Tatra 130

Odpovědět
Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 24 bře 2013 21:02

Tak dobrá zpráva, oba dva kusy hrají, jak mají :) .

j.p.m: schopnosti tohoto zvukového simulátoru budou identické s tím, co je teď v Tatře 130 a címž se už rok barvitě chlubím ve svých reportážích. Jen bude nově doplněna funkce natáčení pohledu kamery podle řízení, to už jsem nechtěl prasit do prototypu, který T130 vozila přes rok "na zádech".

j.p.m
Klub RC Truck Trial Praha
Příspěvky: 1688
Registrován: 15 srp 2005 21:17
Skype: Honza-p
Účastník závodů RCTT: ano
Bydliště: Obříství
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od j.p.m » 24 bře 2013 21:21

myslel jsem jestli budeš schopen nahrávat i zvuky dalších motorů, jak se tu o tom kdysi psalo.

j.p.m
j.p.m

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 24 bře 2013 21:25

Ano, i zvuky dalších motorů jsou v plánu ... hned po dokončení hardwaru (což je teď ;) ).
Motor T108 je hotový, otestovaný.
Motory T912 a T111 by byly k dispozici prakticky hned, jde o rekonfiguraci stávající simulace.
Další velký zájem je o T930 - to budu vyvíjet tento rok.

Uživatelský avatar
kubaculen
Junior člen fóra
Příspěvky: 160
Registrován: 06 říj 2009 13:08
Skype: scofield1234321
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brodské, Slovensko

Re: Tatra 130

Příspěvek od kubaculen » 25 bře 2013 11:21

Nádhera, a co tak motor MŠ 640F :cool
CNC frézování, 3D tisk -------- culen.jakub@gmail.com ----------

Uživatelský avatar
jirka
Expert fóra
Příspěvky: 1069
Registrován: 09 bře 2006 00:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kopřivnice, Mniší

Re: Tatra 130

Příspěvek od jirka » 25 bře 2013 20:35

a s výhledem časových možností takový 8mi válec Deutz BF8M 1015C co měly LIWY by šel? ale byl u něhoho 6-ti stupňový automat takže to řazení bylo trošku jinak slyšet. Možná by semi podařilo nahrát zvuk ve skutečném autě pro srovnáni.
TATRA 816 LIWA 8X8 VALNÍK - 1:10 - rozpracováno

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1929
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 25 bře 2013 20:48

Než ten model Jirko doděláš bude zvukáč i fechtla :lol:

Uživatelský avatar
jirka
Expert fóra
Příspěvky: 1069
Registrován: 09 bře 2006 00:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kopřivnice, Mniší

Re: Tatra 130

Příspěvek od jirka » 25 bře 2013 20:50

no teoreticky mi chybí koupit regulátor, baterka, udělat převodovku a můžu jezdit,..... no vlastě ještě složit ty bedny součástek do kupy :lol:
TATRA 816 LIWA 8X8 VALNÍK - 1:10 - rozpracováno

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1929
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 25 bře 2013 20:52

Takže příští měsíc to už představíš pojízdné v Kopřivnici? -wink

Uživatelský avatar
jirka
Expert fóra
Příspěvky: 1069
Registrován: 09 bře 2006 00:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kopřivnice, Mniší

Re: Tatra 130

Příspěvek od jirka » 25 bře 2013 20:53

No nechci nic zakřiknout, ale pokud vše dobře dopadne tak minimálně na dvoukoláku to pojede :rofl
TATRA 816 LIWA 8X8 VALNÍK - 1:10 - rozpracováno

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1929
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 25 bře 2013 20:54

OK

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 25 bře 2013 20:58

chlapi, přibrzděte ;) - o vývoji zvukových simulací dalších motorů můžeme uvažovat, až se mi povede řada motorů T930 a spol., tedy pro vozy T813, T138, T148, možná T815. Zatím vývoj simulátoru pro T130 trval 2,5 roku od prvního nápadu.

Dopředu ale říkám, že s případným pískáním turba bude velký problém při vzorkovací frekvenci zvuku 11kHz, takže zatím ty orutbované lijány moc nevidím. Ale třeba se to povede.

