Slévání

Domácí dílna, nářadí a technika, postupy a modelářské technologie.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Darkr
Senior člen fóra
Příspěvky: 268
Registrován: 03 bře 2009 10:33
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Bohdalovice, Český Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Slévání

Příspěvek od Darkr » 09 zář 2018 00:13

Zdravím,
po dlouhé době jsem se zase na pár dní dostal k modelařině. Vzhledem k tomu, že se 3D tisk dostal už i ke mě :) požádal jsem Pepu Dojčara jestli by mi neposkytl data pro tisk jeho nápravy na liazku, které si nechal odlít. Pepa mi data poskytl, za což mu děkuji :) a hned jsem se pustil do tisku :) Nejprve jsem nápravu vytiskl celou, abych viděl, jak to bude vypadat. Následně jsem model poupravil (rozdělil na poloviny) a vytiskl znovu. Celý nadšený jsem se samozřejmě hnedle pustil do formování :) tedy spíše do přípravy formovacího písku. No a hnedle tady jsem zjistil, že to nebude taková sranda :)
Míchal jsem, vážil jsem a zase míchal až jsem namíchal cosi připomínalo formovací písek. Pustil jsem se tedy do formování prvního výtisku. Sice to ani z daleka nepřipomínalo nápravu, ale něco se odlilo viz. galerie. Po delší přestávce jsem měl zase chvilku a tak jsem se pustil do dalšího kolečka (tisk - formování - odlití), výsledek opět nebyl valný. Nato jsem se dočetl, že se k odlévání používá sádra :) Samozřejmě mi to nedalo a musel jsem to hned zkusit :) opět následovalo kolečko tisk, zalití do sádry, následné vytavení plastu z formy. Výsledek byl nad očekávání lepší i když stále zmetek viz. žabka a náprava. Žabka celkem ušla až na pár vad vzniklých popraskáním formy. Hůře však dopadla náprava i když na první pohled to vypadalo nadějně.
Vlivem nedostatečně vytaveného plastu z formy došlo po nalití hliníku do formy k hoření a následnému vybublávání skrze nalivací kanál což mělo za následek ztuhnutí hliníku v nalévacím kanále a tim k nedolítí modelu. Nedostatečně proschlá forma (vznik prasklin při vytavování), poměrně dlouhá doba vlastního vytavování mě opět přesměrovala na písek viz. posledních pár fotek. Zde byl už problém způsoben mnou špatně navrženou formou jak jádra tak modelu. rozhodl jsem se i tak to odlít a výsledek zatím ze všech testů nejlepší. Každopádně dnes mě čeká další kolečko tak uvidím jak to dopadne :)
https://darkr.rajce.idnes.cz/Tavba/#

Waldas
Senior člen fóra
Příspěvky: 278
Registrován: 06 říj 2014 19:52
Účastník závodů RCTT: ne

Re: Slévání

Příspěvek od Waldas » 09 zář 2018 12:18

Velky obdiv, ze si sa na to dal. Verim, ze z toho bude pouzitelna naprava. Parada.

Hepcziiik
Expert fóra
Příspěvky: 527
Registrován: 01 pro 2009 12:32
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Lovčice, Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Slévání

Příspěvek od Hepcziiik » 10 zář 2018 21:38

Žába je super, ale na Líze se používá málokdy... :-D :-D :-D

Jo, život nás vývojářů, co neskládáme stavebnice bývá někdy veden cestou značně trnitou... :-)

Jen tak dál, ať se daří!
"Výkonnost vozidla není závislá jen na počtu koní, nýbrž na stupni porozumění mezi člověkem a vozidlem" (dílenská příručka Praga V3S)
"Jedete-li s větrem v zádech, naučte se využívat jeho sílu" (příručka k obsluze Trabant 601)

Uživatelský avatar
David
Senior člen fóra
Příspěvky: 341
Registrován: 18 úno 2009 12:08
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno-Husovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Slévání

Příspěvek od David » 12 zář 2018 08:58

Dobře ty!!

Před litím, předehříváš formu? Na mě osobně to působí, že rozdílem teplot ti dřív hliník ztuhne než vůbec stihne dotéct všude kde má.

Jinak co se týče formy, osobně bych volil spíše jeden větší vtok v místě diferenciálu a dva menší odfuky na koncích nápravy
David

Uživatelský avatar
Darkr
Senior člen fóra
Příspěvky: 268
Registrován: 03 bře 2009 10:33
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Bohdalovice, Český Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Re: Slévání

Příspěvek od Darkr » 12 zář 2018 21:50

Děkuji pánové,
jsem rád, že se vám to líbí :) Každopádně by mi nevadilo, že je ta cesta trnitá, ale vadí mi, že na to nemám dost času :(
Jinak nedělní odlévání opět nedopadlo :) i když je o něco lépší než poslední pokus :D Davide k předehřívání formy jsem se ještě nedostal. Myslím si, že problém dělá to jádro a to, že je moc křehké. Protože i poslední kus je nedolitý na zadní straně diferenciálu, proto se domnívám, že v místě kde přechází jádro do "nohavic" dojde k odlomení a následně vlivem proudu materiálu k posunutí k jedné straně.
Jinka vtokovou soustavu budu ještě ladit nejprve bych rád odladil to jádro :)
https://darkr.rajce.idnes.cz/Tavba/#18.jpg

Odpovědět