Tatra 130

Odpovědět
Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 26 bře 2018 21:38

To's byl ty tam venku na parkovišti s tím bílým rychlým strojem se zajímavým zvukem ;) ?

vincent
Nováček na fóru
Příspěvky: 28
Registrován: 19 čer 2013 21:29
Účastník závodů RCTT: ne

Re: Tatra 130

Příspěvek od vincent » 26 bře 2018 21:41

bez mučení přiznávám že ano, zvuk je origo zvukáč traxxas

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 26 bře 2018 21:43

:yes

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 15 dub 2018 10:09

Bylo krásné jarní odpoledne. Před ořešskou sokolovnu se pomalu sjíždějí modeláři. V dáli zaburácí vzduchem chlazená tatrovácká V12 a krátce na to už projíždí branou areálu Milan Horka se svou dakarskou Tatrou 815 4x4. Je vidět, že vůz má v ruce a branou nejede poprvé - rychlý, přesný a efektivní jako vždy :) . Svou bílou krásku parkuje na zeleném trávníku tak, aby se k němu vešly ještě další dva stroje.

Obrázek

Dozvídáme se, že Tomáš Tomeček má cestou lehké zpoždění. Milan ho telefonicky naviguje, neboť silničáři zcela náhle zkomplikovali dopravní situaci přímo uprostřed obce Ořech. Asi po 15 minutách v dáli slyšíme známý zvuk dalšího tatrováckého plnokrevníka a během chvilky branou projíždí Tomáš Tomeček se svou oranžovou doprovodnou Tatrou 815 6x6. Na plošině má naložený karavan Bonver Dakar teamu ;) . Přestože je jeho šestikolka delší než Milanova čtyřkolka, projíždí i Tomáš branou čistě a obratně.

Obrázek Obrázek

Sestavu kopřivnických strojů po chvilce doplňuje nová hasičská Tatra 815-7 6x6 rovněž s originálním vzduchem chlazeným osmiválcem Tatra On Air EURO5. Připomínám, že splnění eurobuzerace level 5 dokázali v Kopřivnici zvládnout zcela bez použití elektroniky, tento motor tedy při testech "fixlovat" ani nemůže. Hasiči najíždějí k bráně a na druhý pokus opatrně projíždějí do areálu. Dlužno podotknout, že vjezd do areálu je velmi úzký a ani na přilehlé silnici není mnoho místa.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Příjezd a odjezd všech Tater mát možnost vidět na krátkém videu.



To už je před sokolovnou zaparkována i spousta osobních přibližovadel a nadšení diváci očekávají zahájení besedy. Beseda začala krátkým úvodem, Tomáš Tomeček využil modelů vyskládaných na pódiu k uvedení svého prvního videa - modely byly totiž také přítomny startu letošního Africa ECO Race. Mezi modely na pódiu se po 10 letech na veřejnosti objevila i LIWA ... naposledy jsme ji měli možnost vidět v pohybu v Kolíně 2008 .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Následovaly krátké reportáže z vybraných etap závodu, aby se i nezasvěcení diváci dověděli podstatné detaily a vznikla ta správná motivace pro dotazy.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

A čím byla účast pana Tomečka letos tak výjimečná? Tomáš Tomeček si splnil svůj dlouholetý sen - absolvoval celou rallye v kabině své Tatry zcela sám, bez navigátora a mechanika, přičemž navíc dokázal zajet výsledek z říše snů - skončil celkově druhý! O něco podobného se zatím žádný kamionista v podobném závodě nepokusil.

Nás Tatrováky obzvláště těší, že závodní Tatra 815 Tomáše Tomečka je stále čistokrevnou Tatrou kompletně vyrobenou v Kopřivnické fabrice. Motor je vzduchem chlazená tatrovácká V12, jednoduchý mechanický a dlouhodobě spolehlivý motor poskytující trvalý výkon 700 koní. Od zavedení mezichladičů vzduchu není s přehříváním problém. Stejně tak kabina a samozřejmě podvozek jsou Tatra. Vznik tohoto speciálu je datován do roku 2005, od té doby se podstatným způsobem nezměnil.

Závodní tým Tomáše Tomečka se skládá typicky ze 4 Tater, přičemž jen jedna je "ostrá" závodní, ostatní jsou doprovodné. Tomáš vyprávěl i o svých počátečních problémech s motocyklovou navigací. Na první etapě se mu roadbook odvíjel příliš rychle, takže jízda byla spíš podle citu :) . V cíli mu pak se správným nastavením pomohli kolegové závodící na jednostopých strojích. Roadbooky pro motocykly a pro kamiony pak Tomáš nechal kolovat. Měli jsme možnost si je detailně prohlédnout a porovnat.

