Seřízení soustruhu

Domácí dílna, nářadí a technika, postupy a modelářské technologie.
Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Seřízení soustruhu

Příspěvekod Slick7 » 17 lis 2011 16:10

Zkušení kolegové, mám na vás dotaz ohledně seřizování házivosti sklíčidla na soustruhu. Včera jsem zjistil, že mi to hází docela už dost, pomocí přesně broušené kulatiny, chycené do sklíčidla a pomocí přesného úchylkoměru chyceného v magnetickém stojánku jsem naměřil házivost skoro 3 desetiny milimetru (0,3mm) , takže jsem sklíčidlo demontoval, vyčistil čelisti, dosedací plochy sklíčidla na přírubu a celé jsem to opět zkompletoval. Potěšilo mě, když jsem přeměřoval házivost samotné příruby, že jsem naměřil házivost 0,01mm, na morse kuželu dokonce menší. Po kompletaci jsem stejně i tak naměřil na kontrolní kulatině ve sklíčidle házivost 0,1mm. Je to málo, nebo moc? Jak seřizujete sklíčidlo na sosutruhu Vy?
Dál bych chtěl s vámi probrat i postupy při seřizování souososti sklíčidla s koníkem. Když přidáte i foto, budu rád. Díky za rady.
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Uživatelský avatar
Střelec
Expert fóra
Příspěvky: 2052
Registrován: 03 bře 2007 21:41
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Rychnov - Východní Čechy

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Střelec » 17 lis 2011 17:46

Ty máš na soustruhu sklíčidlo???Mnohem lepší je univerzálka alespoň 3-čelisťová.V práci hlavu pokud to je nutné seřizovač podkládá na šroubu plíškem (jsou to miniaturní plechy jako např.listové spárové měrky) a tím to dolaďují k přesnosti proti Morse v koníku a měřáku na supportu.
Střelec - Honza
Ruský stroj - síly zdroj.
-----------------------------------------
DT-30
http://www.youtube.com/watch?v=8VOULfira3o
CZ Truck Trial

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Slick7 » 17 lis 2011 17:54

Díky za odpověď, ale mám za to co jsi viděl v práci, (pokud podkládall sklíčidlo) bylo seřizování sklíčidla na hazení do stran, já jsem dělal seřizování házení v ose. Jinak mám na soustruhu samozřejmě tříčelisťové sklíčidlo-univerzálku :D
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Uživatelský avatar
jezdec
Občasný přispěvatel fóra
Příspěvky: 73
Registrován: 06 bře 2006 23:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Chotěšov
Kontaktovat uživatele:

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod jezdec » 17 lis 2011 18:07

Je to 15 let co sem dělal ve fabrice na soustruhu. Co vím, tak všichni měli stočené osazení na přírubě o cca 0,1 mm. Potom se upnul do univerzálky (taky se říká sklíčidlo) kus broušené hřídele a pomocí hodinek a měděné paličky se postupně vycentrovala. Většinou se na přesné práce vytočily měkké čelisti. Taky staří mazáci doporučovaly utahovat ve jednom čtyřhranu.

A centrování koníka. Upne se dlouhá tyč sklíčidlo - koník a postupně se stočí kousek na straně koníka a potom na to samé číslo na straně sklíčidla. Změří a rozdíl se doladí na koníkovy - valná většina koníků má šroub na centrování do strany.

Uživatelský avatar
Střelec
Expert fóra
Příspěvky: 2052
Registrován: 03 bře 2007 21:41
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Rychnov - Východní Čechy

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Střelec » 17 lis 2011 18:13

To házení v ose tím právě dělají také.Je to seřizované jako celek současně,ale je to práce na cca.1-2 hod.(záleží na pečlivosti a zkušenostech seřizovače). Ale pak to soustruží jako nové zařízení.Podložky jsou jak na univerzálku tak i na uložení ložisek pro pohyb ve směru osy soustruhu.Podložky ve směru osy mají jen trochu jiný tvar,ale tloušťky jsou podobné,jsou slabší jak papír ( papír je silný proti těm spar.podložkám).
Střelec - Honza
Ruský stroj - síly zdroj.
-----------------------------------------
DT-30
http://www.youtube.com/watch?v=8VOULfira3o
CZ Truck Trial

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Slick7 » 17 lis 2011 18:23

jezdec píše:Je to 15 let co sem dělal ve fabrice na soustruhu. Co vím, tak všichni měli stočené osazení na přírubě o cca 0,1 mm. Potom se upnul do univerzálky (taky se říká sklíčidlo) kus broušené hřídele a pomocí hodinek a měděné paličky se postupně vycentrovala. Většinou se na přesné práce vytočily měkké čelisti. Taky staří mazáci doporučovaly utahovat ve jednom čtyřhranu.

