Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Návody a rady pro stavbu, postupy, materiály, zkušenosti.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Baterfly
Klub RC Truck Trial Praha
Příspěvky: 1442
Registrován: 21 lis 2006 16:07
Skype: zelvaha
Účastník závodů RCTT: ano
Bydliště: Praha-6, Řepy
Kontaktovat uživatele:

Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od Baterfly » 06 říj 2009 13:54

Začal jsem si v počitači modelovat nové nápravy pro Mrchu a při hledání nějakých pravidel pro umístnění čepů řízení jsem narazil na Ackermannovy pravidla http://www.rctek.com/technical/handling ... ciple.html který popisují kde mají čepy být, aby kola zatáčely přesně podle poloměru zatáčení tak jak to tu už Roman kreslil v http://forum.rc-trial.com/phpBB3/viewto ... &start=140 . Prohrabal jsem fokty modelů a zjistil jsem jednu věc, že plno modelů to nerespektuje. Představu jak to navrhnout pro Seriové a Prototypová vozidla pro všechny režimy jízdy mám, ale...
Zajímalo by mě jestli se s tím má smysl zabývat a stavět nápravy s přesným chodem kol podle poloměru zatáčení. Vím že je tam dost vlivů jako uzavřený diferenciál a další věci který výsledek ovlivňují a vnášejí do toho chybu ale přesto mě to zajímá.


PS:Omlouvám se že zakládám další vlákno o řízení, ale z mnoha důvodů jsem nechtěl na nic navazovat.

Uživatelský avatar
PAPAN
Senior člen fóra
Příspěvky: 395
Registrován: 01 bře 2008 06:00
Účastník závodů RCTT: ano
Bydliště: Varnsdorf
Kontaktovat uživatele:

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od PAPAN » 07 říj 2009 07:44

Hezky, názorně vysvětleno. :mrk
Můj názor je ten že při uzavřených diferenciálech Není nutno se úzkostlivě držet těchto pravidel.
Samozřejmě je lepší když je geometrie co nejblíže těmto pravidlům.
Uzávěra narušuje funkci tohoto principu. Dále je rozdíl mezi konstrukcí co máš na Unimogu : každá náprava vlastní motor – to se částečně chová jako když používáš mezinápravový diferenciál. A centrálním kardanem, tam je ta geometrie ještě více potlačena. Tuhá náprava se spojovačkou nebo dělená náprava jsou taky každá úplně jinde. Nedílnou součástí toho všeho je na jakém principu je postaven podvozek hlavně jakou konstrukci odpružení použiješ. Je zde též potřeba zohledňovat síly které na řízení působí – se zvětšováním rejdu je potřeba trošku zasahovat do úhlů pod jakými táhla jsou.
Nejlepší je používat uzavíratelné diferenciály.
V triálu jde hlavně o komplexní jízdní vlastnosti! A ještě více na mezikusu. :rofl

Uživatelský avatar
Aleš Papoušek
Klub RC Truck Trial Praha
Příspěvky: 2947
Registrován: 12 srp 2005 09:46
Účastník závodů RCTT: ano
Bydliště: Říčany

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od Aleš Papoušek » 07 říj 2009 08:07

Trial je hlavně o pomalé jízdě ve špatném terénu a od auta se vyžaduje co největší rejd a co nejlepší přenos síly na zem a jednoduchost modelu.
Z tohoto základního pravidla vyplývá, že uzavíratelné diferenciály krásné, ale složité a mohou vést k poruchovosti. Takže převažuje náprava bez diferenciálu.
Když už je náprava bez diferenciálu, pak už nemá cenu řešit správné odvalování pneumatik vůči terénu. K přihlédnutí k tomu, že je potřeba vždy zatočit, i když některé z řiditelných kol není ve styku s podkladem, tak pak je výhodou, že každé kolo je vytočeno o maximální rejd.
O měření sbíhavosti snad ještě ani nikdy na trialu řeč nešla.
Další je, že se používá u svislých čepů jednoduchý kardan a jak je známo, ten má na výstupu rozdílnou úhlovou rychlost. Takže další důvod, proč neřešit geometrii zatáčení.
Toto platí opravdu jen o modelech pro trial, pro rychlé modely pro asfalt to neplatí a má smysl řešit geometrii.
legenda S2, podle data výroby
Tatra 815 4x4, Tatra 137 4x4,Tatra 813 8x8, Praga UV80 4x4,
ZIL 131 6x6, LIAZ 150.261, Unimog 1350L, ZIL 3910, URO F2, GAZ