Obrázek

Když došlo na dotazy, zeptal jsem se, jaký výkon motoru považuje pan Tomeček za optimální pro závod Africa ECO Race. Jako rozumný kompromis se jeví 900 koní, a to ze dvou důvodů:

Pokud není závodní vůz přemotorován, má pilot lepší zpětnou vazbu o tom, jak se daří přenášet točivý moment kol na terén. Pokud terén začne klást větší odpor, motor s tím začne mít víc práce. To je zejména případ jízdy v písku. Lze snáze vystihnout okamžik, kdy už další hrabání kol nepovede k jízdě vpřed, nýbrž k zahrabání vozu na místě. Pokud vůz disponuje vysokým výkonem, motor si snáze poradí i s velkým odporem terénu, poskytne tedy pilotovi horší zpětnou vazbu, čímž se riziko zahrabání zvyšuje. Tomáš Tomeček popisoval konkrétní situaci, kdy mu nižší výkon jeho Tatry pomohl vyvarovat se hlubokého písku. Stačil včas zastavit a vycouvat zpět vlastními silami. Při té příležitosti si také trochu rýpnul do chování závodního speciálu IVECO týmu De Rooy: "jede to jako vysavač :) " ... podobně jako De Rooy (v dobrém slova smyslu) po závodě po usednutí do Tomečkovy Tatry okomentoval její ovládací prvky: "eighties, right?" :) .

Druhým nezanedbatelným faktorem je provozní spolehlivost. Vysoký výkon motoru namáhá pohonné ústrojí většími silami. To samozřejmě platí obecně pro všechny stroje. Během rallye tak Tatru Tomáše Tomečka nepostihly téměř žádné technické problémy, jen pár defektů.

Došlo i na strašidelnou historku o přepadení ozbrojenou bandou během dakarského závodu na hranicích Alžíru a Mali. Tomáš detailně popisoval, jak se snažili vyjet strmé stoupání s přetíženými doprovodnými Tatrami. V tom místě na ně čekali bandité. Došlo i na střelbu, což jednu Tatru zachránilo. Průstřel disku způsobil, že centrální dohušťovací systém ztratil tlak a Tatře ušla všechna 4 kola. Do druhé Tatry bandité naházeli vybavení a s přetíženým vozem zmizeli. Zajímavé je, že ti "paviáni" tehdá neukradli dnes běžně používané vyprošťovací vaky - prostě nevěděli, k čemu to je. Když se po půl hodině se objevila vojenská Toyota a její velitel zjistil, že se naštěstí nikomu nic nestalo, mávl nad incidentem rukou a vydal pokyn ke sledování stop banditů. Obě posádky pak společně do rána pracovaly na zprovoznění první Tatry, aby se dostaly do konce etapy.

Na závěr obdržel Tomáš Tomeček dárek v podobě zarámované kresby svého dakarského speciálu. Beseda skončila cca v 16h, Tomáš se pak ještě věnoval podepisování svých plakátů. Krátce poté už vyrazil směr Maroko na závod Morocco Desert Challenge, kde pojede jako doprovodný kamion pomáhající jezdcům na trati.

Obrázek

Následovala prezentace našich RC modelů venku za stále krásně slunečného počasí. T130 opět svým zvukem budila značnou pozornost, stejně jako lanový autobagr a rozestavěná dakarka. Dakarské speciály kolegů z RC Truck Rally (často přezdívané ultralajty) lítaly okolo a předváděly divoké drifty a skoky.

Obrázek Obrázek Obrázek

Ještě než stačily obě skutečné závodní Tatry zmizet, pořídil jsem pár prosluněných kompozic se svou sto-třicítkou.

Obrázek Obrázek Obrázek

Na závěr bychom chtěli poděkovat Milanovi za pozvání a Tomášovi Tomečkovi přejeme hodně úspěchů v závodech. Ať se daří!

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1892
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 15 dub 2018 12:00

:yes :yes :yes hezky popsáno Davide. S příjezdem nás mělo potíže díky uzavírce víc :nod . To je tak, když se nečtou dodatkové tabulky pod zákazy :cool

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 22 dub 2018 21:07

Díky Pepo, bylo to super setkání.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 22 dub 2018 21:12

Nová hračka ... a trocha koupání ;)
Obrázek
PS: někteří z vás vědí, jak souvisí Land Rover Discovery II a Tatra 130 ... tak si to prosím nechte ještě chvilku pro sebe, ať mají ostatní o čem přemýšlet ;)

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 26 dub 2018 08:24

Zvláštní náhoda tomu chtěla, že jsem získal kontakt na známého českého youtubera, který provozuje kanál MiMiLaeL RC Toys . Nejprve se pod jedním z mých videí objevil jeho pochvalný komentář a následně jsem se od kolegy dověděl, že jej tento člověk také kontaktoval. Při prvním osobním setkání se ukázalo, že jde o pohodového borce, který intenzivně točí videa cílená především na hračky firmy Bruder. Představil nám také značnou část produkce této známé hračkářské firmy. Některé exempláře má dokonce konvertovány na RC varianty, jak to ostatně často vídáme i na našich modelových setkáních. Největší zájem jsem měl o kombajny - ty by totiž mohly v období sklizně tvořit s Agrovkou krásnou sestavu. Jen silážní nástavbu jsem prozatím nechal doma ;) .

