DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Návody a rady pro stavbu, postupy, materiály, zkušenosti.
Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1834
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Jedovnice

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Jozef Dojčar » 12 dub 2016 15:08

Funkční klec diferenciálu ručně vyrobit nejde, ta je dělaná na CNC stejně jako rozvodovky a čela rozvodovek. Ale jinak se snažím vše konstruovat tak, abych si vystačil se soustruhem, akuvrtačkou a pilníkem.
josef.dojcar@email.cz

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Slick7 » 24 črc 2017 18:47

A znáte tohle řešení diferenciálu na stejných nápravách jako Tatra?
https://www.youtube.com/watch?v=G9wNbXZf6wU
Je to velmi jednoduché, otázka je, co by takový diferenciál vydržel a to stejné platí i o tom diferenciálu konstrukce originál Tatra, protože modely 1:10 nejsou zrovna lehké a to co s nimi někteří dělají není zase modelové ježdění. A mínus bude určitě cena, složitost zástavby do modelu, přesné seřízení kuželových kol, vyřešení problému spínacího mechanismu, jeho zaizolování proti nečistotám a celková spolehlivost diferenciálu. Další problém je v samotné montáži i kdyby to někdo dotáhl do konce, jedná se o tak složitý mechanizmus, že nebude moc lidí schopných si ho instalovat, provádět údržbu a v případě poruchy ho opravit. Už jen jednoduché Tatra nápravy jsou pro některé modeláře oříšek pro správné sestavení a údržbu, tohle by se rovnalo pro některé pomalu maturitě.
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 746
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod DRracer » 24 črc 2017 18:53

Ani jsem se nemusel dívat na video a bylo mi jasné, že mluvíš o dalším konstrukčním řešení Hanse Ledwinky :) .
Ano, znám, ale nejsem si jist, zda je to odolnější než čelní diferenciály Tatra.

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Slick7 » 24 črc 2017 18:57

A jak se to dostalo do Pinzgauera a bylo to použito někdy v nějaké Tatře?
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Uživatelský avatar
DRracer
Expert fóra
Příspěvky: 746
Registrován: 01 črc 2007 13:36
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod DRracer » 24 črc 2017 19:01

Nevím o tom, že by to někdy bylo v nějaké Tatře.
A do Steyeru se to dostalo prostě tak, že po válce po propuštění z vězení tam Hans Ledwinka pracoval. Podle mého názoru prostě rozvíjel svou myšlenku páteřového rámu, kyvných polonáprav a vzduchem chlazeného motoru...

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Slick7 » 24 črc 2017 19:13

Mně se to řešení moc líbí, v principu jednoduché, ale velký problém sehnat potřebná kvalitní kuželová kola, protože nejmenší co se dělají je modul 1z13 a to je moc a není u nás moc firem, co by ti byly schopni vyrobit přesná kuželová kola tak, jak mají být. Takže na tohle bych musel použít kola z nějakého modelu, nejspíš z buginy na spalovací motor, ale to už by taky mohly být moc velké, takže možná kola z Tamiya stavebnice a to už není ocel, ale zinková slitina a to už smrdí průserem. Nebo se na to vykašlat a nechat to natvrdo.
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1834
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Jedovnice

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Jozef Dojčar » 24 črc 2017 19:47

Přemýšlel jsem o tom, jak co nejvíc zmenšit uzávěrku do svých modelů a napadlo mě řešení pomocí kuliček. V kleci je ozubené kolečko diferenciálu s hřídelkou, ve které jsou důlky a do těch po pohybu objímky zapadnou kuličky které jsou normálně v kanálcích klece diferenciálu. Po uvolnění objímky vnitřní hřídel kuličky vytlačí zpět do kanálků v kleci a diferenciál je opět funkční. Zatím jenom moje teorie.