Uživatelský avatar
Baterfly
Klub RC Truck Trial Praha
Příspěvky: 1442
Registrován: 21 lis 2006 16:07
Skype: zelvaha
Účastník závodů RCTT: ano
Bydliště: Praha-6, Řepy
Kontaktovat uživatele:

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od Baterfly » 09 říj 2009 10:55

Takže by se dalo říct že smysl to má, ale čistě pro trial je z technických a nákladových důvodů vhodné najít nějaký kompromis. Pokud by tedy bylo řízení kol přesné tak do jízdy auta by se vnášelo míň chyb. Teorii nepitvám jen kvůli Mrše, ale i pro to že mám potřebu to pochopit víc do hloubky a pak to časem využít na stavbu něčeho na pokusy s robotikou ale zároveň i pro trial.
Uvažuji místo použití diferenciálu o rozdělení náprav a použití co kolo to vlastní motor. U mrchy to tak je že náprava pod větším zatížení se točí míň, tak v nápravě by to mohlo fungovat stejně a v terénu se to nějak stovná nebo by se to dalo ovlivnit korekcí rychlostí motorů.
Kdyby se použily tyhle CVD kardany http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec=product&id=8302 tak by se dala odstranit rozdílná úhlová rychlost, pokud to tak opravdu funguje.

Uživatelský avatar
Aleš Papoušek
Klub RC Truck Trial Praha
Příspěvky: 2947
Registrován: 12 srp 2005 09:46
Účastník závodů RCTT: ano
Bydliště: Říčany

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od Aleš Papoušek » 09 říj 2009 11:27

Takový podvozek tu je - Praga UV80 - http://forum.rc-trial.com/phpBB3/viewto ... ?f=9&t=457
legenda S2, podle data výroby
Tatra 815 4x4, Tatra 137 4x4,Tatra 813 8x8, Praga UV80 4x4,
ZIL 131 6x6, LIAZ 150.261, Unimog 1350L, ZIL 3910, URO F2, GAZ

JirkaW
Expert fóra
Příspěvky: 1381
Registrován: 16 lis 2007 22:20
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Praha, Česká republika

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od JirkaW » 09 říj 2009 14:43

Při motoru v každém kole se ti otevírá možnost elektronických diferenciálů jak na nápravě tak i mezi nima. Důležité je abys to stíhal upáčkovat. Honek ml. určitě může vyprávět. V Němcích to vyřešili pravidlem motoru (motorů) do jedné hřídele zapojené a stejnými otáčkami náprav. U nás to bude určitě taky brzy platit. Teda bavíme se o sériovkách.
JW
S2 MARO59-LOOPS Model - Kraz - Mistr Rakouska 2018
P MARO59 - Unimog
S3 MARO59-LOOPS Model - ZIL 157 - Mistr Evropy 2018
S4 MARO59-LOOPS Model - Fiat 690
S2 MARO59 - Bremach - Mistr Ostrial 2018

Uživatelský avatar
M.S
Senior člen fóra
Příspěvky: 330
Registrován: 20 lis 2006 18:47
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Strašín
Kontaktovat uživatele:

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od M.S » 09 říj 2009 16:43

Žádnou korekci rychlosti motorů nepoužívám, ale už při tomhle paralelním zapojení všech motorů je to krásná ukázka el diferenciálu. Čím víc proudu, tím větší svornost. A na suchým asfaltu do půl plynu krásně zatáčí jak s otevřeným diferem.

Samozřejmě, pokud by se k zatáčení samotnému ještě přidala rozdílná rychlost motorů, stalo by se z RC-Trialovýho auta "zatáčecí UNCéčko" :)

To by pak byl buchar na Snailery...

