UPOZORNĚNÍ: ČERVNOVÝ ZÁVOD BUDE 27. 6.! Pro potenciální problémy s přihlášením tady na fórum, pokud by se vám objevila chyba přihlášení, není problém v hesle ale v cookies. Nutno vymazat mezipaměť a cookies v Nastavení vašeho prohlížeče.

Slévání

Domácí dílna, nářadí a technika, postupy a modelářské technologie.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Darkr
Senior člen fóra
Příspěvky: 278
Registrován: 03 bře 2009 10:33
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Bohdalovice, Český Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Slévání

Příspěvek od Darkr »

Zdravím,
po dlouhé době jsem se zase na pár dní dostal k modelařině. Vzhledem k tomu, že se 3D tisk dostal už i ke mě :) požádal jsem Pepu Dojčara jestli by mi neposkytl data pro tisk jeho nápravy na liazku, které si nechal odlít. Pepa mi data poskytl, za což mu děkuji :) a hned jsem se pustil do tisku :) Nejprve jsem nápravu vytiskl celou, abych viděl, jak to bude vypadat. Následně jsem model poupravil (rozdělil na poloviny) a vytiskl znovu. Celý nadšený jsem se samozřejmě hnedle pustil do formování :) tedy spíše do přípravy formovacího písku. No a hnedle tady jsem zjistil, že to nebude taková sranda :)
Míchal jsem, vážil jsem a zase míchal až jsem namíchal cosi připomínalo formovací písek. Pustil jsem se tedy do formování prvního výtisku. Sice to ani z daleka nepřipomínalo nápravu, ale něco se odlilo viz. galerie. Po delší přestávce jsem měl zase chvilku a tak jsem se pustil do dalšího kolečka (tisk - formování - odlití), výsledek opět nebyl valný. Nato jsem se dočetl, že se k odlévání používá sádra :) Samozřejmě mi to nedalo a musel jsem to hned zkusit :) opět následovalo kolečko tisk, zalití do sádry, následné vytavení plastu z formy. Výsledek byl nad očekávání lepší i když stále zmetek viz. žabka a náprava. Žabka celkem ušla až na pár vad vzniklých popraskáním formy. Hůře však dopadla náprava i když na první pohled to vypadalo nadějně.
Vlivem nedostatečně vytaveného plastu z formy došlo po nalití hliníku do formy k hoření a následnému vybublávání skrze nalivací kanál což mělo za následek ztuhnutí hliníku v nalévacím kanále a tim k nedolítí modelu. Nedostatečně proschlá forma (vznik prasklin při vytavování), poměrně dlouhá doba vlastního vytavování mě opět přesměrovala na písek viz. posledních pár fotek. Zde byl už problém způsoben mnou špatně navrženou formou jak jádra tak modelu. rozhodl jsem se i tak to odlít a výsledek zatím ze všech testů nejlepší. Každopádně dnes mě čeká další kolečko tak uvidím jak to dopadne :)
https://darkr.rajce.idnes.cz/Tavba/#

Waldas
Senior člen fóra
Příspěvky: 338
Registrován: 06 říj 2014 19:52
Účastník závodů RCTT: ne

Re: Slévání

Příspěvek od Waldas »

Velky obdiv, ze si sa na to dal. Verim, ze z toho bude pouzitelna naprava. Parada.

Hepcziiik
Expert fóra
Příspěvky: 541
Registrován: 01 pro 2009 12:32
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Lovčice, Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Slévání

Příspěvek od Hepcziiik »

Žába je super, ale na Líze se používá málokdy... :-D :-D :-D

Jo, život nás vývojářů, co neskládáme stavebnice bývá někdy veden cestou značně trnitou... :-)

Jen tak dál, ať se daří!
"Výkonnost vozidla není závislá jen na počtu koní, nýbrž na stupni porozumění mezi člověkem a vozidlem" (dílenská příručka Praga V3S)
"Jedete-li s větrem v zádech, naučte se využívat jeho sílu" (příručka k obsluze Trabant 601)

Uživatelský avatar
David
Senior člen fóra
Příspěvky: 349
Registrován: 18 úno 2009 12:08
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno-Husovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Slévání

Příspěvek od David »

Dobře ty!!

