Stránka 1 z 4

Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 27 lis 2014 19:38
od Hanys
Spolu se zveřejněním nových výkresů zveřejním i model speciálu, na kterém jsem se rozhodl nové díly otestovat.
Předlohou je tatra T813 PROFA
Obrázek

Disky, ve výkresech označeny jako RC4WD pro T813, beadlock plus náboje disků
Obrázek Obrázek Obrázek

Fotoseriál ke sešroubovávání disků:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Špejlové nápravy a kabina, jen tak pro posouzení celkového vzhledu
Obrázek Obrázek Obrázek

A diky špejlové nápravě se dají snadno změřit délky polonáprav
Obrázek

Hotové rozvodovky
Obrázek

Zbývalo navrtat spoustu dír po obvodu, k tomu jsem si udělal přípravek
Obrázek Obrázek Obrázek

Nové uložení polonáprav, které nakonec ještě doznalo jednu změnu

Obrázek Obrázek
Do třmenu polonápravy se dají dát i menší ložiska
Obrázek

První přední náprava na stojanu
Obrázek Obrázek

Sestupku už jsem měl hotovou, je vykuchaná ze sedmičkové tatry, stačilo ji jen zkrátit na potřebnou délku.

Obrázek Obrázek

Přední příčník a přední nápravy
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Třetí náprava a táhla řízení
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

A už i složená celá osmikolka

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

A další nový kousek z nových výkresů, nosník listových per
Obrázek Obrázek

A po nosníku i listová pera, nejdřív zadní

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

A následně i přední listová pera

Obrázek Obrázek Obrázek

K otestování jízdních vlastností jsem zvolil přechod na střídavý pohon. Z Hobbykingu už mi přišla tato sestava:
motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=32390
baterka: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=44103
regl: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=49610

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 27 lis 2014 20:47
od Otomar
Jakou pouzijes prevodovku ke stridaku? Sem zvedav jak si 540 motor poradi s takovym velkym modelem.

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 27 lis 2014 20:56
od Hanys
K tomuto pohonu mě inspiroval kolega z Maďarska, ZoZa.
Podívej se tady na jeho videa:
https://www.youtube.com/user/zozateem/videos
Zde jeho vlákno ze stavby modelu:
http://www.scale4x4rc.org/forums/showthread.php?t=73775

ZoZa použil dvoukvalt traxxas, já zatím nevím, asi něco stvořím sám...

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 28 lis 2014 09:19
od Otomar
Zozovo vlakno znam. Tak kdyz je to overene, tak by to mohlo fungovat:-) Pouzivam tyhle trackstar komba v mensich modelech a obcas je problem s chlazenin - je potreba to opravdu dobre zprevodovat, jinak se motor prehriva. Kartacove motory (ty vetsi) maji casto na hrideli vrtulku, ktera dost pomuze :-)

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 07 bře 2015 21:12
od Hanys
Jako převodovku jsem nakonec vybral dvoukvalt Dewalt:

Obrázek Obrázek Zablokování ozubeného věnce.

Obrázek Obrázek Obrázek

A nějaké fotky rodící se nástavby:

Obrázek Obrázek

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 07 bře 2015 21:19
od marek jk
:O :O :O :O

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 09 bře 2015 14:38
od Michal Š
Pěkně vymyšlené :clap, to jsem v sobotu nemusel dělat špionážní foto :rofl

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 13 bře 2015 10:01
od Hanys
Namontoval jsem vzduchem chlazený dvanáctiválec (spíš 17.5 závitovec :rock ) a s nedočkavostí vyzkoušel planetovou převodovku Allison. Na jedničku to má sílu jako bejk, na dvojku jede jako drak. Senzorový stříďák má páru od nuly - teda nahrává tomu i převod 2:1 v rozvodovce, 5,6:1 v sestupce a pak planetová převodovka 42:1 na jedničku a 14:1 na dvojku.
Celkový převod na I. 470:1 a II. 156:1 - rychlost vychází na 0,9km/h a 3,0km/h.
Pokud by si to někdo chtěl dopočítat: průměr kola 140mm a otáčky motoru 16798 při 7,4V (teda podle TTD)
Otomar píše:Tak kdyz je to overene, tak by to mohlo fungovat:-) Pouzivam tyhle trackstar komba v mensich modelech a obcas je problem s chlazenim - je potreba to opravdu dobre zprevodovat, jinak se motor prehriva.
Až Profu vytáhnu ven, tak udělám i delší test, jestli se motor bude hřát a taky nějaké video. Ještě chybí spáchat servo řízení...

Obrázek Obrázek Obrázek

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 04 dub 2015 16:10
od Hanys
Kousek nástavby a lože pro baterku:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Upravené servo pro zatáčení, převod 4:1, síla 96kg/cm. Zde jsem trošku testoval uložení řídícího potenciometru. Protože není potřeba celý rozsah pohybu serva, ale cca jen 1/2, tak je potenciometr nasazený na převodu 2:1. Je uložený v silonovém domečku a s hřídelí spojený silonovou spojkou. Nemělo by tedy docházet k rušení, potenciometr se nedotýká žádné vodivé části modelu. To že je servo zešikma je jen optický klam :rock

Obrázek Obrázek Obrázek

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 04 dub 2015 16:56
od gecko-x
1:470 a 1:156 - tak to je síla. Ja to mam 3x rychlejší, to bude ten důvod toho hřítí. Jsem zvědavej na spotřebu, možná bych pak koupil taky tu 17,5 a mám redukční převodovku 1/3 od HPI. Jen se mi to proste zda moc pomalý. Teď mám na 1.stupeň to co ty na 2. :-)

