctruckercom

"Není problém něco vyrobit, jen je potřeba nejdřív přijít na to jak...?"

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 813
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 23 úno 2014 21:00

Hanys píše:Tomu popisu jsem vůbec nerozuměl, asi nějaký cizí jazyk :rofl
Ovšem fotky krásný, příjemně jarní :yes
Díky, na to, že je konec února, jsou jarní až nepřirozeně :) . A s tou programátorskou hantýrkou si hlavu nelam ;)

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1919
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 23 úno 2014 22:26

Taky jsem si myslel, že si David spletl fórum :lol:

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 813
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 15 bře 2014 13:00

Je tu veletrh Pro dítě a spolu s ním opět jarní setkání modelářů na brněnském výstavišti, které pracovně nazýváme Modely Brno (jak se to kdysi jmenovalo).

Ještě než jsme vybalili stotřicítku, prohlédl jsem si nový blatník na T84. Pepa byl celý nesvůj, co řeknu na ručně vyklepaný plech. Za mne velká jednička za přesné napodobení skutečného (taky zvlněného) lemu blatníku, jen doladit přední roh a bude to dokonalé. Je to přesně tak, jak to vyklepal v ruce klempíř, když to v pětatřicátém dostal na dílně za úkol.

Taky jsem ověřil bezchybnou funkci zkompletovaného karháku, resp. "Škvora" - učiněná lahůdka! K tomu se sluší podat vysvětlění - předpokládáme, že se korba na T84 zajišťovala háky podle patentu typu Škvor, nikoli KAR-HÁK. Z fotek dochovaných kusů to vypadá, že právě Škvor je nejblíže tomu, co je vidět na dobových fotografiích T84.

Obrázek

Modelová krajina byla rozdělena silnicemi na čtyři sekce. Byla tu dvě odstavná parkoviště - jedno travnaté pro kamiony ... tráva byla suchá, terén pevný a rovný, tak nebylo nutné kamiony vytahovat na silnici na laně. Druhé bylo čistě asfaltové jen s připravenou ohrádkou pro svoz siláže, kde spolu většinu času klábosili manažeři a řidiči u vytuněné Octavie.

Obrázek Obrázek Obrázek

Pak tu byl terén - tradiční brněnský kamenolom, čili kupa tvrdé hlíny a písku s pěkně naaranžovanými zákoutími. Tam jsme strávili nejvíc času.

Obrázek Obrázek Obrázek

Začali jsme ale nejdřív v sekci u tanků. Celkově byl náš "rozjezd" na akci takový vlažný, asi jsme byli po té strašlivé zimě nějací promrzlí ... ehm, zpocení ;) . Párkrát jsme projeli most a modelové terény. Pak se tanky začaly rojit a lítat nebezpečně nízko, což podle mého názoru těmto jinak velmi zajímavým modelům nesluší a dělá to z nich na pohled nerealistické levné hračky. Některé tanky byly vůbec z divokých vajec - jeden nám dokonce odpoledne přejel lano při vyprošťování.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Přesunuli jsme se tedy na hliněný kopec a přilehlé okolí. Pepa chtěl začít bagrovat a tak nás napadlo, že bychom mohli ověřit čerstvě nabyté znalosti z Tatrahospody v praxi.

Prvním úkolem tedy bylo připravit pracoviště, tedy nacouvat s bagrem do pracovní polohy a vykopat díru pro zadní kola sklápěček, aby jejich korby byly níže a nemuselo se tak vysoko zvedat rameno bagru. To by totiž snižovalo pracovní výkon a hrozilo by nesplněním plánu pětiletky. No, úplně dokonale se to na poprvé nepovedlo, T148 byla pořád poněkud výše, než by být měla. Tuto operaci si ještě musí Pepa pořádně nacvičit, aby to vypadalo realisticky.