Obrázek Obrázek

Rozhodli jsme se, že společně stvoříme video. Vzhledem k tomu, že převážná část hraček Bruder jsou zemědělská vozidla a stroje, vzali jsme na první natáčení naši Tatru 815 Agro. Přestože je Agrovka o trochu větší (měřítko 1:13.5 oproti 1:16 u vozidel Bruder), nepůsobil tento rozdíl nijak rušivým dojmem.

Obrázek Obrázek

Modelový terén obsahuje spoustu překrásných zákoutí, detailů a rekvizit. Je sjízdný i pro lehké RC traktory na bázi hraček Bruder, Tatra s terénem neměla nejmenší problém. Snad jen některé zatáčky bylo potřeba hodně nadjíždět, neboť Agrovka je dlouhá. A jako správná Tatra se Agrovka s chutí koupala ve všech dostupných brodech a vodních plochách ... obratně se propletla i stádem žíznivých krav ;) .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Video první části (autor MiMiLaeL RC Toys ):


Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1892
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 26 dub 2018 09:05

Docela povedené hřiště :wink: . Jenom mě překvapilo, proč se tam některé záběry opakují.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 26 dub 2018 15:34

Hřiště super (skoro všude jsou pevné povrchy, aby se ty traktory byly schopné hýbat) a výborně jsme si zajezdili.
A co se týká videa, MiMiLaeL má trochu jiný styl natáčení a zpracování videa - na začátek dává zkrácené ty nejlepší záběry a pak jakoby celé video.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 28 dub 2018 07:59

Po dlouhé době se mi podařilo objevit exemplář modelu Land Roveru Discovery II HSE. Vzhledem k tomu, že předloha modelu byla vyráběna od roku 2003, je i tento model dnes již relativně vzácným. Měřítko modelu je 1:18, výrobcem byla firma Motormax. K prvnímu venkovnímu focení jsme zvolili náš oblíbený vodní brod.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Zelenou "Diskotéku" jsme hned taky pořádně vykoupali ;) .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Teď si asi říkáte, jak souvisí relativně nový off-road Land Rover Discovery II s historickou Tatrou 130? Důvod je na snadě - Tatra se obvykle veze v Land Roveru, nyní se konečně karta obrátila:

Obrázek Obrázek

Drobné odlišnosti modelu od naší "přepravky na Tatry" tu přeci jen jsou. Předně - model je verze HSE, tedy s velkoobjemovým benzinovým motorem V8. Model je sedmimístný a je vybaven příplatkovou výbavou včetně plastových lemů blatníků, předních mlhovek, zadní stupačky a střešních oken (takže střechou teče dovnitř :) ).

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Původně jsem sháněl stříbrnou variantu, aby byla iluze dokonalá. Na mechu se mi ale zelené Disco líbí víc. Navíc pěkně ladí k Tatře.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek



A ještě jedna zajímavost - Tatra 130 při souvislé jízdě v trávě spotřebovala za 50 minut 1750mAh energie, tedy za hodinu 2.1Ah. Dlužno podotknout, že tráva klade výrazně větší odpor než rovná asfaltka. Při srovnání s čínskými RC hračkami vyniká "tatrovácká vzduchem chlazená V8" výrazně ekonomičtějším provozem, který je navíc umocněn realistickým zvukem a chováním modelu. Na stejnou NiMH baterii dokáže Leguán uhánět ve srovnatelném terénu pouhých 15 minut :) .

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 29 dub 2018 20:13

Ještě než půjde reportáž ze včerejšího "Tejna", dovolil bych si doplnit odkaz na druhé video z naší návštěvy u MiMiLael RC Toys.

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 30 dub 2018 08:44

Už několik let nás kolega lanařil na svůj malý truck sraz v Týně nad Vltavou.

Neodpustím si však na úvod malou jihočeskou poznámku: neznám nikoho ve svém okolí, kdo by toto městečko nazval spisovným názvem "Týn". Pro všechny kolem to vždy byl, je a bude prostě "Tejn" - na věčné časy a nikdy jinak :) . Kolegům "z Prahééé" to ale problémy nečiní, klidně řeknou, že jedou do Týna (nebo spíš do "Tééééna" :) ). Tolik k drobným kulturním nuancím v malebné české kotlině ;) .