Uživatelský avatar
jirka
Expert fóra
Příspěvky: 1069
Registrován: 09 bře 2006 00:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kopřivnice, Mniší

Re: Tatra 130

Příspěvek od jirka » 25 bře 2013 21:03

Na LIWĚ to nepískalo ..
TATRA 816 LIWA 8X8 VALNÍK - 1:10 - rozpracováno

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 09 kvě 2013 16:30

Tradiční prezentaci na Beskydy kit show v Kopřivnici bezprostředně předcházela jedna zásadní událost - finalizace zvukového modulu pro Tatru 130. Nejprve došlo na zhotovení ozvučného prostoru pro reproduktor - k tomu bylo za potřebí 2 balení plátkového sýra na černém polystyrenu ;) . Pak zhotovení krytu na destičku s procesorem zvukáče a její umístění mezi motor a stěnu kabiny. Kryt bylo potřeba pečlivě vytvarovat, protože místa je opravdu minimum a zvukáč se tam stěží vešel. K tomu ještě vytažení servokabelů z přijímače před kabinu a následné napojení na zvukáč.

Obrázek Obrázek Obrázek

První test zapojení jestli to vůbec reaguje na vysílačku, ještě s náhradním reproduktorem.

Obrázek

Hotovo... vše je definitivně pod kapotou

Obrázek

Jsem rád, že veškeré změny na Tatře jsou vratné. Jediná úprava na T130 bylo odstranění vnitřních rohů přední stěny kabiny, aby se pod nimi nemačkaly kabely. Ale toho si zvenku nikdo nevšimne.

Pak proběhlo první otestování. Nejdříve na sucho - jestli nebude motor ovlivňovat PWM signalizaci v servokabelech. Podařilo se, chodí to - tak hurá ven, jestli to taky pojede a nebude se to přehřívat.

Elektromotor je sice horký, ale tak nějak normálně a ozvučnému prostoru ani kabelům to zřejmě nevadí. Tak snad to bude v Kopřivnici fungovat.
Naposledy upravil(a) DRracer dne 24 led 2014 08:17, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 09 kvě 2013 16:35

Letošní Beskydy Kit Show se zcela překvapivě opět konalo v kulturním domě u muzea Tatry. Důvody neznám, ale moje krásná kameramanka byla velmi překvapena, když jsem prohlásil že jsme "tradičně zase před kulturním domem". Pak mi teprve došlo, že se předchozích několik ročníků Beskydy Kit Show konalo jinde. Ale už jsme nesměli stát s auty vedle pískoviště, aby se na nás nevrhli ozbrojení primáti, kteří pomáhali chránit místo pro nějaké offroady (a můj LR je jako co? :) ).

Nakonec přijely pouze 3 hasičské Tatry. Jedna z nich byla skutečná rarita - pohledem na podvozek jsem identifikoval lana mechanických brzd, takže to bude T26-30. Tím jsem navázal rozhovor s panem Rosenkranzem - velkým znalcem Tater a autorem mnoha knížek a publikací. Shodli jsme se, že zřejmě první nákladní Tatra, která měla přesazené polonápravy vůči sobě, byla T81 (protože T111 je tak má zcela jistě). Jinými slovy že T84 spadá ještě mezi ty Tatry, které měly jiná ozubená kola na levé a pravé polonápravě a kde tudíž polonápravy nebyly vůči sobě posunuty. Trochu jsme zdrbali francozskou firmu Lorraine, ale k jasnému výsledku, co se jim na T84 nelíbilo, jsme se nedostali. A když mi pan Rosenkranz pochválil T130 aniž by tušil, že je moje, měl jsem velkou radost.

Pořadatelé nám tentokrát připravili dvojitý stan, který jsme sdíleli s RC-trialisty. Stan se hodil zejména v sobotu, protože celé dopoledne pršelo. Nesnažil jsem se mezi nimi míchat a vždy, když se nějaký LandRover zatoulal k nám na písek, tak jsem se uklidil do bezpečí. Od jednoho dospělého pilota těchto rychlých strojů jsem se dozvěděl, že tyhle auta sice brzdí velmi dobře, ale někteří jedinci to neumí (a ukázal na svého malého synka). To ve mne příliš důvěry nevzbudilo :) .