Pak Pepa opravil prostor pro sklápěčku a k bagru nacouval MAN. Rázem se výhoda připravené díry na kola projevila - MAN seděl níže, takže otoč bagru nebylo už nutné brzdit. Tento MAN je vůbec zajímavý kousek. Na akci jsem ho viděl poprvé a upřímně jsem v sobotu ráno předpokládal, že ho v terénu budeme používat nejspíš jen jako závaží na lano. Omyl - MAN má pohon všech kol a vedl si překvapivě velmi dobře, přičemž nemalou zásluhu na tom mělo i zodpovědné a zkušené vedení jeho řidičem. Všechna čest, MAN byl po oba dny zcela spolehlivý a zvládal velmi zajímavé terény.

Obrázek Obrázek

Pak jsme ověřovali samovyproštění autobagru. Stoosmatřicítka ale pokusy o zapadnutí vytrvale sabotovala. Pořád by jela a jako na potvoru se vyhrabávala ze situací, které jsme považovali za zcela jasné zapadnutí. Nakonec ale přeci jen zapadla a vyzkoušeli jsme, jak si pomoci přitažením lžíce. Funguje to a už si dokážu představit, jak musely být kabiny skutečných autobagrů od podobných vyprošťovaček omlácené. Kamera byla samozřejmě u toho.

Michal představil svůj parádní vlek ovládaný infraportem z auta. Byť komunikace občas vykazovala drobné chybičky, celkově vlek fungoval parádně a proces odpojení od auta a opětovného připojení vleku bez zásahu lidské ruky také uvidíte ve vší kráse na videu. Vlek si pak vyzkoušela i "agrovka" a společně utvořili parádní plně funkční dobovou soupravu.

Obrázek Obrázek Obrázek

K Agrovce se pěkně hodil žlutý nakladač, co se jich kdysi po zemědělských družstvech vyskytovala hejna. Vypadal velmi realisticky, jen měl na můj vkus příliš trhavé pohyby.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Vlek jsme pak zkusili zapřáhnout i za T130. Její tažné zařízení má ale bohužel moc malou díru a je tudíž s vlekem nekompatibilní. Měnit ho ale nebudu, teď už je pro mne důležitější originální stav auta, než tahání vleku. Tažení vleku můžeme příště nějak nafixlovat ;) .

A ještě jedna premiéra stojí za zmínku - Tedom Fox 6x4 sklápěč. Původně jsem myslel, že to je varianta Xeny. Byl jsem však poučen, že jde o nástupce Liazu, kterých se vyrobilo ne úplně zanedbatelné množství. Přestože model ještě není dokončený, už teď nejen pěkně vypadá, ale i funguje. Sklápění mu šlo na jedničku - rychlé a účinné a to i ve svahu, jak se ostatně můžete přesvědčit na videu, kde je zachycen při sklápění rašeliny. Jen terénu se spíše vyhýbal, neboť ještě neměl funkční nápravové uzávěrky.

Neděle

Terén doznal přes noc zásadních vylepšení. Z cest byly odklizeny kameny a zapršelo. Dokonce tu vzniklo i mělké rašeliniště a mně bylo hned jasné, že Tatra příliš dlouho čistá nezůstane. Marné byly výzvy k mé krásné kameramance, že ještě chvilku necháme Tatru čistou (myslel jsem tak do oběda), tak ať se té vodě vyhýbá.

Kam myslíte že zamířila jako první? S blaženým úsměvem na rtech se mi v zápětí přijela s řádně zašpiněnou Tatrou pochlubit. Prý proč by ji měla udržovat čistou?

Udělat z Tatry kouli bláta, to by jí šlo, ale řadit ne. Naučila se tam dostat dvojku na rozjezd a zpátečku, ale jinak Tatru pořád drtí na plný plyn na jeden kvalt. Vždy se mi dostane stejné odpovědi, že řadit prostě nebude, což je škoda, protože právě sekvence přeřazení nahoru a zejména dolů dodávají jízdě v terénu tu správnou věrohodnost.

Jinak si ale má krásná kameramanka zaslouží velkou pochvalu za trpělivé natáčení a zodpovědnou a vcelku bezpečnou jízdu s Tatrou.