Naše účast na akci byla na poslední chvíli ohrožena. Extrémní koncentrace pylu v ovzduší v kombinaci s nezvykle teplým počasím značně zkomplikovaly můj zdravotní stav. Ještě v pátek večer nebylo jisté, zda vůbec pojedeme.

Nakonec to ale dobře dopadlo, už před 11. hodinou nás před "Tejnem" vítaly majestátní chladicí věže jaderné elektrárny v Temelíně, aktuálně běžící na plný výkon. Škoda, že vyhořelé palivo v sudu nelze koupit na doma ... jako zaručený zdroj tepla na 60 let :) . Mimochodem, věděli jste, že uvnitř elektrárny je nižší úroveň radioaktivity, než v jejím okolí :) ? Ale jelikož aktuální euro-doktrína upřednostňuje ekologické obnovitelné zdroje, které "vůbec" nezpůsobují problémy v přenosové soustavě, musela být na ploše smečka větrníků.

Obrázek Obrázek

RC Truck sraz se konal v místní sportovní hale určené především míčovým sportům, kterým já osobně moc nerozumím. Je vybavena nějakou speciální žlutou podlahou, která by se neměla poškrábat. Proto zde platilo jedno nezvyklé opatření - modeláři i návštěvníci měli povinně použít přezůvky, nebo aspoň návleky na boty. Pro nás, zvyklé jezdit tím nejhorším terénem, poněkud překvapivý požadavek. Ale respektujeme nařízení ředitele ;) .

Jedovatě žlutá barva podlahy také přinesla ponaučení pro příště - natáčet tmavá a zejména vojenská vozidla na černém asfaltu. Omezený dynamický rozsah kamery se scéně přizpůsobí daleko lépe.

Kolega tankista nás hned uvítal dotazem na naši novou hračku - model Land Roveru Discovery II HSE . Kolega pozorně sleduje náš blog, děkujeme ;) .

Na srazu představil svůj krásný model tahače Kraz 255V. Není to žádná stavebnice, ale poctivě stavěný model od začátku. Model je velmi realistický - kabina, stejně jako drobná bižuterie na podvozku a disky. Z mého pohledu jeden z nejzajímavějších modelů na ploše. Když pak nastartoval svou benzínovou V8 (se spotřebou 1 l/km :) ), byla iluze ruské invaze do Československa téměř dokonalá.

Kraz za sebou táhl podvalník, na kterém se za normálních okolností veze podobně originální model ruského tanku IS-3. Podvalník je pro nás samozřejmě vítaným zpestřením, Tatra se s oběma tanky přetahovala o možnost vjet na podvalník. Mimochodem, tankům to na žluté podlaze haly neuvěřitelně klouzalo. Chovaly se jak koza na ledě. Tatra na tom byla o dost líp.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Tatra na sebe opět strhávala pozornost především svým zvukem. Nic jiného ani pořádně predvést nemohla, rovné asfaltky nedaly nijak vyniknout jejím terénním schopnostem. Navíc její vojenské maskování jí poskytovalo na černém asfaltu výborné mimikry, zejména pokud v okolí byla nějaká zeleň. Kdyby nesvítila, mnoho diváků by si jí ani nevšimlo. Jakmile ale projela poblíž diváků, mnozí poznali známé vytí kopřivnických vzduchem chlazených motorů a začali se o Tatru zajímat.

Obrázek

Jeden z diváků podotkl, že Tatra je jedním ze dvou zástupců československé provenience, kromě několika Střelených slepic (škodovek), které sloužily tentokrát jako náklad.

Obrázek Obrázek

Tatra 130 vs. Praga V3S - nárazník máme ve správné výšce ... na roztlačování, vyprošťování a případně odtlačení nepojízdného vozidla z cesty. Přesně dle armádních pravidel.

Obrázek

U pumpy ... prosil bych 80 litrů čistě minerální nafty. Kdo má pořád vstřikovací čerpadlo od těch eko-hnojiv čistit?

V souvislosti s měřením spotřeby Tatry v terénu se mi tato akce výborně hodila. Tatra na této akci jezdila po tvrdém povrchu (klade minimální odpor) a dosáhla neuvěřitelně nízké spotřeby. Za 2:44:03.38 jízdy spotřebovala pouze 3846mAh. Spotřeba tedy vychází na 1407mAh za hodinu, to je vynikající výsledek. Před týdnem jsme oveřili, že v husté trávě stoupne spotřeba na 2100mAh za hodinu. Teoreticky by tedy Tatra dokázala na 4.6Ah baterku jet přes 3 hodiny.