Obrázek

Akorát se nám nějak nepodařilo uzpůsobit pískoviště více průjezdným trasám, stala se z toho v podstatě jedna velká křižovatka. Důvodem byl větší předpokládaný počet bagrů, pro než byla připravena stanoviště v rozích terénu. Výsledkem ovšem bylo, že byly v podstatě jen 2 trasy přes písek. Nicméně až zpětně při stříhání videa jsem docenil, jak dobrý nápad jsou dřevěné stěny okolo staveniště - aspoň částečně se tak na záběrech zakryjí boty a nohy okolo stojících "obrů Kolodějů".

Ještě než jsem vybalil T130, představil mi Pepa zprovozněný podvozek T84, byť ještě bez zatáčení. Už jsem to psal několikrát, ale napíšu to znova - T84 bude mít skvělé jízdní vlastnosti :) . Naprosto s přehledem zvládá terén, který bych s T130 ani nezkoušel projet. Zatáčení jsme simulovali tak, že Pepa chodil vedle T84 a dle mých pokynů ručně zatáčel. Tato metoda dálkového ovládání se zvláště zalíbila jeho paní, která by toho ráda využila i v jiných oblastech, než je řízení modelu :) .

Pak jsem teprve nadlábnul vzduchem chlazenou V8 pod kapotou T130. Chvátal jsem, tak jsem držel motor pod plynem, aby se rychleji nafoukaly brzdy. Michal mě přišel pokárat, že studený motor nemám takhle trápit ;) .

Tím se dostávám k zásadní informaci - přesně rok poté, co jsem software zvukového modulu prohlásil za zcela stabilní, došlo i na finální zástavbu do Tatry, jak již bylo popsáno výše. Jen jsem měl trochu strach, jestli se elektromotor bude dobře chladit. Vypadá to však, že ano, celé dva dny Tatra fungovala správně a spolehlivě. Teď už zbývá pouze upravit software, aby se natáčela kamera podle zatočení kol.

Zároveň se zhotovením ozvučného prostoru je na videích lépe slyšet zvuk Tatry i z větší vzdálenosti. Bohužel to s sebou přineslo opět výrazné zhoršení zvuku z mikrofonu vnitřní kamery. Ten je teď chudák úplně přebuzený a bude potřeba ho přemístit. Jeden nápad bych měl ... ;)

Hlavní hvězdou akce byla bezesporu Tatra 147, která se takto představila vlastně poprvé. Ladilo se na ní hydraulické sklápění. Sice od ní nemám žádnou fotečku, ale o to více prostoru je jí věnováno v úvodu videa. Dozvěděl jsem se, že jde o jeden z prvních podvozků ještě bez duralových výztuh, a proto je třeba na ni být velmi opatrný. Každopádně to auto jde velmi jemně a tiše. Tam by se zvukáč V12 vyjímal ;) ... ale kam ho dát?

Zaslouženou pozornost také budil lanový autobagr, který konečně dostal zcela novou kabinu Tatra 138 (ačkoli to podle patiny tak nevypadá). Na úvod videa právě uvidíte, jak "laňák" nakládá T147 jako za starých časů na stavbách socialistického Československa.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Takto dění na staveništi viděl řidič Tatry 130.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

S kamarády z PMHT jsme se shodli, jak je nesmírně obtížné správně vymodelovat kabinu T138/148. Vlastně to začalo tak, že jsem přišel k jejich stánku a na přímý dotaz, jak se mi líbí jejich T148 tahač, jsem prohlásil, že tato papírová kabina T148 nemá s realitou příliš mnoho společného. Pak jsem se dověděl, že se prý na papíráckém fóru teď vede bitva o to, čí kabina T148 je lepší. Upřímně - viděl jsem následně na fotkách oba pokusy a jsou to stále jen pokusy.

Odpoledne jsme s Igorem ještě stihli vyměnit software v RC spínačích a vyřešit tak problém sepnutého čerpadla při zapnutí modelu. Kupodivu se mi doma na slepo podařilo odstranit příčinu problému a tak jsme jen nahráli software a jeřáb AD-28 začal fungovat správně i po startu. Výměna RC spínače teď čeká i UDS. Prý je moje řešení výrazně odolnější vůči rušení, tak doufejme :) .