Naopak zodpovědnost a bezpečnost v neděli postrádal Pepa - kopal kanalizační roury a najednou se bagr ocitl v díře tak dobře, že ven koukala jen kabina a lžíce. Přiznej se, Pepo, kolik bys v tu chvíli nadýchal ;) ? MAN ale dokázat Tatru na laně z díry vyrvat ven, což také uvidíte na videu. To dodalo řidiči MANu na sebevědomí a stylem "mně se to přece stát nemůže" zkusil v zápětí projet ten samý výkop opačným směrem. Pravý svah se mu ale pod koly sesunul takovým způsobem, že ho musela tahat trialová T813 RM-70.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Na akci se objevil i Range Rover ve správném měřítku s velmi realistickým pohonem všech kol. Někdy kolo proklouzlo, pak po chvilce zabralo jiné kolo, vypadalo to jako ve skutečnosti ;) . Až v neděli jsem pak měl možnosti prohlédnout si detaily podvozku poté, co se Range Rover porouchal. Neměl totiž pohon 4x4 se všemi uzavřenými diferenciály (což je ve skutečnosti velmi neobvyklá a drahá varianta), nýbrž měl v každém kole malý elektromotor, což právě při jízdě v terénu vypadalo, jako kdyby si s koly pohrávala traction control. Stotřicítka ho nejdříve na laně vytáhla z písku a pak ho odvezla na korbě do servisu, což se stalo základem pro doprovodné vtipné komentáře, jako že se Tatra ráno vezla v Land Roveru a teď se role vyměnily a Land Rover se veze na Tatře :) .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

V nestřežené chvilce jsem se s Tatrou připlížil k otevřenému trolejbusu a začal pořizovat špionážní foto ;) . Z Tatry to vypadá, jako kdyby chtěla sama nastoupit dovnitř :) .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Pak jsme se s pilotem trolejbusu rozhodli, že se společně projedeme venku. Jenom mi neřekl, že to budou čtyři kilometry tam a čtyři zpátky (no dobře, 300 metrů, ale vynásobte si to měřítkem ;) ). Trolejbus docela upaloval, sotva jsem mu s Tatrou stačil.

Obrázek Obrázek

Tiskl jsem pedál plynu k podlaze a zároveň se snažil udržoval bezpečný odstup od rozjařených dětí pobíhajících okolo. Na rovině to ještě šlo, ale do kopce už měl trolejbus jasně navrch. Musel jsem podřadit na čtyřku a při dvou tisících otáčkách jsem hnal Tatru nahoru, kde nás čekalo volné prostranství jako stvořené pro pár zajímavých, funkcionalisticky laděných foteček.

Obrázek Obrázek Obrázek

Trolejbus pak nahoře zůstal, neboť čekal na další modely. Některé jsem ostatně s Tatrou potkal cestou zpátky do haly.

Obrázek

Valil jsem to, co to šlo - takhle dlouho stotřicítka na velkou pětku ještě nejela. V hale na rovném betonu (v bezpečné vzdálenosti od pobíhajících Pé-Zetek ... ehm dětí) jsem opět zkusil maximálku - velká pětka a plný plyn. Tatra ochotně uháněla jako splašená. V modelovém terénu jsem pak po dlouhé době opět potkal jedoucí T817 8x8 container carrier ... No dobře, já se ti tedy uhnu, když tak pěkně prosíš ;)

Obrázek Obrázek Obrázek

Později odpoledne začaly do výstavního pavilonu pronikat ostré sluneční paprsky. To dávalo fotkám zajímavý nádech a zároveň dobře maskovalo okolní diváky, kteří na fotkách tvoří jen černé pozadí.

Dálniční opicisté byli kdesi na obědě, jen služebního "Úžase" nechali osamoceného uprostřed cesty. Tak jsem na Tatře vozil dvě basy piva, aby byla jízda veselejší a fotky barevnější.

Obrázek Obrázek Obrázek

Jak piva v láhvích postupně ubývalo a promile přibývalo ... přišla katastrofa! Přepravka s plnými láhvemi se náklonem Tatry sesmekla z blatníku, láhve se rozbily a zlatavý mok se rozlil do písku.

