Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Uživatelský avatar
Hanys
Expert fóra
Příspěvky: 1345
Registrován: 13 srp 2005 06:46
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kósek na sever vod Brna
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Hanys » 17 říj 2016 22:14

Pepo, možná blbá otázka, ale zásadní - jezdíš na 40MHz nebo na 2.4GHz?
Zdálo se mi, že 40 ztrácí sílu nebo výkon nebo obojí. Spolehlivý přenos signálu byl 5m a s rostoucí vzdáleností se mi v tatře rozkmitávala všechna serva.
V Blansku je vedle asfaltové dráhy nevyužívaná dráha pro buggy, kde by se dal udelat pískový povrch...
Hanys
rctruckercom@seznam.cz
http://www.rc-trucker.com
http://www.youtube.com/rctruckercom

"Není problém něco vyrobit, jen je potřeba nejdřív přijít na to jak...?"

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1939
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Jozef Dojčar » 18 říj 2016 05:20

Marťo, jezdím 40 Mhz a mám přesně ten samý problém. Na větší vzdálenosti model jede neplynule a kmitají serva jako blázen, takže udržet přímý směr je nemožné. Horší je, že se kolikrát v plné rychlosti řadí během pár vteřin obě rychlosti. Jenomže předělávat 5 modelů ze 40 Mhz na 2,4 Ghz je dot velká investice do které se fakt nechce.

Uživatelský avatar
Hanys
Expert fóra
Příspěvky: 1345
Registrován: 13 srp 2005 06:46
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kósek na sever vod Brna
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Hanys » 18 říj 2016 06:02

Předělej jen Dakarku, ostatní modely jezdí pomalu, ty ti neutečou, neujedou ani na 40.
Na výběr je toho hodně, předpokládám, že stačí 3 kanály?
http://www.peckamodel.cz/produkt/rc-mod ... cem-rx-37w

http://www.peckamodel.cz/produkt/rc-mod ... acem-tr325
Hanys
rctruckercom@seznam.cz
http://www.rc-trucker.com
http://www.youtube.com/rctruckercom

"Není problém něco vyrobit, jen je potřeba nejdřív přijít na to jak...?"

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1939
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Jozef Dojčar » 18 říj 2016 14:06

To by bylo řešení, ale s volantovkama nemám žádné zkušenosti. Ta první je zbytečně drahá u té druhé si nejsem jistý tím nastavením. Bodla by rada od někoho, kdo už s tím jezdí. Asi se ještě zeptám v nějakém obchodě. Ale dík za info :wink:

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1939
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Jozef Dojčar » 29 říj 2016 11:26

Tak jsme si v pátek zase trochu zablbli na polygonu v Hodoníně s klukama od dakarek na pozvání Aleše Lopraise.

https://www.youtube.com/watch?v=uKtAi34 ... e=youtu.be

lukaslakomy
Junior člen fóra
Příspěvky: 175
Registrován: 23 kvě 2011 21:07
Skype: laki_._
Účastník závodů RCTT: ne

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od lukaslakomy » 29 říj 2016 18:04

Pěkná podívaná :) , to jsou všechno měřítka 1:13,5 (14) ? nebo tam jsou i desetiny ?

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1939
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Jozef Dojčar » 29 říj 2016 20:23

:wink: Ne, ty větší jsou 1:12, ostatní 1:16 - 1:13,5. Větší pro závod nejsou povolené.... :wink:

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1939
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Jozef Dojčar » 21 dub 2018 15:59

Téměř po roce jsme znovu rozjeli Bonverku.

https://www.youtube.com/watch?v=shBJXjMDrDI

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od DRracer » 23 dub 2018 15:10

Takže už máš vyřešeny uzávěrky? To je super, je řešení kompatibilní s Agrovkou?

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1939
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Jozef Dojčar » 23 dub 2018 16:41

Uzávěrky ještě nefungují. Jednak nemám serva k jejich ovládání a zatím ani čas to řešit. Chtěli jsme si akorát s Lukem pojezdit. Pořád mě trápí neustálé povolování červíků v převodech. Došel jsem do fáze, že už začínám kola a hřídele dohromady lepit. To už nikdo nikdy nerozdělá :head Model díky otevřeným diferenciálům jezdí na jednu baterku cca 45 minut oproti předchozím 15 - 20 min a docela i driftuje. Těžký terén ale samozřejmě nezdolá.
Do agrovky by šel dát dif s uzávěrkou akorát na přední nápravu. Je to ale komplikovaná úprava, nemluvě o výrobě uzávěrky.

tangokes
Expert fóra
Příspěvky: 619
Registrován: 13 dub 2012 11:53
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od tangokes » 23 dub 2018 19:03

Ale rozdělá,povolí se to samo. Mě se také povolilo ozubené kolo na hřídely v Manu.A to se tvrdilo že to nepovolí.
tangokes (Riči)
Zde můžete sledovat stavbu Tatry
http://cracken.rajce.idnes.cz/Stavba_Tatry_2

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od DRracer » 24 dub 2018 15:23