A centrování koníka. Upne se dlouhá tyč sklíčidlo - koník a postupně se stočí kousek na straně koníka a potom na to samé číslo na straně sklíčidla. Změří a rozdíl se doladí na koníkovy - valná většina koníků má šroub na centrování do strany.


Díky za další odpověď. Tak něják postupuju i já, jen je tam malý problém, když vycentruješ přesně házivost, jak potřebuje a dotáhneš šrouby na sklíčidle, tak je to zase v trapu a můžeš začít znovu. Z tohoto důvodu, jsem radši osazení na přírubě nezmenšoval, protože je opravdu přesné a řeším přesné doladění jen tak, že sklíčidlo na přírubě pootáčím (mám tři polohy) a postupně proměřuju, tu nejlepší pak nechám.
Seřizování souososti mezi sklíčidlem a koníkem zase dělám tak, že si do sklíčidla upnu broušený hrot, to samé do koníka a mezi tyto hroty umístím přesně broušenou tyčku. Pak si dám na suport magnetický stojánek s úchylkoměrem a u sklíčidla ho vynuluju, pak pojíždím směrem ke koni a seřizuji kobylku, dokud není i zde výchylka nulová.
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Slick7 » 17 lis 2011 18:25

Střelec píše:To házení v ose tím právě dělají také.Je to seřizované jako celek současně,ale je to práce na cca.1-2 hod.(záleží na pečlivosti a zkušenostech seřizovače). Ale pak to soustruží jako nové zařízení.Podložky jsou jak na univerzálku tak i na uložení ložisek pro pohyb ve směru osy soustruhu.Podložky ve směru osy mají jen trochu jiný tvar,ale tloušťky jsou podobné,jsou slabší jak papír ( papír je silný proti těm spar.podložkám).


To se mi něják nezdá, podložkovat sklíčidlo na sosustruhu. Vím, že se to dělá u svěráku na fréze, ale soustruh :think
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Uživatelský avatar
Střelec
Expert fóra
Příspěvky: 2052
Registrován: 03 bře 2007 21:41
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Rychnov - Východní Čechy

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Střelec » 17 lis 2011 18:35

Také se mi to zdálo nějaké divné,ale dělají to ostřílení mazací co jsou ve fabrice 8 let a více.Ja jsem se u nich jen motal a ptal co to dělají a proč.
Střelec - Honza
Ruský stroj - síly zdroj.
-----------------------------------------
DT-30
http://www.youtube.com/watch?v=8VOULfira3o
CZ Truck Trial

Uživatelský avatar
jezdec
Občasný přispěvatel fóra
Příspěvky: 73
Registrován: 06 bře 2006 23:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Chotěšov
Kontaktovat uživatele:

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod jezdec » 17 lis 2011 19:36

Nějak si nedokážu představit co podkládají na ložisku. Jestli hází ložisko je třeba ho vyhodit a ostatní házející součásti taky. Jestli je někde mezi domkem, ložiskem a hřídelí místo na podložku,ať už třeba setinovou je něco špatně. Radiální vůle se myslím vymezuje dotažením matic.
Vypodložit sklíčidlo je taky nic moc, když ho sundám a dám čtyřpaknové, nebo lícní desku, tak po navrácení zpět ho budu zase pracně podkládat? To se v Plzeňské Škodovce nedělalo, ale je jiná doba tak sou možná i jiný postupy.

Jestli to není tím motáním :) to se potom řekne první věc, jen aby dotyčný dal pokoj :wink:

Slick7: To že se ti pohne sklíčidlo, když ho utáhneš. Musí se vyklepávat dotažené, né na krev, ale dotažené musí být. Co vím, tak jsem ho potom ani nedotahoval a drželo. Ale jak píšu, používají se měkké čelisti kvuli přesnosti a taky otlaky nejsou žádné.