Obrázek

Tak jsem posbíral zbytky lahví, přepravku hodil za druhý světlomet, na Tatru naložil rašelinu, pro kterou jsem měl ostatně původně namířeno, a pokračoval ...

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek



Nakonec trocha doprovodných technických informací. V neděli ráno se špatně sepnula kamera po výpadku signálu z vysílačky, takže se lze pouze dohadovat, kolik za ráno Tatra najela. Stalo se to vůbec poprvé, těžko říct, co mohlo být přičinou. Dosud všechny ostatní případy výpadku signálu vypínaly a zapínaly kameru správně.

Bohužel také tím pádem chybí video z honění Tygra 2, který se jako jediný z prezentovaných tanků choval maximálně realisticky (zejména co se rychlosti a plynulosti pohybu týká). Tak aspoň jedna společná fotečka...

Obrázek

Jinak surového videa z Tatry je 5 hodin 56 minut, celkem tedy lze říci, že odjela opět takových 7-8 hodin. Když to vynásobím počtem absolvovaných akcí, je z toho už docela překvapivé číslo.
Naposledy upravil(a) DRracer dne 17 srp 2016 12:59, celkem upraveno 1 x.

tangokes
Expert fóra
Příspěvky: 610
Registrován: 13 dub 2012 11:53
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno

Re: Tatra 130

Příspěvek od tangokes » 15 bře 2014 17:38

Super a ještě jednou Super!!! Pustil sem si to na tv,a to je teprv pokoukání.Kam se hrabe monitor. :D :yes
tangokes (Riči)
Zde můžete sledovat stavbu Tatry
http://cracken.rajce.idnes.cz/Stavba_Tatry_2

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1919
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 15 bře 2014 23:03

Jak jsi přišel na to, že jsem postrádal bezpečnost a zodpovědnost? :rock :lol: :lol: Prostě jsem se odvázal...... :cool

[youtube]vyqhiJcHvMg&list[/youtube]

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 813
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 16 bře 2014 00:25

Jozef Dojčar píše:Jak jsi přišel na to, že jsem postrádal bezpečnost a zodpovědnost? :rock :lol: :lol: Prostě jsem se odvázal...... :cool
:lol: jj, zahučels tam s bagrem fakt kvalitně. Mimochodem k Tvému videu - kdo to tak divočil s Dakarkou?

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1919
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 16 bře 2014 12:03

To jezdil kluk. Já jsem řádil v neděli ještě víc, ale to už asi nikdo nenatočil. Nějak se mi z toho videa ztratil původní zvuk. Budu to muset ještě předělat......

Uživatelský avatar
Michal Boček
Junior člen fóra
Příspěvky: 208
Registrován: 02 pro 2005 23:40
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od Michal Boček » 16 bře 2014 22:50

Reportáž kvalitní jako vždy, ale ty detailní záběry na videu nemají chybu, skvělá práce, Davide :wink: :yes .
patřím nejen k nim - http://www.uds.unas.cz 8)

Uživatelský avatar
Stan
Junior člen fóra
Příspěvky: 154
Registrován: 09 bře 2009 18:19
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Tábor, Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od Stan » 17 bře 2014 18:27

Davide,Pepo smekám........ :drink
Stan

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 813
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 17 bře 2014 18:34

tangokes, Michal, Stan: chlapi, díky za pochvaly, to vždy potěší ;)

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1919
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 17 bře 2014 18:37

Já taky díky, i když u mě až tak zase není proč smekat......... :wink:

tangokes
Expert fóra
Příspěvky: 610
Registrován: 13 dub 2012 11:53
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno

Re: Tatra 130

Příspěvek od tangokes » 17 bře 2014 20:26

Není zač,sem rád že se na to můžu podívat,něco sem viděl na vlastní oči a to co né,tak na videu.
tangokes (Riči)
Zde můžete sledovat stavbu Tatry
http://cracken.rajce.idnes.cz/Stavba_Tatry_2

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 813
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 22 bře 2014 19:03

Pár foteček pro radost - bláto z Tatry spolehlivě odstraní jízda v mokrém písku. Takto Tatra vypadala na začátku...