Obrázek

Na ploše převažovaly návěsové tahače a silniční technika především zahraničních výrobců

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Jak jsem tak fotil americkou silniční techniku, všiml jsem si povědomých tvarů disku na šestikolové sklápěčce (Kenworth?). Hle, Trilex :) , to už jsem někde viděl. Udělal jsem několik foteček, když tu si mé špionážní činnosti všiml majitel stroje. Zavolal na mě něco ve smyslu, že tyhle disky neokoukám. Chvilku mě pošťuchoval ve smyslu, že tyto disky jsou speciální, na zakázku dělané atd. Netušil, že master na disky jsem navrhoval a tiskl já :) .

Odvětil jsem: "co dělají Trilexy z Erťáku na americké sklápěčce?" Dostalo se mi bohorovné odpovědi: "to je starý jak Metuzalém, to se používá dlouho." Asi ano, ze tří metrů divák stejně nepozná, že Trilexy používané na amerických strojích měly dost odlišný tvar od těch, které se používaly u nás.

Obrázek Obrázek Obrázek

Z publika jsme zaslechli i uštěpačnou poznámku, že už viděli lecjaké RC srazy, ale "tohle je až moc sterilní" (cituji). Modelové prostředí bylo skutecně vymazlené do detailu, nikde ani smítko nečistoty, všechny detaily vesele barevné, krásné, nepřirozeně dokonalé, prostě sterilní.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Závodní tahač a jeho vymazlené zázemí závodní stáje už jsme měli možnost obdivovat v Teplicích. Toto jsou originál závodní gumy (na těchto gumách model skutečně jezdí). Tahač předváděl atraktivní jízdu kontrolovanými drifty po kluzké ploše haly a všeobecně bavil diváky.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Hasičská technika

Obrázek Obrázek Obrázek

Třínápravová Scania kropila překvapené děti.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Když jsem zavítal do depa vojenské techniky, všiml jsem si velice zajímavého modelu Pumy, tedy SdKfz 234. Přestože jde o čínský kovový model, má množství realistických detailů. Původně jsem ho tipoval na nějakou německou stavebnici. Modelu k dokonalosti chybí snad jen zvuk kopřivnického vzduchem chlazeného dvanáctiválce Tatra 103.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Sklad a zpracování dřeva. Parádní souprava Scania s návěsem, který lze prodloužit o 1/3.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Celý den jsem číhal, až se tohle překrásné Volvo dá do pohybu. Model jsme měli možnost vidět už v Domažlicích před několika lety. Opět se nejedná o žádnou stavebnici, ale poctivě stavěný model od začátku. Tato Volva (především ve variantě tahač návěsů) si pamatuji jako malý kluk.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Ovšem jakmile Volvo vyrazilo na silnici, začly se dít věci. Všichni jakoby zešíleli, samozřejmě s Volvem v čele. Tituluji ho jako bezvýhradně největšího "pYráta silnic". O téměř kolizní situace nebyla nouze, začalo se jezdit v protisměru vysokou rychlostí, předjíždět přes plnou čáru (já jsem "nic takového" nedělal, ani když jsem předjel obě soupravy s tanky přes dvě křižovatky v protisměru :) )...

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Kamionisti se předháněli v průjezdech pod hrazdou výškového omezení na jednom z portálů, kam se samozřejmě nemohli vejít.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

"Chlupatý" probudil až okamžik, kdy splašený Kraz porazil sloup s dálkovou návěstí. Přeci jen bylo snazší někde za bukem měřit rychlost, než se věnovat skutečně nebezpečnému chování na silnicích. "Soudružka příslušnice SNB" (nebo policistka?) začala pro jistotu zastavovat všechna vozidla a kontrolovat datum trvanlivosti na lékárničkách, čímž zásadním způsobem přispěla k bezpečnosti na silnicích.

Obrázek Obrázek Obrázek

Divočině na silnicích učinily přítrž až dřevěné klády. Našli jsme si totiž aspoň drobný náznak terénu, na kterém jsme mohli demonstrovat, v čem se Tatra liší od silničních vozidel. Bohužel, klády byly trochu neposlušné a skutálely se mi do silnice. Mně tam nevadily, ale všechny kamiony tu rázem začaly brzdit a klády objíždět. Nechápu proč, vždyť se klády daly tak efektně přejet :) .

Obrázek Obrázek

Naše Tatra opět fungovala jako vůz filmového štábu a toto se jí podařilo zachytit na kameře.



Ve 14:05 se najednou z reproduktorů ozvalo, že v hale proběhne vystoupení modelů letadel. Holt jaro je tady, zase se rojí okřídlená zvěř ve vzduchu. Dofotil jsem pár fotek, popadl Tatru a schoval ji do krabice. Neznaje program leteckého dne jsem nechtěl riskovat její poškození, kdyby nějakému bombardéru náhodou vypadla puma (stejně jako se vyhýbám dělostřelcům, kteří mají zkázu prototypu Tatry 130 na svědomí!)