Venku se mezitím bagrovalo jako o život.

Obrázek

Mercedes to měl zase těžké. Jeho pilot ho ponechal bez dozoru a tak se na něm bagr s nakladačem patřičně vyřádily. Mercedes to ale překvapivě zvládl nejen odvézt, ale i sklopit, přestože se mu písek na korbě pořádně slehnul. Za to si zaslouží velké uznání. Celé to uvidíte v závěru videa.

V sobotu navečer jsme nafotili závěrečné defilé všech zůčastněných Tater v měřítku 1:14.

Obrázek

Ubytování jsme měli tentokrát hned vedle pískoviště. Vzdálenostně to bylo ale srovnatelné s ubytováním na obvyklém místě, neboť jsme byli v hotelu až v 10. patře.

V neděli dopoledne bylo ještě částěčně oblačno, sluníčko vykouklo jen občas. Moje krásná kameramanka si zodpovědně opakovala ovládání nákladní Tatry 130 na trávníku, než se odvážila do stísněného prostoru na pískovišti. A pak už zase jezdila, jako o závod.

Na T130 se přišel podívat garážmistr ;) ...

Obrázek

Naposledy upravil(a) DRracer dne 17 srp 2016 12:55, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 09 kvě 2013 16:36

Cestou zpět jsme to vzali zkratkou přes les ;)

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) DRracer dne 24 led 2014 08:18, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1929
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 09 kvě 2013 17:54

:hand Ty jsi měl Davide dovolenou, že jsi to zvládnul tak rychle?

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 09 kvě 2013 18:52

:nod , hlavně před akcí, abych stačil zkompletovat zvukáč do finální podoby

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1929
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 09 kvě 2013 19:21

Já jsem myslel tu reportáž. To byl fofr. :cool

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 09 kvě 2013 19:28

Jozef Dojčar píše:Já jsem myslel tu reportáž. To byl fofr. :cool
Taky jsem na ní 3 dny usilovně pracoval :)

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 28 čer 2013 16:16

Zcela novou akcí, na níž jsme byli pozváni, byly Kopřivnické dny techniky 2013. Velká prezentační akce s cílem nalákat mladé ke studiu techniky, a to především v oblasti strojírenství, se konala 15.-16.6. Hlavním partnerem byla přímo kopřivnická automobilka, nesoucí nyní název Tatra Trucks, a.s. Akce se konala přímo na polygonu Tatry. Byla zde vystavena nejnovější produkce automobilky, T815-5, T815-7 vojenské i civilní (!), T163 i nejnovější varianty T158.

Návštěvníci měli na výběr z bohatého programu, včetně svezení v Tatře po polygonu, nebo letu vrtulníkem. Organizace výborná, pořadatelé milí a ochotní, i počasí přálo.

Pořadatelé nám zajistili vjezd a parkování přímo vedle velmi prostorného stanu, který skrýval kopici písku a hlíny. Místní RC-trialisté si hlínu připravili zřejmě již v pátek.

K tomu stanu první drobná připomínka - logo Tatra je úžasné, krásně kulaté s ještě krásnější červenou barvou ... ale celočervená průsvitná střecha velmi znesnadňovala focení. Měli jsme v podstatě na výběr mezi fotkami z Marsu, nebo fotkami černobílými. O vyvážení bílé nemohla být příliš řeč, když červená složka světla prostě chyběla úplně :) .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Po celodenním pobytu ve stanu viděl člověk rudě, i kdyby nechtěl ... a že k tomu byl bohužel pádnější důvod!

Tedy druhá, a zcela zásadní připomínka, směřovaná ovšem do vlastních řad - tedy RC modelářům. Taky půjčujete svůj osobní automobil každému, kdo si o to požádá, aniž byste si ověřili jeho způsobilost k řízení? Ne? Máte strach, že způsobí nehodu, potažmo nemalé škody na majetku, nebo nedej Bože na zdraví, a pak to odnesete vy? Tak mne docela překvapuje, že bez mrknutí oka zapůjčíte svůj velice rychlý a těžký trialový speciál komukoli z návštěvníků a necháte je zcela bez dozoru lítat (doslova) mezi ostatními modely. Přitom rozsah škody, co mohou způsobit, by se skutečnou bouračkou mohl být srovnatelný - včetně infarktu majitele rozstřeleného modelu.