Uživatelský avatar
Baterfly
Klub RC Truck Trial Praha
Příspěvky: 1442
Registrován: 21 lis 2006 16:07
Skype: zelvaha
Účastník závodů RCTT: ano
Bydliště: Praha-6, Řepy
Kontaktovat uživatele:

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od Baterfly » 09 říj 2009 17:34

Do seriovek to nezamýšlím, tam se mi ani nelíbí Dig. Je ale dobré vědět co se zamýšlí a povedu to v opatrnosti. V podstatě jde o takovou demonstraci možností a hlavně si oživení spousty věcí co mi jaksi časem vymyzely z hlavy. Podvozek by asi nebyl přímo určem pro trial ale chtěl bych aby byl schopen zajezdit sekce jako X nebo P. Koncepce neni ještě jasná ale už je nějaký malý náznak a představa, ale zatím to chci udřžet v teoretické rovině než to uzraje. Páčkovat by se nemělo, serva by měly řídit controlery a starat se řízení. Na vysílači by měl jít navolit jen režim normal, vše točí, krab a jednou pákou směr a druhou plyn. Jsou vůbec ještě nějaký další režimy?

Uživatelský avatar
PAPAN
Senior člen fóra
Příspěvky: 395
Registrován: 01 bře 2008 06:00
Účastník závodů RCTT: ano
Bydliště: Varnsdorf
Kontaktovat uživatele:

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od PAPAN » 10 říj 2009 07:11

Když už takto teoreticky. Kámoš mi navrhoval použít krokové motory. Přesně naprogramuješ kolik se který motor má otáčet i rejd každého kola můžeš přesně určit. Řídit to můžeš z notebooku přes WIFI.

Uživatelský avatar
Baterfly
Klub RC Truck Trial Praha
Příspěvky: 1442
Registrován: 21 lis 2006 16:07
Skype: zelvaha
Účastník závodů RCTT: ano
Bydliště: Praha-6, Řepy
Kontaktovat uživatele:

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od Baterfly » 25 led 2010 16:09

Trošku si hraji s návrhem nových náprav a narazil jsem na malý problém. Potřebuji spojit hřídel akuvrtačky a hruškou diferenciálu.
Osa vrtačky má průměr 12 mm a hruška 8 mm. Potřeboval bych nejraději do osy vrtačky udělat osmičku díru a do toho strčit hrušku a přes to dát kroužek s červem. Jenom si nejsem jist jestli stěna 2 mm na větší hřídeli nebude málo?
Tady jsou obrázky jak by to mělo vypadat: http://www.rajce.net/f213050199 http://www.rajce.net/f213050196 .

Uživatelský avatar
Aleš Papoušek
Klub RC Truck Trial Praha
Příspěvky: 2947
Registrován: 12 srp 2005 09:46
Účastník závodů RCTT: ano
Bydliště: Říčany

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od Aleš Papoušek » 25 led 2010 16:43

2 mm materialu by mohlo stačit, ale jiná otázka je - podaří se udělat díra do hřídele vrtačky? Většinou to bývá nějak tepelně upraveno a vrtat se do toho moc nedá.
legenda S2, podle data výroby
Tatra 815 4x4, Tatra 137 4x4,Tatra 813 8x8, Praga UV80 4x4,
ZIL 131 6x6, LIAZ 150.261, Unimog 1350L, ZIL 3910, URO F2, GAZ

Uživatelský avatar
Baterfly
Klub RC Truck Trial Praha
Příspěvky: 1442
Registrován: 21 lis 2006 16:07
Skype: zelvaha
Účastník závodů RCTT: ano
Bydliště: Praha-6, Řepy
Kontaktovat uživatele:

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od Baterfly » 25 led 2010 16:53

Aleši jsou to ty čínský akuvrtačky. Vrtat do to jde jen se to dost blbě upíná do univerzálky :D Tak snad to bude stačit, půjde na to ještě ten stavěcí kroužek a celé se to slepí lepidlem na ložiska. Hruška je kalená a nechce se mi do ní nějak zasahovat.

Uživatelský avatar
Hanys
Expert fóra
Příspěvky: 1348
Registrován: 13 srp 2005 06:46
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kósek na sever vod Brna
Kontaktovat uživatele:

Re: Nápravy s přesným řízením, teoretická pitva

Příspěvek od Hanys » 25 led 2010 17:03

A co kdybys osoustružil hřídel akuvrtačky na pr.8mm a pak bys měl ten kroužek stejně silný pro obě spojované části...
Upneš to podobně jako je to na tomto obrázku - do vyrobené kleštiny:
Obrázek
Hanys
rctruckercom@seznam.cz
http://www.rc-trucker.com
http://www.youtube.com/rctruckercom

"Není problém něco vyrobit, jen je potřeba nejdřív přijít na to jak...?"

Odpovědět