Vystoupení leteckých modelářů bylo však bezpečné. Jednak předvedli lehoučké modely a druhak bylo vidět, že své stroje výborně ovládají. Prostoru nad modelovými silnicemi se letadla obratně vyhýbala. Velmi mě zaujal soutěžní speciál s hmotností necelých 50g. Bylo to jako sledovat let jepice křížené s čmelákem. Zkušený pilot zvláštního samoletu tvořeného několika tenkými žebry a průhlednou fólií a poháněného dvěma protiběžnými vrtulemi předváděl akrobatické prvky na doprovodnou hudbu. Letadlo samo o sobě letělo velmi pomalu, což nám umožnilo plně si vychutnat jeho chování. Výborně ale reagovalo na povely pilota. Skutečně nevšední zážitek.

Obrázek Obrázek Obrázek

Dojem z celé akce kazí zmatky okolo udílení cen. Buďto se ceny přidělují podle diváckých hlasů, nebo podle vlastního uvážení organizátora. Tohle vypadalo, že je to každou minutu jinak. Nejprve to vypadalo, že bychom něco mohli vyhrát, po chvilce zase ne. Situace se měnila asi 4x velmi rychle po sobě. Dokonce jsme byli pozváni na místo udílení cen.

Než se organizátor rozmyslel s udělením cen, zaujala nastartovaná Tatra přítomného pana starostu. Popisoval jsem mu vznik řídicí jednotky a veselé příhody z akcí. Pak se najednou stalo, že ceny byly rozdány úplně jiným účastníkům ve velmi rychlém sledu, bez fanfár. Skoro to vypadalo, že už to chce mít hlavní organizátor za sebou, aby zmatků nevzniklo ještě víc. Bylo to značně nedůstojné až trapné.

Přitom připravené to bylo pěkně - kdyby se po společné fotce provedlo udělení cen, měl by ceremoniál štábní kulturu a všichni by si tuto sváteční chvíli jistě užili. Aspoň že jednu z cen vyhrála souprava s Krazem ...

Obrázek

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 13 kvě 2018 22:36

Od pátečního večera na nás před budovou kopřivnického kulturního domu čekal Tatra-stan a pod ním kopice vlhkého jemnozrnného písku. Evidentně kopice vznikla dřív, než byl namontován stan, neboť stála přesně uprostřed :) . Jelikož s námi stan měli sdílet i stánky s airsoftem a 3D tiskem a zrovna uprostřed měli být diváci, čekala na nás rozcvička - přeházet asi dvě tuny písku o 3-5 metrů vedle.

Z písku jsme vytvořili jakousi podkovu a na ní modelové terénní cesty, což byla po nepovedeném Brně a čistě silniční akci v "Tejně" vítaná změna. Cílem bylo, aby diváci viděli co nejvíce projíždějících vozidel v pohybu a vozidla si navzájem nepřekážela. Do terénu Pepa zakomponoval modelové dioráma. Poznáte, co to je? Tatra 130 nestojí poblíž náhodou :) .

Obrázek Obrázek Obrázek

Vedle stanu stála taky čerstvě zrenovovaná dakarská Tatra 815 VE "Ostrý-II", která se zúčastnila slavné rallye v roce 1986 se startovním číslem 635. Její příběh a postup renovace přímo v kopřivnické fabrice se v posledním roce pravidelně objevoval na předních motoristických serverech. Od roku 2018 se účastní různých dakarských setkání a prezentací. Stihl jsem ji nafotit ještě před tím, než okolo ní organizátoři postavili ohrádku.

Obrázek Obrázek

Pepa dorazil až později a to už ohrádka stála. Nemohli jsme ale odolat pořízení společných fotek skutečné dakarské legendy a velmi věrného modelu její sestry se startovním číslem 634. A pak že Pepa neumí leštěnky - takhle vymazlená nebyla ani T130 v době svého vzniku a to model dakarky ještě není zcela dokončen.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Na našem modelovém staveništi bylo v sobotu hodně živo. Téměř bez výjimky tu byly skutečné modely, zejména naše ručně stavěné Tatry.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Dakarku byl velký problém v písku zahrabat. Skoro vše projela, případně se vždy vyhrabala vlastní silou. Mimo jiné proto, že má zapínatelnou přední uzávěrku diferenciálu, kterou osobně považuji za nejluxusnější věc na autě. Moc bych ji chtěl na T130 i Agrovku, problém je, že na skutečných vozidlech nebyla, tak mi nezbývá, než se naučit řídit :) .