Díky za info, Pepo. Agrovku tedy necháme v originál stavu ;) . Mám totiž pocit, že vpředu uzávěru neměla. Nebo se pletu? Přesně by to věděl Michal...
Co se týká spotřeby, zrovna jsem o víkendu měřil spotřebu T130 na novou 1800mAh baterku ... dala v husté trávě 50 minut souvislé jízdy. Na asfaltu by samozřejmě dokázala jet ještě déle. Ale nedriftuje :D

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1939
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Jozef Dojčar » 24 dub 2018 16:43

T 815 přední uzávěrky neměly, nebo aspoň ty starší, proto se tomu říkalo, že to má pohon 6x5. Nechápu proč to někdo nechal takhle vyrábět. Asi úspory :mrk

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1939
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Jozef Dojčar » 20 kvě 2018 18:58

Původně jsme jeli zkoušet funkčnost uzávěrek, ale trochu se to zvrhlo na trial a letecký den.

https://youtu.be/fv8tILRde9w

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od DRracer » 20 kvě 2018 21:59

Krásné prostředí, závidím ;) . Náklaďák ve stopadesáti a metr nad zemí už se považuje za létání ;) ?
Mimochodem, k těm uzávěrkám - spíš mám pocit, že to je obrana proti dementním řidičům. Ne každý přesně ví, kdy uzávěrky použít a jak.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1939
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Jozef Dojčar » 07 črc 2018 18:31


Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1939
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Jozef Dojčar » 05 srp 2018 22:28

Je to už nějaký pátek, co jsem tohle auto vytvořil v domnění, že dělám všechno správně. Čas a tvrdé závodění ale ukázalo, že to tak není. Podvozek jsem nejdřív v setrvačnosti udržoval v původním stavu, než mi došla trpělivost, ale hlavně když jsem vždy viděl synovo zklamání, že už nemůže dál závodit s ostatními. Nejdřív jsem přidal diferenciály s uzávěrkami, v domnění, že prodloužím životnost převodů v nápravách. Ze začátku to tak i fungovalo, ale v ostrém závodě diferenciály odcházely ještě rychleji než převody v nápravách.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Vrátil jsem se tedy k původní verzi bez diferenciálů.
V předposledním závodě nám ale odešla hlavní převodovka, což byla poslední kapka. Poprosil jsem Kubu o výrobu nové celokovové hlavní i sestupné převodovky. Hlavní jsem vytvořil novou s jedním převodem, vzhledem k tomu, že se s modelem jezdilo na jedničku minimálně a zvolil jsem převod odpovídající druhému rychlostnímu stupni. Použil jsem motor s vyššími otáčkami cca 30 000 ot/min. Celkový převod od motoru až ke kolům byl 27:1.

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Výsledkem bylo to, že se kluk dostal při závodech do první desítky z dvaceti ostrých aut. Neexistuje větší potěšení, než když vidíte radost dítěte z toho, jak se mu daří. Byl tak nadšený z toho jak model jezdí, že s ním blbnul i mimo závody v době, kdy někteří dávali své auta dohromady na další etapy. To se mu ale bohužel vymstilo. Vysoká zátěž si vybrala daň v podobě smetených ozubených kol v nápravách. Nejdřív přední a vzápětí se přidala i zadní. To byla další poslední kapka, kdy jsem se rozhodl pro použití kuželových kol. Úprava podvozku pro tento převod je dost komplikovaná. Musel jsem posunout osy jednotlivých polonáprav dál od sebe. Jinak totiž do velkého kola zabíraly oba pastorky. Přidal jsem do polonáprav další ložisko spíš preventivně. Musel jsem udělat půlené obaly rozvodovek, abych se dostal k červíkům talířových kol. Přidal jsem na každé kolo červíka navíc a kola jsem ještě pro jistotu k hřídeli přilepil, protože se nám neustále povolovaly. Celkový převod se tím ale změnil na 21,5:1.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Aby se s modelem dalo driftovat, udělal jsem vypínatelný přední náhon. Tady si nejsem jistý, jestli to není slepá ulička. Opět ukáže čas.

Obrázek Obrázek

Jako poslední inovace jsou kovové kulové čepy řízení. Ty plastové nám neustále vypadávaly v nejnevhodnější chvíli.....

Obrázek Obrázek

Tato konfigurace zatím ještě závod nejela. Ukáže se za 14 dní, jestli bude plně funkční, nebo opět jenom pro zlost....

Waldas
Senior člen fóra
Příspěvky: 301
Registrován: 06 říj 2014 19:52
Účastník závodů RCTT: ne

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Waldas » 07 srp 2018 11:11

Pepo, ta prevodovka je paradna. To je robene na cnc?

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1939
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od Jozef Dojčar » 09 srp 2018 19:30

JO, jo. Kubovo CNC. Jeden závod už odjela zatím bez potíží.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 819
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 Dakar Tomáš Vrátný

Příspěvek od DRracer » 12 srp 2018 23:37

Moc pěkný článek, Pepo. Kuželová kola jsou jako skutečná, dobrá práce :yes . Teď ještě sehnat CNC mašinu na ozubení Gleason (to by bylo pro T138 a starší, myslím, že T2-148 už měla nějaký jiný typ ozubení).
Držím palce, ať podvozek v závodě vydrží.

Odpovědět