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 08 dub 2015 20:07
od Hanys
Obrázek Obrázek

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 09 dub 2015 06:31
od Waldas
Hanys píše:Kousek nástavby a lože pro baterku:

Obrázek Obrázek Obrázek
Cau. Ako si uchytil k sebe ten predny nosnik, ktory je urobeny z 2 kusov? Zosroboval si to dokopy? Da sa tam potom z vrchu urobit zavit? Dik.
Vlado

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 09 dub 2015 14:31
od Hanys
Cau Vlado,
přilepil jsem ty dvě poloviny k sobě nejsilnějším Loctite a pojistil 4 šrouby M2: http://www.rc-trucker.com/photos/PROFA/ ... srouby.jpg
Příčník je přišroubovaný k rámu zespodu pomocí imbusů, je v něm pouze díra a zahloubení pro imbus M2.

PS: přijedeš s modely do Kopřivnice v červnu? viewtopic.php?f=2&p=34759#p34759

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 09 dub 2015 19:26
od Waldas
Uz mi je to jasne. Urobim to aj ja tak.
Do Koprivnice nepojdem s hrackarskou tatrou. Chcel by som ist az na buduci rok, ked uz bude UDS-ka hadam hotova.
Inak pekna praca s Profou...

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 09 dub 2015 21:34
od Hanys
Díky Vlado,
pozvánka do Kopřivnice je i pro rozestavěné modely, můžeš vzít VVNku. A co se T148 týká, má skutečný tatrovácký podvozek, povýšil jsi hračku na plně funkční model, který zaslouží uznání :yes

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 12 dub 2015 18:44
od Hanys
Nedoporučuju použití zajišťovacích červíků s důlkem Obrázek

Vyrazil jsem na první outdoorový test s Prófou, a během asi tříhodinové jízdy se postupně lehce povolily a následně protočily červíky na hřídelích. Díky drážce, kterou červík na hřídeli vytvořil nešly sundat ozubená kola... :angry
Všechny červíky s důlkem jsem vyhodil a nahradil je červíkem s ploškou a zalepil loctite.
Rozborka podvozku se hodí, zrovna jsem díly nachystal do lakovny.

Během jízdy se motor nehřál a to jsem celou dobu Prófu drtil na rychlejší převodový stupeň.

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 25 kvě 2015 17:13
od Hanys
Ostrý test přímo na trucktrialovém areálu absolvoval Prófa v sobotu 23.5. v Mohelnici.
Sice to zpočátku na videu vypadá jako na klouzačce, ale jak autor videa se zoomem odjede, je vidět opravdový sklon "vozovky". Kopec se téměř nedal vyjít bez pomoci "předního náhonu" :rofl
Video zde, čas 8:48
https://youtu.be/VuWtcYDBYSs?t=528


Během celého dne jsem vybil obě baterie s kapacitou 13.000mAh. Jezdil jsem většinou na rychlejší převodový stupeň, tedy dvojku, motor se vůbec nehřeje a regulátor taky ne. Doba jízdy na jednu baterku víc jak 3 hodiny. Regl stíhá chladit i přes oblaka prachu.

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 25 kvě 2015 19:27
od Hanys
Dvě videa z Mohelnice - 2015





Fotky budou následovat...

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 26 kvě 2015 21:27
od DRracer
Zvládnul jsi ten obávaný mohelnický kopec až nahoru ;) ?

Re: Tatra T813 8x8 PROFA

Napsal: 27 kvě 2015 09:04
od Hanys
Obrázek

Našel jsem na netu mapu z ročníku 2009, ale pro orientaci je dostačující. Po získání VIP vstupenek a zaparkování uvnitř areálu jsme se s Michalem rozhodli pokořit první větší kopec na obzoru. Volba padla na výjezd z malého lomu, označen číslem 16 na mapě. Prófa s novými červíky tentokrát přenášel svůj kroutící moment na všechna kola, bylo potřeba odhrábnout jemnou vrchní vrstvu a pak to po dvrdém podkladu šlo samo. Vyjel až nahoru, ale Michal se hrabe a hrabe... Couvnul jsem zpátky, podjel jeho stroj a pomohl mu zatlačením zdolat kopec.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Zajeli jsme zpátky omrknout naše obvyklé stanoviště pod tribunou u stánku s cukrovou vatou. Jezdit se tady dalo, kopce byly stejné jako minule. Jen ze shora byla vysypaná fůra hlíny.

Obrázek Obrázek



Na devátou hodinu byly volány posádky všech strojů k rozpravě, když všichni, tak všichni. Prófa se představil svojí velké soutěžní posádce, ukázal i podvozek a popřál hodně úspěchů v závodě.
Obrázek

Následovalo bratrské focení na palouku u lesa
Obrázek
DRracer píše:Zvládnul jsi ten obávaný mohelnický kopec až nahoru ;) ?
Palouk byl nahoře nad zmíněným obávaným kopcem, na mapě pod číslem 4, zde měla T138Nt4x4 minule problém protože se vlivem sklonu kopce stavěla na zadní. Ovšem Prófa se bez zahanbení postupně prohrabal až na úplný vrchol kopce


Pár fotek na skále
Obrázek Obrázek

Cvičný výjezd k pódiu



A rozlučková fotka na závěr
Obrázek