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Proto jsme museli čistě za účelem ověření šlapadel uváznutí závodního vozu nasimulovat. Využili jsme k tomu zvýšený kopec a příkopy před ním a za ním. Zde Tatra cíleně uvázla na rouře. Postup montáže a demontáže šlapadel v polních podmínkách byl řádně zdokumentován. Pepa se při své skromnosti na fóru nepochlubil, že celých 5 minut trval jen první ostrý pokus montáže. Montáž při opakování situace v neděli už byla rychlejší a při troše trénování by se čas dal ještě optimalizovat ;) .

Obrázek Obrázek Obrázek



Sobotní modelové staveniště pohledem mých kamer. Na staveništi převažovaly stroje kopřivnického výrobce (resp. odštěpného závodu Tatra Dojčar :) ), což bylo vzhledem k místu konání akci více než symbolické. Část videa je samozřejmě také věnována neúnavné práci Honzových strojů - šediváka i krakena. Bez nich by staveniště nemělo tu pravou atmosféru ;) .



Hlavní část Kit show se tradičně skrývala uvnitř kulturního domu. Hned u vchodu měli svou prezentaci tankisté.

Obrázek

Prošli jsme vnitřní expozici a pozdravili kamarády a známé (zdravíme PMHT ;) ). V hlavním sále pak bylo možné jako obvykle spatřit většinu soutěžních modelů. Modely "polétavé zvěře":

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Modely vojenské techniky - převažovaly modely a diorámata z druhé světové války

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Mezi civilními nákladními a osobními vozidly převažovaly modely Tater

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Je zajímavé, že papírové modely Tater mají často značně unavená pera. Docela by mě zajímalo, zda je model "defective by design", nebo se náprava postupně rozsedne až po slepení.

Obrázek Obrázek Obrázek

Tohle je smutné diorama ... a přitom je tato T128 kompletní a vhodná k renovaci :) . Věřím, že by stačila nabitá baterie a kanystr nafty a určitě by odjela.

Obrázek

Historické pásové traktory Stalinec a Škoda ŠT180

Obrázek Obrázek Obrázek

Sbírka malých modelů hasičské techniky

Obrázek Obrázek Obrázek

Červený Talbot Lago je zvláštní :) . Nebyla jejich "válečná" barva světle modrá?

Obrázek

Velmi zajímavý a realistický model stavebního jeřábu

Obrázek Obrázek Obrázek

Lodě a ponorky

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Především papírové modely staveb

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Postavičky

Obrázek Obrázek Obrázek

Ve vedlejším sále byl prostor věnován modelovým železnicím

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

Sál létajících modelů. V přepravní krabici byl vystaven i lehoučký soutěžní model s hmotností cca 50g. Podobný letoun jsme měli možnost vidět v pohybu v "Tejně" .

Obrázek Obrázek

Kolegové z DMR arény měli tentokrát vlastní ohrádku venku na trávníku a půjčovali off-roady. Zájem dětí byl obrovský po celý den, ohrádka byla neustále v obležení. Věřím, že se všechna děcka vydováděla do sytosti. Bylo zajímavé sledovat, jak vysoká koncentrace off-roadů nevyhnutelně vede ke kolizím, tím spíše v rukou nezkušených pilotů. Prakticky okamžitě po rozdání vysílaček se stal první karambol. Zde to samozřejmě žádný model neohrožovalo, off-roady jsou cíleně navrženy a postaveny tak, aby jim nějaký šťouchanec neublížil.

Obrázek Obrázek Obrázek

Do Kopřivnice jsme s sebou vzali našeho Leguána, ale bohužel nebyl čas jej provětrat.

Venku po trávníkách se proháněla smečka modelových off-roadů. Naleštěné terénní stroje ochotně pózovaly.

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Neděle

Ráno jsme v našem modelovém terénu objevili nevybuchlou munici od kolegů airsofťáků ;) . Pečlivě jsme místo označili a následně pyrotechnici provedli zneškodnění munice.

Obrázek Obrázek

Nedělní situace ale z počátku nevypadala dobře - většina účastníků se totiž rozhodla v sobotu večer odjet. Zbyli jsme čtyři, přičemž jsme měli dohromady víc aut, než řidičů :) .

Co aut? Na placu jsme měli jen a pouze Tatry: T130, lanový bagr T138 DC 031, sklápěčku T148 S1, T815 Agro, T815 CAS32, T815 VE 6x6 a druhou dakarskou T815 4x4 :) . Hasičák ale musíme počítat jen jako statický model, neboť se v sobotu pozdě odpoledne stal dárcem kloubu řízení, který na černé Dakarce praskl. Víme proč, že Lukáši ;) .

Modelové staveniště jsme bleskově transformovali na Dakarskou poušť. Zvlněná krajina Tatrám maximálně vyhovovala. Spokojeně pluly mezi dunami a divákům ukazovaly skvělé schopnosti tatrováckého podvozku. A aby diváci viděli v pohybu co nejvíce aut, jezdili jsme takřka nepřetržitě.