Před litím, předehříváš formu? Na mě osobně to působí, že rozdílem teplot ti dřív hliník ztuhne než vůbec stihne dotéct všude kde má.

Jinak co se týče formy, osobně bych volil spíše jeden větší vtok v místě diferenciálu a dva menší odfuky na koncích nápravy
David

Uživatelský avatar
Darkr
Senior člen fóra
Příspěvky: 278
Registrován: 03 bře 2009 10:33
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Bohdalovice, Český Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Re: Slévání

Příspěvek od Darkr »

Děkuji pánové,
jsem rád, že se vám to líbí :) Každopádně by mi nevadilo, že je ta cesta trnitá, ale vadí mi, že na to nemám dost času :(
Jinak nedělní odlévání opět nedopadlo :) i když je o něco lépší než poslední pokus :D Davide k předehřívání formy jsem se ještě nedostal. Myslím si, že problém dělá to jádro a to, že je moc křehké. Protože i poslední kus je nedolitý na zadní straně diferenciálu, proto se domnívám, že v místě kde přechází jádro do "nohavic" dojde k odlomení a následně vlivem proudu materiálu k posunutí k jedné straně.
Jinka vtokovou soustavu budu ještě ladit nejprve bych rád odladil to jádro :)
https://darkr.rajce.idnes.cz/Tavba/#18.jpg

Uživatelský avatar
Darkr
Senior člen fóra
Příspěvky: 278
Registrován: 03 bře 2009 10:33
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Bohdalovice, Český Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Re: Slévání

Příspěvek od Darkr »

Zdravím,
už je to nějakej ten pátek, co jsem měl čas věnovat se modelařině. O letošních Vánocích se nějaký ten čas našel. Využil jsem ho tedy k testování odlévání, konkrétně metody vytavitelného modelu. Proces je to poměrně zdlouhavý a nijak zvlášť jednoduchý.
Nejprve jsem postavil vytavovací pec, no neni to žádný zázrak, stavěl jsem ji z toho co dům dal, jelikož nebylo jisté, zda to bude fungovat :) Předpokládal jsem s teplotou kolem 600 °C, ale jak se později ukázalo postačuje teplota kolem 400°C. Modely jsem tiskl na 3D tiskárně z PLA materiálu. Následně je zalil sádrou. Pak následovalo kolečko: do rána jsem nechal sádru na vzduchu, potom v troubě cca 2 hod. na 150°C a nakonec před samotným litím ve vytavovací peci na 400°C cca 3hod. Neodléval jsem z hliníku, ale když už tak z mosazi. Samozřejme každým odlitkem se ukazovali různé problémy no, ale na konec jsem spokojen :). Zde je pár fotek :)
https://darkr.rajce.idnes.cz/Tavba/#20191221_211222.jpg

Waldas
Senior člen fóra
Příspěvky: 338
Registrován: 06 říj 2014 19:52
Účastník závodů RCTT: ne

Re: Slévání

Příspěvek od Waldas »

Honzo, je to velmi zaujimave a drzim palce, aby sa to podarilo
Naposledy upravil(a) Waldas dne 24 led 2020 15:04, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 2011
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Blansko

Re: Slévání

Příspěvek od Jozef Dojčar »

No Honzo, Ty jsi ale alchymista.....Ferda mravenec, práce všeho druhu je proti Tobě břídil :-)

Uživatelský avatar
Darkr
Senior člen fóra
Příspěvky: 278
Registrován: 03 bře 2009 10:33
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Bohdalovice, Český Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Re: Slévání

Příspěvek od Darkr »

Děkuji pánové :) Dnes jsem opět odléval, ale z šesti forem vyšly jen dvě a ješte zmetky, takže dnes se nedařilo :) Budu muset upravit modely.

Odpovědět