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Slick7 » 17 lis 2011 19:57

jezdec píše:Slick7: To že se ti pohne sklíčidlo, když ho utáhneš. Musí se vyklepávat dotažené, né na krev, ale dotažené musí být. Co vím, tak jsem ho potom ani nedotahoval a drželo. Ale jak píšu, používají se měkké čelisti kvuli přesnosti a taky otlaky nejsou žádné.


Dotahnu šrouby na cit, aby bylo možné ještě poklepem seřídit sklíčidlo, ale jak ho seřídím a chci šrouby dotáhnout pro pracovní použití, tak se seřízení celé rozjede. Takže takový proces provádím, když seřizuji uneverzální sklíčidlo na dělící desku.

Nějak nechápu jak si děláte měkké čelisti na soustruh?
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Uživatelský avatar
Střelec
Expert fóra
Příspěvky: 2052
Registrován: 03 bře 2007 21:41
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Rychnov - Východní Čechy

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Střelec » 17 lis 2011 20:00

" jezdec " to nevím,jsou to na staré dílně staré provedení soustruhu a na nové dílně ( té velké) to se prý dělá jinak.To ale nevím jak.
Střelec - Honza
Ruský stroj - síly zdroj.
-----------------------------------------
DT-30
http://www.youtube.com/watch?v=8VOULfira3o
CZ Truck Trial

Uživatelský avatar
jezdec
Občasný přispěvatel fóra
Příspěvky: 73
Registrován: 06 bře 2006 23:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Chotěšov
Kontaktovat uživatele:

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod jezdec » 18 lis 2011 08:18

Měkké čelisti se dělají z normální nezakalené ocele. Základem je mít kalené kousky, které se zasouvají do sklíčidla a pak se na ně přišroubují vyrobené měkké čelisti. Ty potom normálně nasadíš do sklíčidla, utáhneš kousek nějakého zbytku a nožem protočíš přesný průměr jaký potřebuješ. Výhoda při správném provedení je absolutní neházivost, nejsou otlaky a obrobek upneš vždy do stejné vzdálenosti.
měkké čelisti
tvrdý základ
tady i na 80ku sklíčidlo


Používáš pod šrouby podložky? Zkusit dát nové, rovné.

Zdenda
Junior člen fóra
Příspěvky: 102
Registrován: 02 pro 2008 18:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kunčina okr. Svitavy

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Zdenda » 18 lis 2011 09:09

Trošku bych to shrnul, podkládat univerzálku pod některým šroubem je podle mě nesmysl, za mou 22letou praxi jsem to neviděl a ani o tom neslyšel. Menší osazení příruby oproti univerzálce není na škodu, dělá se to. Rozdíl nesmí být velký, 0,1 je až až. Šrouby se utáhnou a univerzálka se doklepe hliníkovou nebo měděnou paličkou. Měkké čelisti jsou fajn, jenže protáčet na stolním soustruhu ocelové čelisti není zrovna snadná práce. Ty mašinky železo berou ztěžka a tady je k tomu ještě přerušovaný řez.
Přesně se dá dělat i v normálních čelistech, utahuje se potom jen jedním pastorkem, bývá označený 0. Chce to ale zkusit všechny tři, pro jistotu.
Při rozebírání univerzálky se dává všechno zpátky tak, jak to bylo. Ten nulový pastorek je přesnější.
Navíc, pokud máš víc sad čelistí, na přesnou práci bych bral ty, co byly při koupi u univerzálky.

A ještě něco - člověk, který dělá 8 let ve fabrice ještě zdaleka nemusí být ostřílený mazák. Znám frézaře s X lety praxe, který utahuje kliku u svěráku ranami železným kladivem.

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Slick7 » 18 lis 2011 09:23

No, tak to je taky dobrý názor a mám za to, že některé soustruhy by s těmi měkkými čelistmi měly opravdu problém.
Zajímala by mě tedy ještě otázka: Po kompletaci jsem naměřil na kontrolní kulatině ve sklíčidle házivost 0,1mm. Je to málo, nebo moc?
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Zdenda
Junior člen fóra
Příspěvky: 102
Registrován: 02 pro 2008 18:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kunčina okr. Svitavy

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Zdenda » 18 lis 2011 12:05

Hodně záleží na konkrétní práci. Pokud jde o hřídel do převodovky, ozubená kola by už mohla jít bez vůle na doraz. Ještě horší je to u domečku, kam se mají z obou stran zalisovat ložiska. Tam by házivost mezi oběma průměry neměla být větší než 0,01mm.