Obrázek

a takto se postupně čistila. Jízda po břehu dokonale zbavila kola i podvozek nánosů bláta.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Žádný olej z Tatry do vody nevytekl ... to znamená, že došel :) .

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 813
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 20 dub 2014 15:56

Když už se konala nějaká akce v Českých Budějovicích, věnovali jsme sobotní odpoledne návštěvě Muzea užitkových automobilů v Trhových Svinech , což je kousek odtud.

Dorazili jsme s pěknou řádkou modelových Tater - T84, T130, T138 lanový autobagr, T141, T148, T815 hasičák a T815 "dakarka".

Majitel muzea, pan Hlach, nás srdečně uvítal a hned mne pověřil čestnou funkcí provést Pepu & spol. celou expozicí, že prý to všechno dobře znám :) . Expozici jsme prošli, ke každému autu jsem řekl, co vím. Pepa nestačil valit oči.

Viděli jste někdy originál vlek určený za Tatru 805? To je taková malá čtyřkolová věc s mechanickou nájezdovou brzdou. V muzeu máte možnost vidět nádherně zrenovovaný kousek včetně tažné T805. Jízda s tím prý ale musela být ďábelská, neboť brzdy T805 mají problém samy se sebou, natož aby ubrzdily ještě vlek.

Obrázek Obrázek

Pak jsme postupně nanosili modely dovnitř muzea a v přátelské atmosféře jsme během jejich prezentace vyslechli bezpočet historek z dob budějovického ČSAD. Vyfotili jsme taky společně T138 lanový autobagr se skutečnou sklápěčkou T138, jejíž kabina byla předlohou pro modelovou kabinu bagru.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Dověděli jsme se i spoustu detailů a drobných rozdílů jednotlivých Tater. Tak třeba - věděli jste, že originál kapota na T141 není identická s kapotou z T111? Je to proto, že T141 má silnější nárazník, tak je její kapota dole zkrácena o cca 2cm.

Měli jsme možnost si prohlédnout právě renovovanou T128 bez předních blatníků, takže bylo krásně vidět, jak moc (ne)může zatáčet, jak je udělané řízení, odpružení atd. Věděli jste, že nosník nárazníků není spojený s rámem valníku a navíc je usazen v jiné výšce? Proto taky T128 vypadá tak vysoká - motor "sedí" na přední rozvodovce ve stejné výšce jako u T111, ale nárazník je o dobrých 20cm výše. Svou roli také hrají trochu větší pneumatiky. Také jsme tu experimentálně ověřili, že kabina T128 nemá s ocelovou kabinou T111 shodného prakticky nic. Vzájemně se podobají pouze vzhledově, rozměrově nikoli.

Všimli jste si někdy u T111, že zboku vypadá kabina vůči kapotě jakoby "zlomená"? Tak je to tím, že nosníky nárazníku T111 jsou ohnuté nahoru a tím pádem kapota nemůže dosednout přesně na blatníky. A že takových je :) . Větší problém je najít dneska auto, které to ohnuté nemá.

Samozřejmě jsme toho víc proklábosili, než nafotili, takže fotek z muzea tentokrát moc není. Dvě hodinky uvnitř uběhly jako nic. Návštěvu muzea můžeme rozhodně doporučit, milovníci starých náklaďáků si jistě přijdou na své. Otevřeno je od dubna do října pátek až neděle od 10 do 17h.

Pak jsme vzali Tatry ven na kamenité parkoviště. Zde se ukázala pravá síla plně-pohonných Tater s kyvnými polonápravami.