Po několika bouračkách už jsem viděl rudě i bez přispění červené střechy, a za jakékoli nebezpečné jízdy jsem nekompromisně vykazoval pachatele z pískoviště. Nakonec jsem svou Tatru stejně neubránil, když jí jeden ..... (dosaďte si hospodářské zvíře dle vlastního uvážení) ..... ohnul pravé tykadlo. Zase! A úplně mě dorazil chlápek, který se hájil tím, že to neudělal schválně. Taky mávnete nad autonehodou rukou, když vám viník milostivě sdělí, že to neudělal schválně?

V neděli ráno dorazili naštěstí rozumní RC-trialisté, v klidu jsme si to vyříkali, a vše bylo v pořádku. Pro jistotu ještě jednou opakuji - nevadí nám, když jezdíte s trialovými speciály mezi našimi Tatrami. Zcela zásadně nám ale vadí, když do nich bouráte (nebo předáte někomu, kdo pak bourá)! Když už spolu sdílíme prezentační prostory, buďte prosím ohleduplnější a zodpovědnější. Děkuji.

Tak, a teď už zpět k akci :) . Na Tatře jsem konečně zprovoznil otáčení kamery podle zatáčení kol. Zatím to nefunguje zcela plynule, bohužel nebyl čas to pořádně odladit, neboť GCC pro Arduino (pro nezasvěcené - překladač pro procesor zvukového modulu) vytrvale generovalo nesprávný kód, takže se zvuk nepřehrával. Trvalo mi celé páteční odpoledne, než jsem ho přemluvil, aby zvukáč přeložilo správně. V každém případě mě velmi zaujalo, že chlápek sedící na levém blatníku překvapivě řidiči příliš ve výhledu nebrání.

Vyučoval jsem jízdu do kopce v písku, a to hned dvakrát :) Nejprve T815 Agro, ani snad nebyla naložená. Po několika neúspěšných pokusech vyškrábat se do kopce, jsem prohlásil, že to je zcela zjevná chyba mezi sedadlem a volantem, a že já bych to vyjel. V tu chvíli jsem obdržel vysílačku, ať se předvedu. Zcouval jsem dolů a postupně jsem si ušlapával cestu vzhůru, až "Agrovka" vyjela až nahoru. Pak jsem chvíli chodil jako páv :) , neboť jsem právě vyškolil profesionálního řidiče skutečné T815 s nemalou praxí :) .

Obrázek

V neděli jsem pak totéž školil s naloženou T815 S1 8x8. Ta má navíc v tomto případě tu nevýhodu, že má vzadu dvojmontáže, čímž zadní kola kladou větší odpor, neboť se nevejdou do vyjeté stopy předních kol. A že jí nešel pohon druhé přední nápravy? No problem, o tom to není ;) .

Obrázek Obrázek

A jestli si myslíte, že je to jen specifické chování modelů, co nemá s realitou nic moc společného, tak si připomeňte, co musí udělat skutečná T138 AV8, aby se vypořádala se stejným terénem.



Poprvé jsme otestovali podvozek Tatry 84 v terénu. Úplně s přehledem zvládala nejen písek, ale i sousední trialovou trať ... kdyby jí nepadala baterka volně položená nad nosníkem zadních per :) . Uzavřený diferenciál přední nápravy a velmi dobré pneu dělají divy.

Obrázek

Brzké nedělní ráno jsme využili k nafocení skupinových fotek...

Obrázek Obrázek

... na liduprázdném polygonu.

Obrázek

Závěrem bych chtěl poděkovat organizátorům akce za pozvání. Vše bylo, jak dopředu slíbili. Děkujeme!

A také trocha statistiky: Tatra najela za dva dny 8:53:13 čistého času - slovy skoro devět hodin.
Naposledy upravil(a) DRracer dne 17 srp 2016 12:56, celkem upraveno 2 x.

Odpovědět