Uživatelský avatar
Střelec
Expert fóra
Příspěvky: 2052
Registrován: 03 bře 2007 21:41
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Rychnov - Východní Čechy

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Střelec » 18 lis 2011 13:27

:mrgreen: Jak jsem psal - Ja jsem se u nich jen motal a ptal co to dělají a proč.Víc k tomu nevím a píšu to co mi řekli.A jak se říká,všechno je jednou poprvé. :mrgreen: :beer :beer
Střelec - Honza
Ruský stroj - síly zdroj.
-----------------------------------------
DT-30
http://www.youtube.com/watch?v=8VOULfira3o
CZ Truck Trial

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Slick7 » 18 lis 2011 13:44

Zdenda píše:Hodně záleží na konkrétní práci. Pokud jde o hřídel do převodovky, ozubená kola by už mohla jít bez vůle na doraz. Ještě horší je to u domečku, kam se mají z obou stran zalisovat ložiska. Tam by házivost mezi oběma průměry neměla být větší než 0,01mm.


Si snad děláš srandu, to se na sklíčidle dá dosáhnout takové přesnosti, když mám 180ku? Osobně si myslím, jestli by na takovou přesnou, precizní práci, nebylo lepší univerzálku sundat a použít morse kužel, který je přímo ve vřetenu a na kterém jsem naměřil takřka nulovou výchylku. Obráběné součásti bych upínal pomocí kleštinového upínače. Už to někdo z vás zkoušel?

http://www.batacz.cz/sa-trade-zahradni- ... 98899.html
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Zdenda
Junior člen fóra
Příspěvky: 102
Registrován: 02 pro 2008 18:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kunčina okr. Svitavy

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Zdenda » 18 lis 2011 15:17

Srandu si nedělám, taková je obráběčská realita. S troškou práce se toho dá dosáhnout, mám soustruh D240x500G od BOW. Je tam původní čínská 125mm univerzálka. Teď jsem do ní upnul frézu pr. 16 a na válcové stopce mi hází 0.025. Bez jakéhokoli rovnání nebo vyklepávaní, takže i s čínskou univerzálkou to jde. Asi jsi měl smůlu na univerzálku, u těch malých mašin je dost často něco špatně.
Ten kleštinový upínač na odkazu se mi zdá hodně drahý, kleštinová hlavička ER32 s Mk 3 se dá pořídit už za nějakých 950Kč, kleštiny jsou do pr. 20 a jedna stojí okolo 250 Kč. Takže se s trochou štěstí dostaneš na takové 3000Kč.

Zdenda
Junior člen fóra
Příspěvky: 102
Registrován: 02 pro 2008 18:52
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kunčina okr. Svitavy

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Zdenda » 18 lis 2011 16:00

Napadá mě ještě neco lepšího: možná by nebylo od věci místo té kleštinové hlavičky koupit novou univerzálku, ale od TOSu, žádnou čínu. Třeba tady:
http://www.kovonastroje.cz/store/eshop. ... de=8820323
S takovou se dostaneš na házivost 0.02 vcelku rychle. Stačilo by jen přesoustružit přírubu a napasovat ji tam.

Uživatelský avatar
Střelec
Expert fóra
Příspěvky: 2052
Registrován: 03 bře 2007 21:41
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Rychnov - Východní Čechy

Re: Seřízení soustruhu

Příspěvekod Střelec » 18 lis 2011 17:21

Jestli se nepletu tak soustruh 240 x 500 má vřeteno s nastavitelnými kuželíkovými ložisky a házivost vřetene je nějak 0,005 mm???jestli se nepletu??Něco mi před chvíli říkal soused František( je to soustružník a frézař v důchodu),že to jsou soustruhy z té vyšší kategorie kolem 35 tisíc.To je již jiná liga,nééé???
Střelec - Honza
Ruský stroj - síly zdroj.
-----------------------------------------
DT-30
http://www.youtube.com/watch?v=8VOULfira3o
CZ Truck Trial


Zpět na „Dílna, vybavení a pracovní postupy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host