Obrázek Obrázek
josef.dojcar@email.cz

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Slick7 » 24 črc 2017 19:55

Teorie dobrá a už jsi vymyslel, jak bude zajištěný ten kroužek na té hřídeli? Přes péro? A použil bych dvě kuličky, na každé straně jednu, aby se síly co budou tlačit na ten kroužek vyrovnali. A jak vyřešit mechanizmus přenosu na ten kroužek, přes vidličku?
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1834
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Jedovnice

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Jozef Dojčar » 24 črc 2017 20:26

Je to nakreslené narychlo, takže vnitřní kroužek bych v mém případě lisoval na hřídelku společně s pastorkem (na péro tam není dost místa), kuličky by tam mohly být 4 do kříže a řazení vidličkou jak říkáš. Chod objímky je cca 2-3 mm.
josef.dojcar@email.cz

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Slick7 » 24 črc 2017 20:32

Myslel jsem ten kroužek přesuvný, jak zajistíš přenos sil, perem?
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Uživatelský avatar
Hanys
Expert fóra
Příspěvky: 1330
Registrován: 13 srp 2005 06:46
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Kósek na sever vod Brna
Kontaktovat uživatele:

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Hanys » 24 črc 2017 20:39

Přesuvný kroužek je na volno, jen zatlačuje kuličky.
Hanys
rctruckercom@seznam.cz
http://www.rc-trucker.com
http://www.youtube.com/rctruckercom

"Není problém něco vyrobit, jen je potřeba nejdřív přijít na to jak...?"

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1834
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Jedovnice

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Jozef Dojčar » 24 črc 2017 20:39

Ten posuvný kroužek je tam pouze proto, aby zatlačil kuličky do vnitřní hřídelky. Žádnou jinou funkci nemá. Dokonce se ani nemusí otáčet. Rotační pohyb přenáší klec diferenciálu, která je spojená s převodovkou pomocí hřídele..V té kleci to není zakresleno a koukám že mě Martin předběhl :wink:
Naposledy upravil(a) Jozef Dojčar dne 24 črc 2017 20:44, celkem upraveno 1 x.
josef.dojcar@email.cz

Uživatelský avatar
Michal Boček
Junior člen fóra
Příspěvky: 203
Registrován: 02 pro 2005 23:40
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Michal Boček » 24 črc 2017 20:43

Pokud o dobře chápu tak ten vnější kroužek se může volně protáčet protože kuličkou se spojuje jen klec diferáku s vnitřní oskou. A nebo naopak bude na pevno a tím pádem tam nemusí být ani vidlička a drážka na ni ...
Á, Pepa byl rychlejší :D
Ale asi by bylo lepší kdyby se otáčel protože při zatížení by to mělo velké tření :? .
patřím nejen k nim - http://www.uds.unas.cz 8)

Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Expert fóra
Příspěvky: 1834
Registrován: 12 srp 2005 06:35
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Jedovnice

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Jozef Dojčar » 24 črc 2017 20:46

Napevno být nemůže, to bys musel posouvat diferenciálem, nebo máš nějaký nápad? Takhle jak to je, se může otáčet všechno, co má potřebu se otáčet a ničemu to nevadí :wink:
josef.dojcar@email.cz

Uživatelský avatar
Slick7
Senior člen fóra
Příspěvky: 465
Registrován: 29 lis 2005 18:49
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Slick7 » 24 črc 2017 20:55

Jojo, pravda, kroužek je na volno. Já mám pořád v hlavě trochu jiný typ uzamykání -biggrin
TXT Tarantule, CB-MB Actros, T813 6x6TP, T816Tomeček Dakar, CC-01, AP-50, AP-32

Uživatelský avatar
Michal Boček
Junior člen fóra
Příspěvky: 203
Registrován: 02 pro 2005 23:40
Účastník závodů RCTT: ne
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: DIFERENCIÁL TATRA 1:10 alá HANYS

Příspěvekod Michal Boček » 25 črc 2017 21:09

Napevno sem myslel vzhledem k rotování diferenciálu, ale normálně by se posunoval v podélném směru. Volné protáčení bude ale lepší.
patřím nejen k nim - http://www.uds.unas.cz 8)


Zpět na „Stavba modelů“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host