Obrázek

Během demonstračních jízd a bagrování kamení přijelo do muzea několik dalších návštěvníků. Bylo zajímavé sledovat jejich reakce, když přijížděli na parkoviště. Zde se totiž náhodně vyskytovaly modelové Tatry a některé se dokonce pohybovaly. Vypadalo to asi následovně: přijelo auto, zastavilo a jeho řidič nevěřícně zíral, co že se to před ním děje. Pak auto opatrně zaparkovalo. Z auta se vyhrnuly děcka a vrhly se na modely, až jsme je museli bránit vlastními těly.

Náš hlavní cíl víkendu - návštěva muzea pana Hlacha - tedy byl splněn, jen škoda, že nedorazil Petr s Kolosem. Naše výprava za poznáním mohla být ještě zajímavější. Snad příště.

Neděle

V pavilonu T2 na budějovickém výstavišti byly připraveny modelové silnice s naprosto luxusními rekvizitami. O to se zasloužil především RC TRUCK Hradec Králové , který přijal pozvání místního organizátora.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Rodinný dům s bazénem neměl chybu.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Dětské hřiště v lesíku.

Obrázek Obrázek

Sklad stavebního materiálu. Do práce se ale v neděli nikomu moc nechtělo ;) .

Obrázek Obrázek Obrázek

Pavilon jsme celý pro sebe neměli, jeho druhá polovina byla vyhrazena pro závodní dráhu budějovického RC klubu.

Obrázek

Zpočátku to sice vypadalo, že budou jen asfaltové silnice, ale pak přeci jen borci vysypali rašelinu. Samozřejmě jsme se na ni vrhli jako supi. Bylo zajímavé pozorovat, o kolik jsou Tatry v terénu schopnější, než konkurence. Pravda, zde vyskytující-se konkurenční sklápěčky neměly uzávěrky. A tahače nás jen smutně pozorovaly z bezpečné vzdálenosti (z asfaltu :) ).

Tatry svou terénní nadvládu dávaly náležitě najevo a opět se rochnily na čtverečním metru rašeliny doslova jako čuňata. Pro nás to žádný terén nebyl, uváznout se podařilo jen Lukášovi, který se o to dobrou čtvrthodinku s T141 usilovně snažil. Lehce jsem se s T130 opřel do jejího nárazníku a T141 vycouvala.

Obrázek Obrázek Obrázek

Pravidelně jsme jezdili tankovat. V dnešní době dost dobré ceny ;) .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Po obědě jsme vymýšleli zajímavé situace na focení. Takhle přesně jsem nacouval k domu...

Obrázek Obrázek

Bagrista zkoumá lžíci. A lžíce přece patří vedle talíře ... na stůl :) .

Obrázek Obrázek Obrázek

Odstraňování černé stavby...

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Ale přece jen byla tato akce v něčem zcela jiná, než ty ostatní. A mohl za to Pepa - měl totiž úplně jiné starosti, než jezdit. A Pepa, který nejezdí, to je něco podezřelého - Francouzi na to mají takové přísloví - cherchez la femme :) . Situaci tak zachraňoval Lukáš. Ale abych Pepovi úplně nekřivdil - občas přeci jen vzal do ruky bagr, nebo proháněl Dakarku :) .

Na závěr obvykle hodnotím organizaci - přestože to byla v Budějovicích premiéra, organizátoři si zaslouží velkou jedničku a velké poděkování. Organizace akce byla bezvadná, od vjezdu do areálu, parkování, místa k sezení, zapáskování atd. Snad jen zásuvek na nabíjení mohlo být více. Akce proběhla v klidu v přátelské atmosféře za vzájemného respektu všech zúčastněných. Dokonce i diváci byli velmi ukáznění. Modelové prostředí bylo naprosto luxusní. Sice jsem měl ráno nutkání projet se demonstrativně na drifťácké dráze, ale sotva jsem se tam přiblížil, proletělo kolem něco rychlostí řádově vyšší, než je moje Tatra schopna vyvinout, tak jsem se raději vrátil mezi kamiony.

A na úplný závěr si nemohu odpustit jednu fotečku - je vidět, že T810 je skutečná Tatra - u kyvných polonáprav chápu problematické gumové prachovky, ale copak asi teče tady :) ?

Obrázek

Odpovědět