Obrázek

Multiplexoval jsem mezi T130 a Agrovkou, do toho občas natáčení a režírování ;) . S Agrovkou jezdil i Pepa. Nakládal těžký písek tak dlouho, až Agrovka seděla na dorazech. Ani se neptejte, kolik to vážilo. No co, mimo pozemní komunikaci to žádné předpisy nezakazují a je to jen o kvalitě vozidla.

Nechtěně se taky vyřešil problém pravého zadního kola. Už před několika lety jsem si všiml, že při velkém zatížení se kolo umí chytit za blatník a zastavit. Podezřívali jsme červík v rozvodovce . Nyní se ukázalo, že byl také uvolněný šestihran na opačném konci.

Pepa tuto situaci vyřešil tak rychle, že jsem sotva stačil spustit foťák a udělat tuto fotku. Přiběhl s lepidlem, zakápnul závit a natočil šestihran zpátky. Nasadil kolo, utáhl matku, nasadil čepičku a Agrovka rázem stála na všech šesti kolech. Je fakt, že od té doby jezdila v pohodě.

Obrázek Obrázek

Kit show je tradičně pohodová akce, ale tentokrát jsme si ji opravdu užili, měli jsme z ní čirou radost, vše dopadlo na výbornou. A to dokonce tak dobře, že jsme letos snad poprvé nenavštívili Tatra muzeum. Aspoň jsme nakoupili Tatra-trička ve značkovém Tatra-shopu :) .

Počasí jsme už na Beskydech zažili různorodé - od totálního vedra, přes průtrž mračen s potoky vody i na šikmém parkovišti až po mrazivě zimní počasí. Tentokát bylo počasí téměř ideální, jen trochu větrno.

Chtěl bych také zmínit velkou disciplinovanost diváků a ohleduplnost řidičů. V sobotu jsme neměli pásku (náš prostor oddělovalo jen pár kamenů na zemi). Přestože ve stanu bylo téměř pořád plno, nikdo si nedovolil vstupovat do modelového terénu.

Tatra 130 spotřebovala v sobotu 2961mAh, přičemž ujela 1h 35m. V neděli podobně 1h 34h a spotřeba 2867mAh - to dost přesně odpovídá dosavadním pozorováním. Celková přesná délka záznamu z onboard kamery je za oba dny 03:09:18.54.

Obrázek

Snad jedinou drobnou reklamací by mohl být červený strop stanu, takže "Beskydy tradičně na Marsu" :) . Organizátoři si nenechali poradit a přitom by ty bílé plachty pod stropem velmi pomohly. Proto jsou barvy na fotkách a videu trochu nepřirozené.

Přesto bychom chtěli organizátorům Kit Show poděkovat za pozvání a logistické zajištění naší prezentace RC modelů, zejména Tater. Rádi přijedeme i příště.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1892
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 14 kvě 2018 16:32

Skvělá reportáž Davide :yes

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 15 kvě 2018 07:42

Díky Pepo :)

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 20 kvě 2018 10:18

Slíbené krátké nedělní video. Spatřit můžete naši smečku Tater, jak se rochní v pouštním terénu. Mezi mé nejoblíbenější záběry patří přejezd "pouště" napříč, přičemž je krásně vidět funkce kyvných polonáprav. Zejména Agrovka vypadá při rychlejší jízdě skvěle - naložená asi 6kg písku se jen tak pohupuje, zatímco nápravy vykrývají terénní nerovnosti.
A pak taky skákající černá Dakarka ... opět útočila na kameru ;) .

Uživatelský avatar
chazzy93
Junior člen fóra
Příspěvky: 240
Registrován: 18 led 2014 11:10
Skype: haassiuum
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Rajhrad u Brna

Re: Tatra 130

Příspěvek od chazzy93 » 20 kvě 2018 11:18

To je nádhera. Balzám na duši... :-)
Martin Haas
Tatra 805 valník, 1:10
Mitsubishi Pajero, CC-01
Ford F-250 Super Duty Cab, homemade podvozek
Mercedes-Benz Unimog 1:10-rozestavěno
http://kenny666.rajce.idnes.cz/

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1892
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Tatra 130

Příspěvek od Jozef Dojčar » 20 kvě 2018 14:50

Ty záběry z kabiny ve třetí minutě jsou drsné :muscle :muscle :yes Hezký video.... :wink:

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 799
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 130

Příspěvek od DRracer » 20 kvě 2018 15:32

chazzy93: díky za krásnou pochvalu :)

Jozef Dojčar: takto načechraný písek je překvapivě úplně v pohodě, tedy pokud si Tatra nelehne na rouru. Můžeme to aplikovat i na dalších akcích - písek prostě jen roztáhnout do šířky a nechat. Tatry si ho ujezdí ;)

Odpovědět